L-am intervievat pe Vasile Blaga in biroul sau de la Interne. O parte din interviu - cea despre contractul EADS - am publicat-o saptamana trecuta. Urcand treptele spre cabinetul ministrului mi-am dat seama ca au ramas cam aceleasi covoare de pe vremea lui Doru Ioan Taracila. Cu argumente rostite cand precipitat, cand sententios, Vasile Blaga pare pus pe schimbari.

Pana la covoare mai are ceva probleme pe agenda.

- L-ati schimbat pe Toma Zaharia, fostul prim-adjunct de la Interne. Numele sau a fost legat deseori in presa de scandalul "Sintofarm". Dl Zaharia va fi sau nu cercetat?

- Intrebati Parchetul General de pe langa Inalta Curte de Casatie unde este dosarul. Predat, acolo este. Va rog sa-i intrebati pe dansii.

- Predat de cine?

- Finalizat de procurori impreuna cu politia judiciara.

- Cand?

- De vreo doi ani.

- Pe dumneavoastra nu va mai intereseaza acest dosar?

- Nu am dreptul legal sa ma mai intereseze.

Conform legii, oriunde in lumea asta, deci si in Romania, in momentul in care s-a declansat urmarirea penala intr-un caz nici un ofiter din politia judiciara (detasata prin ordin al ministrului la parchete sau la PNA ori la Parchetul General de pe langa Inalta Curte de Casatie, la propunerea mea si cu avizul lor, deci ei finalizeaza), nici un superior al respectivului ofiter nu are dreptul sa mai

intervina legal, ca-i separatia puterilor in stat.

- Ati facut multe schimbari de sefi de politii judetene si nu numai. I-ati schimbat pe multi. In unele cazuri, stiti prea bine, au existat suspiciuni in legatura cu activitatea lor. Ati trimis dosare la Parchet sau nu?

- Sunt in curs de finalizare dosare foarte mari in Dolj, in...

- In Dolj in legatura cu cine?

- Cu clanul Boierica, sunt si acolo politisti, din pacate, cu probleme, cazul Camatarilor, cazurile din Constanta, cazurile din Bacau. Si, din pacate, sunt si politisti cu probleme.

- Cei pe care i-ati schimbat sau si altii?

- Cei pe care i-am schimbat, sigur ca da.

"Progrese semnificative" inseamna condamnari

- Cazul Camatarilor. Iata, a aparut o stenograma in ziare si la televiziuni cu marturia locotenentului unuia dintre Camatari.

- Trebuie sa fim extrem de atenti la aceste marturii. Indiscutabil, sunt politisti care, din pacate, au asigurat... (protectie - n.r.) nu numai in cazul Camatarilor. Clanurile acestea, fara o protectie a structurilor statului, ca sunt din Interne, ca sunt din justitie, ca sunt structuri politice, nu se puteau dezvolta. E clar ca au avut protectie de undeva, e clar ca au avut inclusiv politisti.

Nu vreau sa spun ca Ministerul de Interne si Ministerul de Justitie sunt printre cele mai corupte institutii din tara asta, dar este extrem de periculos daca sunt politisti si oameni din parchete corupti si judecatori corupti. Atunci catre cine sa se mai indrepte poporul, cetatenii? Sigur ca ma preocupa acest lucru, de aceea am infiintat si Directia anticoruptie din minister.

In situatia asta, de ce va spuneam eu ca trebuie sa fim atenti? Pentru ca intr-un numar mare de nume se mai arunca si unul-doua nume ale celor care efectiv au lucrat cazul. Sunt si acolo, in dosarul Camatarilor, doua nume pe care nu vreau sa le spun, inca suntem in verificari, care de fapt "i-au rupt", ca sa spun asa, scuzati-mi termenul.

Si-atunci, ca sa mai scape de presiune, au introdus si numele unor politisti care si-au facut din plin datoria. Nu vreau sa spun numele, suntem inca in verificari. Dar si acest dosar este la Parchet. Asteptam pana la urma, si eu ca si dumneavoastra, si ceea ce Uniunea Europeana spune "progrese semnificative". Progrese semnificative, va rog sa fiu scuzat, sunt condamnari.

Nu plimbari, nu nominalizari de numar de dosare. De ce-am schimbat atatia sefi de inspectorate, si nu numai sefi de inspectorate, si suntem in analiza si cu alte inspectorate? Tocmai pentru ca ei au prezentat extraordinar de roz situatia din minister la bilantul de la inceputul anului.

Numai ca noi am urmarit sapte infractiuni a caror combatere trebuia sa reprezinte o prioritate a Romaniei pentru reducerea economiei subterane si realizarea unui mediu de afaceri corect.

De exemplu, la abuz in serviciu contra intereselor publice judetele raportau o mie si de cazuri, dupa care existau referate de terminare a urmaririi penale la douazeci la suta dintre ele si nici cinci la suta nu ajungeau in instanta. Ce sa inteleg de aici? Doar trei lucruri pot fi. Unu, ca practic te-ai indreptat, din considerente politice sau de alta natura, impotriva unui om cinstit.

Sau, daca nu-i cinstit, te-ai inteles cu el pe parcurs? Sau a treia ipoteza, scuzati-ma, esti ne-pro-fe-si-o-nist! Una din cele trei, altceva nu exista in situatia asta. Si atunci am luat masurile pe care le-am luat.

Si am spus mediei si va spun si dumneavoastra: daca exista un singur caz ca cineva sa spuna "domnilor, m-au schimbat pe criterii politice", eu pun la dispozitie dosarul respectiv, eu, IGP. Sa se analizeze, sa vad daca are ceva de spus fata de faptul ca a fost schimbat.

- I-ati trecut la pensie sau au trecut ei la pensie. Dar e suficient?

- Nu! In toate situatiile in care lucram - si lucram, dar nu va pot eu spune, ca nu sunt in situatia pisicii cu clopotei - toate cazurile astea vor fi... Si noi inaintam zilnic, zilnic dosare Parchetului.

- Inaintati dosare Parchetului. Si cand vom vedea...?

- Am o rugaminte. Cum aveti o discutie cu mine, extrem de sincera din punctul meu de vedere, discutati si cu cei doi sefi de parchete.

- Dar dumneavoastra nu comunicati: uite, domnule, am inaintat dosarele astea Parchetului. Sunt secrete, nu le puteti comunica opiniei publice?

- Ba da! Si vreau sa va spun ca lucrez foarte bine cu seful Parchetului General.

- Altminteri, oricat ati fi dumneavoastra de simpatic, nu va credem cand spuneti ca ati inaintat dosare Parchetului.

- Aveti tot dreptul sa spuneti asta. Eu v-am spus cateva dosare mari.

- Anume?

- Boierica.

- Cu politisti implicati acolo?

- Cu politisti. (Dosarul - n.r.) Camatari.

- Cu politisti?

- Da. Bacau; finalizam acum Constanta.

- La Constanta ce e?

- E, din punctul meu de vedere, o situatie si mai dificila ca in Bacau.

- Din ce perspectiva?

- Din perspectiva ansamblului mafiot in care sunt implicati politicieni, din pacate, politisti, din pacate, oameni din administratie, in tot felul de matrapazlacuri.

- Aveti dosarul finalizat?

- Aproape gata. Procurorul apreciaza cand dosarul e gata.

- La Bacau ce e?

- RAFO.

- Sunt si politisti implicati in dosarul RAFO?

- Multi.

- La nivel inalt, mediu, mititel?

- Duc si la nivel inalt, vin si spre Bucuresti la nivel inalt.

- Nume nu puteti sa ne dati...

- Nu pot, prezumtia de nevinovatie... Atat mi-ar lipsi acum, ca din pozitia de ministru de Interne sa nominalizez oameni aflati in dosare in privinta carora nu s-a pronuntat nimeni.

Despre drepturi legale

- Ce-ati invatat din exemplul domnului Dejeu, ministrul de Interne taranist? Am asistat la prima conferinta de presa a domnului Dejeu in calitate de ministru de Interne. Avea o retorica foarte buna, tuna si fulgera.

- Dar nu l-a ascultat nimeni.

- Chiar m-am intors in redactie si am zis ca acest om va face treaba. Dar dupa aceea am vazut dezastrul de la Costesti (cand minerii au infrant fortele de ordine - n.r.). Ce-ati invatat din acest exemplu?

- In primul rand, daca vom nominaliza pe criterii de carnet al prietenilor lor - ca ei nu au dreptul, cel putin la vedere, sa fie implicati in actiuni politice -, sefi, conducatori, de la cei mai mici pana la inspectoratele judetene, de la cei mai mici pana la comanda politiei si jandarmeriei, de la cei mai mici pana la comanda politiei de frontiera, de la cei mai mici pana la comanda

Inspectoratului General al Politiei romane, daca nu vom nominaliza pe criterii de competenta se va ajunge tot acolo. De aceea nu o sa fac nici o astfel de numire. Spun numire, chiar daca va fi concurs pentru ocuparea posturilor, pentru ca pana la urma este o rigoare a ministerului: sefii se numesc prin ordin al ministrului numai daca au castigat un concurs.

Am invatat ca trebuie din timp sa verifici oamenii, sa vezi daca-si fac treaba din timp, ca intr-o situatie-limita sa poata actiona pentru a apara statul de drept. Am invatat ca daca le ceri oamenilor trebuie sa isi primeasca drepturile legale pe care le au.

- Cati au fost rotiti dintre cei schimbati, adica trecuti pe o pozitie semiinferioara sau pusi la dispozitie, cum se spune?

- Absolut nici unul!

- Nu veti lucra cu rotiri?

- Cu rotiri, nu! Sigur comanda ministerului poate lua un inspector-sef foarte bun si avem cazuri dintr-un judet mic si-l ducem intr-un judet mai mare. Repet, avem astfel de situatii. Pot sa va spun, de exemplu, cazul inspectorului-sef din Ialomita. N-am ce sa-i reprosez.

- De ce procedati asa in astfel de cazuri?

- Pentru ca din nou mergem la o practica europeana. Am fost in Marea Britanie, am discutat cu consilierii de preaderare. Niciodata un politist nu este numit sef in localitatea sau in regiunea din care provine si niciodata nu este tinut in functie intr-un loc mai mult de cinci ani.

"Nu vreau ca Directia anticoruptie sa fie un puisor al lui 0962"

- In cursul vizitei presedintelui Basescu la Londra ati anuntat reorganizarea serviciului de protectie interna, serviciul secret al Ministerului de Interne, cunoscut sub denumirea populara de "doi s-un sfert". Ati spus ca in decurs de doua saptamani veti pune un tanar in fruntea noii structuri. Au trecut demult cele doua saptamani.

- Am si pus. S-au finalizat toate analizele echipei pe care am numit-o, echipa ce a purtat discutii cu sase procurori (nominalizati unul de catre noi, doi de Parchetul General, doi de PNA si au mai venit pe urma si alti oameni). Au fost supusi unor teste de integritate de catre expertii de preaderare englezi si spanioli. S-au orientat spre unul dintre candidati.

Este un tanar procuror de la Parchetul General, cel care a finalizat dosarul Camatarilor. Se numeste Marian Santion. Are 32-33 de ani. Din cei trei sefi unul va fi tot procuror iar unul va fi un tanar lucrator de-al nostru care este detasat la PNA si a lucrat pe partea de informatii. Am facut un proiect de lege.

Nu am luat pur si simplu diviziunea de protectie interna de la 0962, "doi s-un sfert", cum ii spuneti. Ei aveau numai dreptul de a culege informatii, de a se sesiza fata de potentialele infractiuni sau abuzuri savarsite de politisti. Aceasta directie (anticoruptie, n.r.

) va fi operationala in toata structura Ministerului Administratiei si Internelor si la nivelul de functionari publici din prefecturi, din primarii, de peste tot. Iar lucratorii respectivi vor avea inclusiv dreptul de a face cercetare penala, deci el centreaza cu dreptul, el da cu capul.

In momentul in care se sesizeaza de catre cineva ca un politist a facut aia sau aia, in acel moment el si face dosarul, nu mai merge cu informatia la politia judiciara.

- Nu-i prea mult sa-i cerceteze si pe cei din administratie si sa nu se limiteze doar la aparatul politienesc?

- De ce sa se limiteze doar la aparatul politienesc? Daca faci un schimb de terenuri, aprobi la prefectura si stii ca maine acel teren va fi intravilan, il cumperi azi cu un euro metrul patrat si maine il vinzi cu o suta, asta ce-i? De ce n-au avut acces la aceste informatii si altii care doreau sa faca o astfel de afacere?

- Domnul Virgil Ardeleanu ce mai conduce?

- Domnul Virgil Ardeleanu conduce partea de informatii care tin de terorism, care tin de infractionalitate economico-financiara.

- Unde o conduce, in acest serviciu?

- In 0962.

- Cine e seful lui?

- Seful lui sunt eu.

-

Stati putin, ca nu inteleg. Domnul Santion ce conduce? Nu-l conduce pe domnul Ardeleanu?

- Nu, Directia anticoruptie. Marea echipa o va conduce el, care mare echipa va avea doar 400 de oameni. Vreau sa va spun ca este un element de noutate in tarile din zona. Si in Anglia o astfel de directie lucreaza numai din 1999. Iar dl Ardeleanu conduce partea de informatii care tine de infractionalitatea economico-financiara si de lupta antiterorista. Atat.

- Ca sa am o imagine clara: a fost serviciul 0962 (fost "doi si-un sfert") condus de Virgil Ardeleanu...

- Va exista un astfel de serviciu condus de dl Virgil Ardeleanu, poate ca de altcineva, pentru ca aceste servicii exista in toate Ministerele de Interne.

- Dar din serviciul condus de Virgil Ardeleanu, serviciul pe care-l stiam noi, o parte s-a dus la domnul Santion?

- Va merge, nu neaparat cu oameni.

- Dar cu ce?

- Se va desfiinta partea care tine de protectie interna, dar nu sunt convins ca foarte multi de acolo vor trece in structura cealalta. Nici nu ma intereseaza. Eu nu vreau ca...

- Stati putin. Unde se desfiinteaza partea de protectie interna, la domnul Ardeleanu?

- Da. Deci diviziunea de protectie interna va mai avea responsabilitati foarte mici la domnia sa - doar daca membri ai politiei, ai jandarmeriei sau ai politiei de frontiera intra in jocul criminalitatii economico-financiare sau al terorismului. Doar atat. Partea asta va fi a lui.

Partea vizavi de tot ceea ce inseamna infractiuni sau abuzuri, toate lucrurile astea vor fi la domnul Santion, la asa-numita Directie anticoruptie. Acum ati inteles?

- Asadar ati luat o parte din atributiile domnului Ardeleanu...

- Am luat o parte foarte mare ca si atributii.

- Ce anume ati luat de la Ardeleanu ca atributii?

- Protectia interna.

- Si le-ati trecut la domnul Santion?

- Sigur ca da. Dar asta nu inseamna ca o sa iau si oamenii.

- Nu se suprapun daca ati luat o parte din atributii de protectie interna de la Ardeleanu si le-ati trecut la Santion?

- Nu se suprapune nimic.

- Daca acei oameni se ocupau de protectie interna la Ardeleanu...

- Se ocupa de altceva. Merg in paza si ordine, merg in alte structuri. Eu nu iau, pur si simplu, oameni de acolo si dincoace. Nu vreau ca Directia anticoruptie sa fie un puisor al lui 0962. Nu ma intereseaza lucrurile astea.

Puteam atunci, pur si simplu, sa spun: de maine diviziunea de protectie interna nu mai este in subordinea domnului Ardeleanu, va fi in subordinea domnului Santion, transferam noi acei oameni dincolo si cu asta basta!

- De ce n-ati trecut totul de la domnul Ardeleanu la domnul Santion?

- Nu exista nicaieri in lume acest mod de lucru. In toate politiile, absolut in toate (si avem colaborare, ati auzit de Interpol, de Europol), tot ce inseamna principiul disponibilitatii tratat atat de serios la ultima intalnire de la Luxemburg a ministrilor de Interne, totul tine de schimb de informatii. Problema este, mai departe, cata incredere au statele in ele.

Si va spun eu ca sunt probleme si intre statele membre. Pana unde poti merge cu schimbul de informatii astfel incat sa nu-ti pui in pericol propriile structuri, iar pe de alta parte sa fie utile astfel incat sa lucreze retele si nu cazuri punctuale. Un astfel de serviciu, cum este 0962, exista in toate politiile europene. Absolut in toate.

- Aveati un serviciu al domnului Ardeleanu. A aparut o directie a domnului Santion cu atributii luate de la domnul Ardeleanu. Nu se vor calca pe picioare, nu va fi o rivalitate intre ei pe parcurs?

- Rivalitate poate sa existe: cine-si face mai bine treaba, nici o problema. Dar pe competente nu! Pe competente nu! Cei care lucreaza la 0962 culeg informatii si prelucreaza informatia ca atare. Dar merg mai departe cu ea la politia judiciara, pe sistemele pe care vi le-am spus - criminalitatea economico-financiara, lupta antiterorista s.a.m.d. Asta-i treaba lui 0962.

De unde au fost informatiile in cazul RAFO? De la 0962. Tot ce inseamna coruptie interna tine de competenta Directiei anticoruptie a lui Santion. Acuma sunt clar?

- Virgil Ardeleanu ramane cu tot aparatul pe care l-a avut?

- Nu. Nu vreau sa va spun ce aparat are. Oricum mult, mult mai mic decat crede cineva.

- Acesta e un raspuns de politician. Dar ramane cu tot aparatul pe care l-a avut?

- Nu. Are un numar mare de oameni care sunt in directia de protectie interna, din care unii, daca vor fi foarte buni, o mana de oameni, vor trece la directia anticoruptie iar altii vor primi alte insarcinari. Altii vor iesi la pensie si acolo, ca au varsta.

"Formulare poate nefericita"

- A fost un scandal legat de domnul Ardeleanu, a ajuns si in Parlament. E vorba de acea adresa prin care dl Ardeleanu solicita PNA sa examineze posibilitatea punerii sub ascultare a telefoanelor unor redactii. Cum s-a terminat?

- Am nominalizat o echipa din interiorul ministerului, condusa de chestorul Andreescu, care a verificat posibilitatile sau imposibilitatile domnului Ardeleanu, la o adica, fiindca acuzele au fost mai grave, de a asculta pe cineva, de a face interceptari telefonice. Am facut cerere catre cele doua Parchete de a se pronunta. S-au pronuntat si Parchetele.

Noi nu avem in interiorul ministerului nici o posibilitate tehnica de a intercepta un telefon. Sigur ca formularea respectiva a fost poate nefericita. Eu am spus un lucru foarte clar: indiferent ca sunt cazuri in care si ziaristi pot sa comita abuzuri, situatia nefericita a fost cand s-a cerut (analizarea posibilitatii ascultarii telefoanelor unor redactii - n.

r) pentru o institutie in ansamblul ei. Daca un singur om din institutie este nevinovat, nu ai voie s-o faci si, oricum nu, mai ales in cazul media.

- Ati facut o comisie de ancheta in cadrul ministerului care a concluzionat ce?

- Care a concluzionat ca Ardeleanu nu a fost vinovat. Acelasi lucru l-au concluzionat si Parchetul General, si PNA.

- De ce ati ajuns la concluzia ca trebuie sa-l mentineti in functie pe domnul Ardeleanu?

- Isi face treaba. Deocamdata isi face treaba.

- Un tanar istoric, Stejarel Olaru, scrie un articol in "Evenimentul zilei" in care va atrage atentia ca nu trebuie sa uitati "ca fostul "doi s-un sfert" a fost format nu-mai din securisti proveniti de la SMB", probabil Securitatea Municipiului Bucuresti. Mai sunt fosti securisti pe acolo sau nu mai sunt?

- Dupa cate stiu eu, in jur de optzeci si ceva la suta din cadre sunt noi in serviciu. Daca mai sunt, sunt de pensie.

"Isi vor da seama ca au gresit in ultimii ani si vor pleca"

- Domnul Boc, seful dumneavoastra de partid, spunea deunazi ca s-ar putea sa avem un Guvern Tariceanu - cel mai bun guvern al regimului Iliescu.

- Iliescu?!

- Se referea la faptul ca multi oameni ai fostei guvernari si ai fostului regim sunt inca in functii. S-ar putea sa esuati... Ati venit cu adevarat la putere?

- Da. Eu am venit la putere in Ministerul Administratiei si Internelor.

- Si colegii dumneavoastra din guvern?

- Ei au mult mai multe probleme decat mine din acest punct de vedere, pentru ca, din nefericire, in fruntea institutiilor deconcentrate se afla foarte multi oameni care n-au crezut in programul Aliantei, l-au combatut din plin in campania electorala, au candidat pe liste - lucru pe care l-am spus domnilor din PSD la Comisia de abuzuri.

Pe buna dreptate ministrii se intreaba cum pot lucra cu oamenii astia daca, luni de zile, in campanie s-au pronuntat impotriva lui (a programului Aliantei - n.r), l-au facut praf. Din acest punct de vedere eu am zis ca demisii de onoare in situatia asta ar fi onorante pentru ei.

- Unde vedeti in Romania demisii de onoare? Daca tot asteptati demisii de onoare, s-ar putea sa iesiti de la guvernare foarte curand.

- Eu am propus si o alta solutie. Nu stiu cat este de agreata si, in primul rand, am spus ca nu poate fi discutata decat daca va fi de acord si Delegatia Comisiei Europene.

Solutia propusa este ca aceste servicii deconcentrate sa fie conduse de oameni care sa lucreze pe baza de contract pe perioada guvernului, dupa care sa urmeze un secretar general al respectivului serviciu deconcentrat in calitate de cel mai inalt functionar public si de restul personalului sa nu se poata atinge nimeni. Tocmai pentru a depolitiza aceste structuri ale administratiei.

- Aveti o dilema mare. Daca veti face schimbari pe directiile descentralizate, veti fi acuzati ca schimbati niste oameni aparati de lege. Sunt acolo inalti functionari publici aparati de lege.

- Tocmai asta-i solutia pe care am propus-o si care va trebui discutata si cu Delegatia Comisiei Europene: modificarea legii.

- Si daca nu vrea Delegatia?

- Daca nu vrea, o sa fie si destui conducatori de astfel de institutii deconcentrate care-si vor da seama ca au gresit in ultimii ani si vor pleca. Am numai cazul de la noi, de la Cadastru, unde, practic, numai in primul fiset pe care l-am deschis - ca am fost inspirati de l-am sigilat imediat - n-a fost dosar fara bani, iar intr-un dosar am descoperit 5.000 de euro, numai intr-un dosar. Bani.

- In seiful cui?

- In seiful celor care au condus Serviciul de Cadastru pe Bucuresti. Parchetul lucreaza deja, de trei zile lumea-i acolo. Intr-un singur dosar erau 5.000 de euro.

- Si spuneti ca s-ar putea sa-si dea seama ei insisi...

- Da, s-ar putea sa-si dea seama ei insisi care vor trebui sa plece.

- Sa vedem. Spuneti ca dumneavoastra ati venit deja la putere.

- Eu in MAI am venit la putere. Tine si de modul in care fiecare ministru isi gestioneaza, in conformitate cu competentele pe care le are, institutiile.

- Numai sa nu va puneti si dumneavoastra, pe acele directii sau pe altele, oameni dupa clientela sau dupa ochi frumosi. Mai e si algoritmul...

- In fata parlamentarilor din propriul partid am avut o declaratie: daca vreti sa faceti rau unor oameni foarte buni pe care-i aveti in judete, veniti si mi-i propuneti sefi de inspectorate sau sefi de politii locale si sigur nu vor fi.

Sefii punctelor de frontiera vor fi mutati periodic

- Tragand linie dupa episodul autocarelor intoarse de la granita spaniola, ce ramane? Ce anchete sunt pe rol, unde, cum?

- Anchete pe rol sunt la Inspectoratul de Politie (de frontiera - n.r.) Arad, care tine de Directia Oradea, si vor fi in toata directia. Doi. Nu va vom spune, normal, algoritmul, dar vom lua masuri pe care le folosesc si alte tari membre UE, inclusiv Spania.

Spania, desi are atatia ani de cand este membru UE, pe sefii punctelor de frontiera si pe adjunctii lor, inclusiv sefii de tura, nu-i tine mai mult de trei luni de zile intr-un punct. Nu asa, ca-l ia de la Arad si-l duce la Salonta, la 30 de kilometri. Il ia de la granita cu Italia si-l duce la granita cu Franta. Il ia de la granita cu Franta si-l duce la cea cu Portugalia. Asa vom face si noi.

Astea nu sunt masuri disciplinare. Astea sunt masuri normale, pentru a nu da posibilitatea relationarii dintre diferitele grupuri cu potential infractional si cei din Politia de Frontiera.