Americanii le considera nesigure, iar europenii sunt sedusi de progresele lor din ultimii ani

Conform unui studiu realizat de IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), corespondentul american al EuroNCAP, multe dintre masinile cu dimensiuni reduse au carente majore in ceea ce priveste siguranta.

La inceputul acestei luni, specialistii de la IIHS au testat rezistenta la impact a nu mai putin de 14 modele de vehicule de mici dimensiuni aflate in magazinele dealerilor din Statele Unite.

Dintre toate vehiculele testate, sase se vand si pe pietele din Europa si, chiar daca sistemele de testare europene difera foarte mult de cele americane, semnalul de alarma tras de cei de peste ocean trebuie luat in seama.

Ford Focus, Toyota Corolla, Volkswagen New Beetle, Mitsubishi Lancer, Mazda3 si Hyundai Elantra sunt masinile care se vand atat in Europa cat si in America intrate in atentia IIHS.

Din nefericire, dintre acestea numai Corolla a primit calificativul "Acceptabil", si aceasta numai pentru varianta echipata cu airbag-uri laterale. Toate celelate vehicule sunt considerate de inginerii de la IIHS nesigure in cazul unui accident frontal sau lateral.

Un caz aparte este cel al modelului Focus care, dupa ce fusese propus de revista "Consumer Report" pentru titlul "Best Cars", a fost retras din competitie din cauza calificativului "Slab" obtinut la crash-testul IIHS.

In cazul modelelor Elantra si New Beetle rezultatul final a fost influentat radical de problemele aparute in timpul impactului lateral. Chiar daca ambele masini au in dotarea standard airbag-uri laterale, acestea protejaza numai capul, toracele si zona pelviana fiind expusa unor riscuri majore, din cauza structurii de rezistenta insuficient de bine gandita de producator.

EuroNCAP da alte calificative

Considerate mult mai aproape de adevar de catre specialisti, testele realizate de European New Car Assessment Programme releva o situatie diferita de cea a americanilor. Ford Focus, spre exemplu, este considerat de inginerii europeni un vehicul destul de sigur, acesta obtinand la testele de impact 5 stele pentru protectia ocupantilor, 4 pentru cea a copiilor si doua pentru protectia pietonilor.

De altfel, Claes Tingvall, presedintele EuroNCAP a declarat recent ca "producatorii au realizat in sfarsit ca si posesorii de masini cu dimensiuni reduse au nevoie de siguranta, acesta nefiind un drept rezervat celor care au bani pentru vehicule mari."

Cumparatorii au ultimul cuvant

Cei care pot impune producatorilor anumite standarde de siguranta sunt insa consumatorii finali, cei care isi expun zilnic viata in timpul calatoriilor cu masina, insa acestia par mai degraba interesati de design, performante dinamice si confort in detrimentul securitatii rutiere. Un lucru la fel de important pentru cumparatori este parerea altor posesori modele identice.

In acest domeniu, celebra revista "Consumer Report" a publicat recent un top al celor mai fiabile masini in care marcile japoneze se afla pe primele locuri cu numai 12 modele din 100 avand probleme tehnice. La capatul opus al clasamentului se afla nume mari precum Lincoln Navigator si chiar Volkswagen Touareg cu 49, respectiv 48, masini cu defecte din 100.

In acelasi clasament se remarca faptul ca cele trei mari grupuri americane GM, Ford si Chrysler au un punctaj mediu de 17/100, in timp ce europenii de la Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi si Volvo se afla mult mai jos cu 21 de vehicule cu probleme din 100.