Preturile din service si daunele mari vor scumpi politele auto

de     Capital
Joi, 7 aprilie 2005, 0:00



Intre costul de reparatie a unei vechi Dacii, masina „universala" pana nu de mult, si cel necesar acum pentru repararea unui autoturism strain nu mai este nici o legatura. Cum o alta realitate arata si numarul de masini sau frecventa accidentelor, nici tarifele politelor auto nu pot scapa de schimbare.

In curand, proprietarii romani de masini nu vor mai fi protejati prin lege de eventuale scumpiri prea mari ale asigurarilor obligatorii auto. Pana in 2004, tarifele RCA se stabileau de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), iar companiile din piata le aplicau ca atare.

La finele anului trecut, societatilor li s-a permis sa modifice tarifele CSA valabile in 2005 cu maximum 10% in plus sau in minus, iar pe cele valabile in 2006 cu cel mult 10% in minus si 20% in plus, pentru ca in 2007 sa aiba libertate totala in stabilirea primelor.

Daca pana acum asiguratorii s-au ferit sa creasca tarifele, oferind in plus chiar reduceri pentru a castiga o cota cat mai mare din cea mai atractiva piata, in viitor, situatia se va schimba radical. Desi inseamna in continuare bani incasati usor, data fiind obligativitatea lor, politele RCA nu mai aduc nici pe departe castigurile de altadata.

Pentru majoritatea companiilor, acestea au ajuns chiar la limita pierderii. „Pe segmentul RCA avem o usoara pierdere, dar compensam la CASCO", spune directorul general al Allianz Tiriac, Cristian Constantinescu. La societatea sa, rata daunei pe segmentul auto este de circa 80%.

Diferenta mare fata de media de aproximativ 56% la nivelul intregii piete este explicata de Constantinescu prin faptul ca unele societati nu platesc daunele, platesc cu intarziere sau cosmetizeaza daunele, diminuand artificial nivelul rezervelor pe care trebuie sa le constituie pentru acestea.

„Acest fapt este dovedit chiar de raportul CSA, care arata ca in anul de subscriere 2003 s-au alocat 111 miliarde de lei pentru completarea rezervei de dauna aferenta unor dosare din anii anteriori", arata directorul general Allianz Tiriac.

In opinia sa, in lipsa unor astfel de subterfugii, nivelurile actuale de prime nu pot aduce asigurarile RCA decat pe pierdere, iar tarifele va trebui sa creasca atat la RCA, cat si la CASCO.

Cum s-a ajuns intr-o astfel de situatie? Pe de o parte, in batalia pentru cote de piata, asiguratorii au acceptat sa isi diminueze incasarile din prime, optand pentru reducerea tarifelor aprobate de CSA cu pana la 10%. Pe de alta parte, realitatea din piata a facut ca astfel de niveluri de prima sa devina insuficiente pentru acoperirea unui risc tot mai mare.

Strazile ocupate de Dacii si alte masini ieftine nu mai sunt de mult o realitate in Romania. Schimbarea structurii parcului auto, prin cresterea ponderii autovehiculelor straine scumpe, este o prima sursa a cresterii daunelor ce trebuie acoperite de asigurare in caz de accident. In plus, nici preturile reparatiilor in service nu mai sunt ca altadata.

„In urmatorii trei-patru ani, tariful mediu orar pentru lucrarile de manopera se va majora de la 18 euro la 25 de euro, in conditiile in care si investitiile noastre in personal, echipamente si extinderea numarului de unitati vor creste", a declarat Iuliu Kolosyvari, director la Porsche Romania, in cadrul seminarului ZF „Plata daunei, momentul adevarului in asigurari".

Ca si cand nu ar fi fost de ajuns, riscul de accidente a sporit constant in ultimii ani, ca urmare a cresterii numarului de masini in circulatie si a aparitiei unor autovehicule mult mai puternice si mai rapide. „La finele lui 2003, aveam 3,1 milioane de autoturisme inmatriculate, mai mult decat dublu fata de 1989.

Aproape dublu este acum si numarul persoanelor cu permis de conducere", spune Nicu Cracea, comisar-sef la Directia Politiei Rutiere din Ministerul Administratiei si Internelor. Potrivit afirmatiilor sale, numarul accidentelor grave si al celor cu avarie a crescut puternic anul trecut.

Pentru asiguratori, toate acestea s-au tradus in cheltuieli majorate la despagubirea clientilor, anul trecut cresterea fiind de 50% fata de 2003.

„Exista o tendinta clara de crestere a daunalitatii", spune Florin Dumitrescu, director general adjunct in cadrul CSA, precizand ca in aceeasi perioada a crescut si numarul dosarelor de dauna cu 20%, precum si dauna medie, de la 13,8 milioane de lei la 16,7 milioane de lei.

Deocamdata, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) nu isi pune problema necesitatii modificarii normelor referitoare la RCA in sensul majorarii tarifelor de prima aprobate. Oficialii institutiei sunt de parere ca asiguratorilor le va fi suficienta marja de 20% pe care o pot folosi pentru a creste primele fata de nivelul standard stabilit prin norme.

Situatia este insa valabila insa numai pentru companiile care au crescut si anul acesta tarifele cu pana la 10%, nivelul maxim de crestere permis de lege. Cei mai multi asiguratori au preferat, insa, sa foloseasca aceasta marja pentru a diminua primele, iar „scumpirea" permisa anul viitor nu mai este suficienta pentru a acoperi cresterea ratei daunei.

Despagubiri tot mai mari la RCA

Sumele pe care asiguratorii a trebuit sa le plateasca in contul politelor RCA au crescut, in termen nominali, de peste 140 de ori in ultimii patru ani. Cele mai multe despagubiri s-au acordat pentru daune materiale.

Creste riscul, dar si tarifele

• Numarul autoturismelor inmatriculate a crescut de la 1.899.000 in 1989 la 3.087.628 in 2003
• Numarul accidentelor grave (soldate cu morti si raniti) a crescut de la 6.719 in 2003, la 6.860 in 2004.

• Consecintele accidentelor grave: 2.418 morti in 2004, fata de 2.281 in 2003 (+137) si 5.594 ramiti grav in 2004, fata de 5.569 in 2003 (+25).

• Numai in perioada ianuarie – martie 2005 au avut loc 1.212 accidente grave. Acestea s-au soldat cu 398 morti (+23 fata de aceeasi perioada a anului trecut) si 996 raniti grav (+27 fata de ianuarie-martie 2003).

• Numarul accidentelor cu avarie a avansat cu 50% in acelasi interval, de la 134.879 la 199.787.
• Pentru anul 2005, tarife anuale la politele RCA au crescut, in medie, cu 30% astfel:

• Autoturisme cu capacitate cilindrica sub 1201 cmc: persoane fizice - 1.524.000 lei, persoane juridice - 1.812.000 lei
• 1201-1400 cmc: persoane fizice - 1.680.000 lei, persoane juridice – 2.244.000 lei

• 1401-1600 cmc: persoane fizice – 1.920.000 lei, persoane juridice – 3.036.000 lei
• 1601-1800 cmc: persoane fizice – 2.160.000 lei, persoane juridice – 3.288.000 lei.

• 1801-2000 cmc: persoane fizice – 2.916.000 lei, persoane juridice – 3.972.000 lei
• Peste 2000 cmc: persoane fizice – 3.480.000 lei, persoane juridice – 4.800.000 lei
• La aceste tarife de referinta asiguratorii pot adauga sau scadea 10%.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


75 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by