Conform datelor publicate pe site-urile MCTI, bancile au nevoie de reautorizare.

"Procedura de avizare a instrumentelor de plata cu acces la distanta prevede revizuirea anuala a conditiilor de functionare si, in acest sens, a fost prevazuta, prin Ordinul 218/2004, o perioada anume a anului in care ministerul primeste documentatia ce permite acordarea avizului", ne-a declarat Liviu Nicolescu, directorul Directiei de Reglementari si Standarde in Tehnologia Informatiei,

Antifrauda si Securitatea Retelelor din MCTI.

Bancile trebuie sa pregateasca acum si sa depuna dosarele pentru a primi un nou aviz. In acest moment, doar 23 de banci din cele 38 care opereaza pe piata rom^neasca pot oferi servicii de acces la distanta.

Numarul utilizatorilor persoane fizice si juridice a trecut de 44.000, iar valoarea tranzactiilor facute prin aceste servicii a depasit, anul trecut, 11 milioane de euro.

Numarul clientilor, in crestere

In urma analizarii documentatiei depuse de banci, in termen de 15 zile calendaristice de la data inregistrarii la Secretariatul de Stat pentru Tehnologia Informatiei, ministerul va comunica decizia cu privire la acordarea avizului si va notifica BNR in legatura cu aceasta.

"BNR este singura institutie in masura sa decida acordarea sau suspendarea autorizatiei corespunzatoare instrumentelor de plata, avizul MCTI fiind una dintre conditiile tehnice de mentinere a autorizatiei. In acest sens, MCTI informeaza permanent BNR despre avizele emise", precizeaza Liviu Nicolescu.

BRD-SG a intocmit deja documentatia. "Am pregatit dosarul pentru a fi transmis la MCTI, solicitam toate serviciile pe care le-am avut. Numarul total de utilizatori este de circa 12.500, persoane fizice si juridice", a declarat Geo Bavro, director adjunct in cadrul Departamentului de Strategie si Marketing, coordonator al Directiei de Canale Bancare la Distanta.

"Investitiile in aceste alte canale se ridica la cateva milioane de euro, cu un termen mediu de recuperare, optimist, de 3-5 ani. Pe viitor, incercam sa ajungem cu numarul de clienti pentru acest tip de servicii la o cota de circa 2-3% din numarul total de clienti BRD-SG, care se ridica acum la 1,5 milioane.

Asta inseamna vreo 30.000 de utilizatori pana la sfarsitul anului", precizeaza Bavro. Si HVB va pune un accent mai mare pe serviciile de acces la distanta.

"In ceea ce priveste Online B@nking, avem in vedere extinderea, imbunatatirea si usurarea utilizarii functiilor existente, precum si implementarea unor functionalitati noi, atat pentru persoane fizice, cat si pentru persoane juridice", ne-a declarat Ioana Ivancenco-Paun, Manager Corporate Communications la HVB.

"In prezent, 31% din clientii de Retail Banking ai bancii folosesc Online B@nking - serviciul de administrare a finantelor personale prin intermediul Internetului, 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptam^na", a precizat reprezentantul bancii.

Accent pe securitatea tranzactiilor

Bancile au profitat de revolutia tehnologica a ultimilor ani si au patruns in casele oamenilor. Cu un laptop sau un computer obisnuit legat la Internet se pot face plati catre furnizorii de utilitati, se pot vizualiza conturi si efectua tranzactii interbancare. Un telefon celular aduce un plus de mobilitate, oferind acelasi spectru de servicii bancare, de neimaginat cu un deceniu in urma.

"BRD-SG ofera si serviciul phone banking Vocalis, prin care se pot face tranzactii si afla detalii despre conturile clientului. Numarul de utilizatori este mult mai mare, sunt aproximativ 2.000 de apeluri in fiecare zi", spune coordonatorul Directiei de Canale Bancare la Distanta din BRD-SG.

Cat de sigure sunt insa aceste tranzactii? "Portalul BCR este realizat de firma noastra, cu tehnologia SAP Portal. Acesta pune la dispozitie tehnologii de securizare a accesului la informatia specifica utilizatorilor autorizati.

In acest moment, consideram ca riscul ca o informatie apartinand unui utilizator autorizat sa poata fi obtinuta de altcineva este foarte mic", afirma Cosmin Mares, PR Manager al companiei de securitate informatica Softwin.

"Serviciul Online B@nking al HVB Bank beneficiaza de unul dintre cele mai sigure sisteme de securitate existente in acest moment in lume", a precizat si Ioana Ivancenco-Paun, de la HVB.

Dictionar bancar

Internet-banking - instrument de plata cu acces la distanta care se bazeaza pe tehnologia Internet (world wide web) si pe sistemele informatice ale emitentului.

Home-banking - instrument de plata cu acces la distanta care se bazeaza pe o aplicatie software a emitentului, instalata la sediul detinatorului, pe o statie de lucru individuala sau in retea.

Mobile-banking - instrument de plata cu acces la distanta care presupune utilizarea unui echipament mobil (telefon, PDA - Personal Digital Assistant etc.) si a unor servicii oferite de catre operatorii de telecomunicatii.

Phone-banking - instrument cu acces la distanta care presupune utilizarea unui telefon fix si a unor servicii oferite de catre operatorii de telecomunicatii.

Bancile care detineau aviz si serviciile pe care le asigura

Nr. Crt. Denumire banca Tip instrument Valabilitatea avizului

1 ABN AMRO Bank Romania Home Banking 01.04.2005

2 Alpha Bank Romania Home Banking 01.04.2005

3 Alpha Bank Romania Internet Banking 01.04.2005

4 Banca Comerciala "Ion Tiriac" Home Banking 01.04.2005

5 Banca Comerciala RoBank Home Banking 01.04.2005

6 Banca Comerciala Romana Internet Banking si Home Banking 01.04.2005

7 Banque Franco-Roumaine Paris Internet Banking 01.04.2005

8 Banca Italo-Romena SpA Italia Treviso Internet Banking 01.04.2005

9 Banc Post Internet Banking si Home banking 01.04.2005

10 Banca Romana de Dezvoltare Mobile Banking 01.04.2005

11 Banca Romana pentru Dezvoltare Internet Banking 01.04.2005

12 Banca Romana pentru Dezvoltare Home Banking 01.04.2005

13 Banca Romana pentru Dezvoltare Home Banking 01.04.2005

14 Banca Romana pentru Relansare Economica Libra Bank Internet Banking 01.04.2005

15 EMPORIKI BANK (Romania) SA Internet Banking 01.04.2005

16 Egnatia Bank Romania Home Banking 01.04.2005

17 EUROM BANK SA Internet Banking 01.04.2005

18 EXIMBANK SA Internet Banking si Home Banking 01.04.2005

19 HVB Bank Romania Home Banking 01.04.2005

20 HVB Bank Romania Internet Banking 01.04.2005

21 ING Bank N.V. Amsterdam Home Banking 01.04.2005

22 ING Bank N.V. Amsterdam Internet Banking 01.04.2005

23 NOVA BANK S.A Internet Banking si Home Banking 01.04.2005

24 Raiffeisen Bank Home Banking 01.04.2005

25 Raiffeisen Bank Mobile Banking 01.04.2005

26 Volksbank Romania Home Banking si Internet Banking 01.04.2005

27 UniCredit Romania Internet Banking 01.04.2005

28 SC SANPAOLO IMI BANK ROMANIA SA Internet Banking 01.04.2005

29 PORSCHE BANK ROMANIA SA Internet

Banking 01.04.2005

30 ROMEXTERRA BANK SA Internet Banking 01.04.2005

de George Stoica