Fiscalitatea din Romania anului 2005 ne plaseaza intr–o situatie atipica. Cota unica de impozitare se mai aplica in acest moment doar intr–un singur stat membru al UE. Slovacia trebuie sa faca fata insa acuzelor de dumping fiscal. Avantajul slovacilor este ca traiesc deja intr-o tara din structurile comunitare.

Reforma fiscala romanesca este ca o nastere cu forcepsul. A scos capul dar umerii trec cu greu. Este nevoie de eforturi suplimentare din partea mamei si pentru ca echipa medicala care o asista este sceptica in privinta sanselor de reusita ale operatiunii.

Oricum doctorii, daca ar fi fost consultati inainte de termenul de la care evolutia sarcinii a devenit ireversibila, ar fi recomandat intreruperea sarcinii.

Codul fiscal va fi impus in formularea de baza: cota unica de impozitare ramane 16%. Indiferent de cat de infelxibil s-ar arata Fondul Monetar International fata de masura de realxare fiscala. In compensatie fiscalitatea se va inaspri respectand modelul european. Un noian de taxe, impozite indirecte vor fi introduse dupa 1 aprilie.

Necesitatea alinierii la cotele de taxare din Uniunea Europeana este indubitabila. Devansarea majorarilor poate fi de inteles dar nu este insa exlicita si nici explicata. Extinderea aplicarii acestui trebuit sa iasa din sfera perceptiei invhechite de taxa pe produsele de lux . Democratia occidentala a impus regula argumentarii deciziilor ce afecteaza veniturile contrbuabulilor.

La noi, inca, acest exercitiu lispseste cu desavarsire. Desi aria de cupridere accizelor este intr-un continuu proces de extindere, acest impozit indirect este prezentat tot dupa invechita formula a suprataxei pe lux. Ideea ar fi ca de fapt sunt afectati doar cei cu venituri acoperitoare. Atat timp cat ipredictibilitatea continua sa guverneze carpirea sacului bugetar tiparul nu se schimba .

"Mai trebuie urgent bani la Buget, de unde ii luam. Hai sa mai punem o acciza la produsele X, Y, Z. Ca merge." Acesta pare sa fie tipul de rationament desi poate, la baza, exista o evaluare corecta. Autoritatea in materie nu lasa sa se intrevada cat este stiinta si cat este impovizatie in adoptarea deciziilor provind majorarea accizelor.

Se vor majora accizele la carburanti. In tarile UE o asemenea masura este justificata oficial prin efectele pe care poluarea le are asupra sanatatii populatiei. Prin accizare nu se urmareste penalizarea detinatorilor de autoturisme. Poluarea induce cheltuieli ale bugetelor de mediu si sanatate care trebuie compensate de catre poluatori. La fel si in cazul taxarii tigaretelor.

La noi singura explicatie este de tipul:" asa se procedeaza si in UE".

Precedentul cod fiscal avea macar meritul ca apropia notiunea de confort termic de tip "octidental" de rezistenta la frig a populatiei Abia ce se bucurase romanul ca statul este dispus sa il sprijine in obtinerea unui cofort termic suplimentar, altul decat cel asigurat de caloriferul de fonta din dotare.

Dupa ce a fost eliminata deducerea acestei categorii de cheltuiali mai ramasesera de taxat aparatele de aer conditionat Pentru anotimpul calduros tot mai intins si cu variatii de temeperatura tot mai mari, usa deschisa de la balcon va ramane cea mai uzitata instaltie de climatizare.

Sub 10% din salariati sunt marii beneficiari ai 90% din miliardul de euro redistribuit prin reforma fiscala. Citesc ca pana si paharele de cristal, cum are bunica in vitrina, vor fi impozitate. Cu 55% (avantaj pentu aerul conditionat –"taxat" cu doar 20%!).

La tacamurile de argint s-a gandit cineva? Actiunea de inhibare a consumului daunator inflatiei semana cu o actiune a politiei care nu are alta solutie de identifica un supect din trafic decat blocand toate strazile orasului.

Cei mai multi dintre contribuabili nu au incotro suporta efectele unei reforme ce pare a fi mai curand fistichie decat fiscala. Si un pic cheala…