Programul de construire a autostrazii Brasov-Bors, convenit de fostul guvern cu firma Bechtel, va fi finantat in functie de fondurile disponibile care vor ramane la dispozitia statului, dupa alocarea sumelor necesare proiectului privind coridorul IV paneuropean, a afirmat premierul Calin Popescu Tariceanu.

El a aratat, intr-o emisiune a postului Realitatea TV, ca principala prioritate in domeniul infrastructurii de transport a Romaniei, ca viitor stat membru al Uniunii Europene, este coridorul IV paneuropean pe traseul Bucuresti-Pitesti-Ramnicu Valcea-Sibiu-Lugoj-Arad-Timisoara, si nu autostrada Brasov-Bors.

"Nu contest necesitatea construirii unei austrostrazi pe traseul convenit cu Bechtel, dar problema este ca trebuie sa ne stabilim prioritatile in functie de acordurile la care devenim parte ca membru UE. Europenii spun ca, pentru dezvoltarea tarilor din estul si centrul Europei, traseul coridoului IV paneuropean este prioritar", a spus Tariceanu.

Seful Guvernului a amintit ca Banca Europeana de Investitii nu poate finanta proiectul Bechtel, in conditiile in care contractul nu a fost atribuit in urma unei licitatii, si a mentionat trendul descendent din ultimii patru ani al volumului de credite contractate de la BEI.

El a apreciat ca fostul Cabinet a preferat, probabil, sa incheie, in acesti ultimi patru ani, contracte cu bancile comerciale, care presupun "avantaje multiple" pentru contractanti, dar costuri ridicate pentru buget, in locul imprumuturilor BEI, cu dobanzi reduse si perioade de gratie avantajoase.

"Pentru autostrada Bechtel, vom vedea cati bani mai avem. Daca avem resurse, facem si doua sau trei autostrazi deodata, dar astazi Romania nu isi poate permite sa construiasca simultan doua autostrazi.

Peste 4-5 ani, s-ar putea ca bugetul sa aiba suficiente resurse, dar astazi, eu, ca sef al Guvernului, imi asum obligatiile de tara care adera la UE, iar principala prioritate este coridorul IV paneuropean", a conchis Tariceanu. Compania americana Bechtel International construieste autostrada Transilvania in baza unui contract in valoare de 2,2 miliarde de euro.

Autostrada va avea o lungime de 415 kilometri, cu patru benzi, si va face legatura intre Brasov si Oradea. Finalizarea lucrarilor este programata pentru anul 2012. (E.I.)