Ziua - Autostrada framanta Coalitia

de     Ziua
Marţi, 5 aprilie 2005, 0:00



Incertitudinile legate de construirea autostrazii "Transilvania" Brasov-Bors agita spiritele in interiorul Coalitiei de guvernamant. Forurile de conducere ale UDMR au mandatat liderii acestei formatiuni - printr-o rezolutie adoptata sambata, la Targu Mures - sa promoveze pe toate caile amplul proiect.

De altfel, majoritatea politicienilor ardeleni, indiferent de culoare politica, subliniaza importanta realizarii autostrazii. Utilitatea constructiei nu este pusa la indoiala nici la Bucuresti, insa ultimele declaratii ale premierului Calin Popescu Tariceanu tradeaza unele rezerve.

Tariceanu a spus, saptamana trecuta, ca programul de construire a autostrazii Brasov-Bors, convenit de fostul Guvern cu firma Bechtel, va fi finantat in functie de fondurile disponibile care vor ramane la dispozitia statului, dupa alocarea sumelor necesare proiectului privind coridorul IV paneuropean.

Afirmatiile primului-ministru au fost interpretate ca o incercare de tergiversare a proiectului, iar protestele au explodat. Ieri, ministrul pentru relatia cu Parlamentul, Bogdan Olteanu, a asigurat ca nu se pune problema nerespectarii contractului incheiat cu firma Bechtel, singurul amendament fiind acela al verificarii clauzelor financiare incluse in document.

Olteanu a anuntat ca problema autostrazii va fi dezbatuta maine (miercuri - n.red.) in Consiliul Coalitiei. Acolo, udemeristilor li se vor cere explicatii cu privire la declaratia "de razboi" formulata de senatorul Gyorgy Frunda, anume ca proiectul autostrazii reprezinta pentru Uniune "proba de rupere" fata de Guvern.

Tot ieri, liderul PD, Emil Boc, a precizat ca Guvernul a initiat demersuri pentru obtinerea de credite din partea unor banci americane in vederea sustinerii financiare a lucrarilor la autostrada.

Rezolutia UDMR

"Ardealul doreste sa devina motorul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Pentru a-si indeplini misiunea asumata, are nevoie de dezvoltare infrastructurala, in primul rand de autostrada Brasov-Bors, care este in interesul intregii Transilvanii", se arata in rezolutia adoptata sambata, la Targu Mures, de Consiliul Reprezentantilor Unionali ai UDMR.

Conform deciziei forului de conducere al Uniunii, presedintele Marko Bela si membrii Consiliului Operativ au fost mandatati "pentru a sprijini in fata Guvernului si Parlamentului Romaniei respectiv a opiniei publice interne si internationale asigurarea finantarii corespunzatoare si a urgentarii lucrarilor de constructie a autostrazii".

PNL: Discutiile vor continua

Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul, Bogdan Olteanu (PNL), a declarat ieri, referindu-se la contractul incheiat de fostul Guvern cu firma Bechtel pentru construirea autostrazii Brasov-Bors, ca acesta "este in vigoare si va fi respectat, cu verificarea clauzelor financiare incluse in document".

El a raspuns, astfel, unei intrebari a presei privind declaratiile reprezentantilor UDMR pe marginea acestui contract. "Cu siguranta, discutiile vor continua si principala problema este identificarea surselor de finantare", a spus Olteanu.

In privinta declaratiilor UDMR, ministrul delegat a precizat ca autoritatile vor formula un raspuns dupa ce argumentele acestora vor fi prezentate in Consiliul Coalitiei, programat pentru miercuri, 6 aprilie. "Am citit unele declaratii in presa, dar nu am vazut argumentele", a adaugat Olteanu.

D spera in finantare americana

Tot ieri, presedintele interimar al PD, Emil Boc, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca Guvernul a initiat demersuri pentru obtinerea de credite din partea unor banci americane in vederea sustinerii financiare a lucrarilor la autostrada Transilvania.

Boc a spus ca aceste fonduri vor proveni din SUA, fiind vehiculat deja numele bancii americane Eximbank, deoarece Uniunea Europeana nu ar fi dispusa sa finanteze acest proiect. "Autostrada nu reprezinta un element de disensiune in coalitie, atata vreme cat acest proiect se va realiza in graficele pe care le vom face in functie de sursele pe care le vom obtine.

Aceste surse vor proveni din afara UE pentru ca exista probleme cu gasirea acestor surse in UE. Vor veni din Statele Unite ale Americii si se va stabili un grafic de realizare a lucrarilor", a precizat Boc, conform Mediafax. Negocierile cu diverse banci dureaza aproximativ zece zile, a adaugat liderul PD.

El a aratat ca a discutat in privinta identificarii unor resurse financiare cu ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre. "La rectificarea de buget din luna aprilie vom avea o imagine clara a resurselor financiare existente, in conditiile in care la Ministerul Transporturilor s-a descoperit o gaura de 4600 de miliarde de lei, bani necuprinsi in buget", a spus Emil Boc.

Neclaritati

Punand cap la cap informatiile oferite saptamana trecuta, de oficialitati, cu privire la proiectul autostrazii Brasov-Bors, rezulta o situatie neclara.

Ministrul delegat pentru Lucrari Publice si Amenajarea Teritoriului, Borbely Laszlo (UDMR), a declarat ca fondurile bugetare prevazute pentru autostrada Transilvania vor fi reduse cu o suta de milioane de euro, ceea ce nu inseamna ca lucrarile vor fi oprite sau ca se va renunta la proiect.

Pe de alta parte, purtatorul de cuvant al PNL, deputatul de Mures Eugen Nicolaescu, a declarat ca in acest an nu se vor gasi bani pentru lucrarile atribuite firmei Bechtel si ca sursele de finantare necesare autostrazii vor fi cautate in bugetul din 2006. "2005 nu va fi un an pentru continuarea finantarii la autostrada, din cauza gaurilor pe care trebuie sa le acoperim.

Ca urmare a disparitiei a 40.000 de miliarde de lei, bani folositi de PSD ca mita electorala, nu mai sunt sume disponibile pentru continuarea finantarii", a spus Nicolaescu.

La randul sau, premierul Tariceanu a declarat, intr-o emisiune televizata, ca programul de construire a autostrazii Brasov-Bors, convenit de fostul Guvern cu firma Bechtel, va fi finantat in functie de fondurile disponibile care vor ramane la dispozitia statului, dupa alocarea sumelor necesare proiectului privind coridorul IV paneuropean.

In plus, el a amintit ca Banca Europeana de Investitii nu poate finanta proiectul Bechtel, in conditiile in care contractul nu a fost atribuit in urma unei licitatii. "Pentru autostrada Bechtel, vom vedea cati bani mai avem. Daca avem resurse, facem si doua sau trei autostrazi deodata, dar astazi Romania nu isi poate permite sa construiasca simultan doua autostrazi", a precizat Tariceanu.

In replica, reprezentantii Bechtel au dat publicitatii un comunicat in care spun ca modificarea bugetului pentru autostrada nu poate amenda contractul de executie a lucrarilor si nici obligatiile partilor. Potrivit acestora, lucrarile continua, iar programul din 2005 se va stabili dupa rectificarea bugetului national.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


84 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by