Criticat de analistii economici si de oamenii de afaceri deopotriva, Codul Fiscal, a fost adoptat ieri de Guvern, cu o saptamana inaintea intrarii in vigoare. Nu fara surprize neplacute pentru unii, precum accizele la autoturismele cu motoare sub 1.601 cmc si cresterea mai consistenta a acestei taxe la toate categoriile de masini.

Vor fi afectati, in mod direct, posesorii de autoturisme, care vor fi obligati sa plateasca cu peste 1.500 lei litrul de benzina fara plumb si motorina, si cu peste 2.900 lei litrul de benzina cu plumb. Celelalte accize au crescut, in medie, cu 13,5%.

Regula carpelii, aplicata unitar

Dupa cinci variante de modificare a Codului Fiscal, care, pe masura trecerii timpului au devenit tot mai cuprinzatoare in ceea ce priveste baza de impozitare, Guvernul a mai gasit ceva de taxat: masinile cu capacitate cilindrica sub 1.601 cmc.

Pornind de la definitia data accizelor, este evident ca in ritmul in care acestea sunt introduse si majorate, produsele la care se aplica au toate sansele sa devina de lux. Astfel, autoturismele din productia interna se vor scumpi cu 1%, adica nivelul nou-introdusei accize.

Ce-i drept, aceasta este cea mai mica majorare a acizei, al care vor ajunge la 2,5 % pentru autoturismele cu motoare intre 1.

601 si 1.800 cmc (pentru cele noi) si de 5,5% pentru cele second-hand.

Pentru masinile noi pe benzina, cu capacitate cilindrica intre 1.801 si 2.000 cmc, se va plati o acciza de 4%, iar pentru cele vechi, de 10%. Pentru motoare de peste 2.500 cmc, acciza va fi de 12%, iar pentru cele rulate de 34%. Autoturismele noi cu motoare Diesel vor fi taxate, in functie de capacitatea cilindrica, cu accize cuprinse intre 1 si 12%, iar cele rurale cu 2,5% pana la 34%.

Nu trebuiesc uitate nici scumpirile in lant generate de scumpirea carburantilor, fiind estimata o crestere medie de peste 13-15% la toate produsele si serviciile.

Balbe sau interese mascate?

La insistentele bancherilor si a afaceristilor, guvernul a dat inapoi in ceea ce priveste impozitatea castigurilor de pe piata de capital, a tranzactiilor imobiliare si a dobanzilor bancare, care se amana dupa 1 mai, iar amortizarea accelerata va fi mentinuta.

Tot cu o luna se va amana facilitatea de deducere a 20% din valoarea de intrare a unui mijloc fix si a posibilitatea de a recunoaste veniturile, pentru cei care vand in rate, pe masura ce incaseaza aceste rate.

Modificarea Codului incalca patru legi

Majoritatea oamenilor de afaceri autohtoni acuza Guvernul ca modificarea Codului Fiscal aduce instabilitate fiscala si disturba mediul de afaceri. In plus, sunt incalcate patru legi, spun acestia.

Potrivit Gildei Lazar, Corporate Affairs Director, JTI Romania, pe langa faptul ca nu sunt respectate prevederi chiar din Codul Fiscal, sunt incalcate Legea Transparentei, Legea privind normele de tehnica legislativa si Legea privind organizarea si functionarea Consiliului Economic. De asemenea, nu sunt respectate angajamentele asumate in negocierile cu UE, la Capitolul 10-Impozitarea.

La anumite produse, ca uleiurile minerale, a fost atins deja nivelul minim convenit cu UE, desi la negocieri fusesera obtinute perioade de derogare. In ceea ce priveste Codul Fiscal, exista o prevedere care spune ca acesta se modifica si se completeaza numai prin lege, si este promovata cu sase luni inainte de data intrarii in vigoare a acestei.

Mai mult, orice modificare sau completare intra in vigoare din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.

Legea Tranparentei prevede obligativitatea ca orice proiect de act normativ sa fie afisat pe site-urile autoritatilor statului inainte cu 30 de zile de a fi supus spre analiza si adoptare. Acest lucru nu a fost indeplinit.

Legea privind normele de tehnica legislativa prevede ca orice modificare a actului normativ nu se paote face contra predictibilitatii, nu trebuie sa contravina principiilor acestuia. Codul Fiscal ar trebui sa aduca stabilitate fiscala, ceea ce nu se intampla. In privinta Legii privind organizarea CES, cea mai importanta observatie este aceea ca proiectul este aprobat intr-un termen ilegal.

Proiectul a fost trimis la CES pe 17 martie, iar pana la aprobarea acestuia trebuia sa treaca cel putin 10 zile.