Nu se stie nici cit costa, nici daca e utila, dar autostrada Bechtel face deja parte din identitatea regionala: nu esti bun (politician) ardelean daca nu te isterizezi pe subiect.

In vreme ce a ignorat complet proiectul de autostrada prin Arad, pentru care europenii ne promisesera bani si trebuia doar sa venim cu partea noastra, guvernul Nastase s-a angajat sa faca o alta.

Un studiu al SAR arata, anul trecut, ca Romania cheltuieste cam 400 de milioane de euro, anual, pentru drumuri. Cu banii din contractul Bechtel, s-ar putea finaliza mai mult de jumatate din restul de 7.000 km de drumuri nationale care au ramas de reabilitat.

SAR recomanda celor care cred ca e nevoie de autostrada pentru dezvoltarea regiunii sa faca intii circulabile drumurile existente, la costuri incomparabil mai mici. Ideea ca o autostrada care iti trece prin fundul curtii te salveaza automat de la subdezvoltare este gresita.

Traseul prin Arad este incadrat intr-un culoar european, avind deci trafic asigurat. Traseul Bechtel se termina in tufisuri in Ungaria si ar fi o autostrada de uz intern.

Oricum, guvernul Tariceanu a gresit reluind discutia, fara a prezenta calcule certe privind costurile si consecintele renuntarii la contract. Ziarele invirtesc cifre diferite, intre 2,4 si 4,3 miliarde.

Proiectele in care constructorul nu participa la finantare se finalizeaza, de obicei, cu costurile maxime, ba chiar au prostul obicei de a depasi bugetul.

Asa ca ar trebui sa ne asteptam la ce este mai rau. Contractul Bechtel este secret in acest moment si ne certam pe ceva foarte nesigur. Institutul pentru Politici Publice a dat guvernul in judecata pentru refuzul de a furniza o copie.

Inainte de a-si da seama pentru ce anume se bat, politicienii ardeleni au dus discutia spre vesnicele frustrari regionale ale celor din vest, moment in care nimic serios nu mai e de asteptat.

Moderatul prin excelenta Markó Béla spune ca „politicienii romani trebuie sa aleaga: ori ajuta Transilvania, ori o lasa sa se ajute singura".

Suna bine, dar ce vrea sa zica? E drept ca acelasi studiu SAR publica distributia pe judete a banilor pentru drumuri si se vede acolo ca Moldova a primit nemeritat de mult, semn ca Sergiu Sechelariu a lucrat temeinic.

Ardelenii ar avea deci motive sa ceara mai multi bani pentru drumurile existente. Dar nici macar nu se gindesc la asta, o tin sus si tare cu autostrada.

Daca tot sint convinsi ca vor avea trafic pe ea, de ce nu pregatesc un imprumut comun catre consiliile judetene interesate de proiect? Merita sa-ti risti propriii bani pentru o idee nobila, nu? Deocamdata, se comporta ca orice grup de presiune politicianist: dati-ne banii, nu conteaza daca are logica.

Imaginea asta imi aduce aminte de tipii care se urca pe macara si striga: dati-mi casa, ca ma arunc.