Consumul de petrol se afla in pragul unei eruptii vulcanice

de     Capital
Miercuri, 13 aprilie 2005, 0:00



Amenintarile privind cresterea mult prea accelerata a consumului dau peste cap ordinea mondiala. Chinezii par a nu se mai satura de petrol. O criza energetica globala, neprognozata de nimeni in urma cu doi ani, isi face loc in birourile OPEC, loc de unde pretul de 100 de dolari barilul incepe sa nu mai conteze, din moment ce consumul depaseste oferta.

Intocmai ca un atlet de performanta, pretul petrolului bate record dupa record la bursele internationale.

Dupa ce anul trecut a depasit pragul psihologic de 50 de dolari pentru un baril, in 2005 se pregateste sa sara de 60. Nu este insa exclus sa ajunga si mai sus, pesimistii vorbind chiar si de 80 de dolari. Caz in care factura energetica a Romaniei ar creste cu 1,5 miliarde de euro, urcand deficitul de cont curent la peste sapte la suta din PIB.

Doua cauze majore stimuleaza saltul nebun al petrolului pe piata internationala. In primul rand, economia mondiala creste sanatos, cu peste patru procente in acest an. Bursele speculeaza daca tarile producatore de petrol, inclusiv OPEC, pot acoperi diferenta. Al doilea motiv tine de conjunctura politica internationala.

Situatia din Irak, instabilitatea guvernului din Venezuela sau toanele Rusiei fata de investitorii straini, inclusiv cei din domeniul petrolier, pot trimite unde de soc pe piata petrolului. Efectele ar fi dezastruoase pentru sute de milioane de oameni, inclusiv din Romania.

Scenariul pesimist

• Declinul zacamintelor naturale romanesti pare imposibil de stopat, in conditiile in care nivelul de inlocuire a rezervelor este acum de doar 20%.
• Factura totala legata de importurile de titei si alte produse petroliere ar putea sa creasca pana la nivelul de doua miliarde anual.
• Sansele stabilizarii rezervelor interne la nivelul de 30- 31 milioane tone si a productiei externe la doua milioane de tone sunt extrem de reduse.
• Reconstructia ecologica pentru respectarea legislatiei europene de mediu ne va costa peste un miliard de euro.
• Dependenta de importuri va aseza pretul litrului de benzina in jurul valorii de un euro, Romania avand sanse mari sa devina tara scumpa din acest punct de vedere. In prezent, pretul a atins deja pragul de 80 de euro centi.
• Pe plan extern, cotatiile tot mai ridicate, de peste 80 de dolari pe baril, provoaca incetinirea avantului economiei mondiale. Preturile ridicate hranesc o inflatie debordanta, cu consecinte directe asupra nivelului de trai a sute de milioane de oameni.
• Instabilitatea politica din unele tari exportatoare provoaca intreruperi in furnizarea titeiului. Imediat masinile din tarile dezvoltate sunt trase pe dreapta, sectorul petrochimic ramane paralizat, iar penele de curent devin un fapt cotidian.

Scenariul optimist

• In ciuda scaderii productiei interne anuale pana la nivelul de sase milioane de tone, factura externa, care implica importuri comparabile cu productia interna, nu va afecta foarte mult balanta de plati.
• Companiile romanesti au sanse foarte mari sa exporte produse finite rezultate din prelucrarea petrolului. Principalele exporturi ar putea fi constituite din benzine, uleiuri minerale si produse petrochimice care ar putea ajunge in toata zona din centrul si estul Europei
• In cazul economiei mondiale, presiunea cotatiilor de peste 50 de dolari pe baril nu afecteaza avantul din ultimii trei ani. Gratie tehnologiilor performante, tarile dezvoltate pot asimila socul petrolier fara sa provoace cresterea inflatiei. Indirect, petrolul scump determina si dezvoltarea tehnologiilor mai curate, apte sa evite incalzirea climei.
• Veniturile realizate din vanzarea petrolului consolideaza tarile exportatoare, care devin la randul lor clienti pentru produsele tarilor dezvoltate.
• Apar noi industrii specializate in consumul redus de petrol sau inlocuirea acestuia cu resurse alternative. Veniturile si locurile de munca ale acestor industrii stimuleaza cresterea generala a economiei mondiale.

Criza titeiului provoaca risc seismic la Bucuresti


Exploatarea excesiva pe vremea comunistilor, rata redusa de inlocuire a rezervelor si cresterea accelerata a cererii au adus industria petroliera romaneasca aproape de dependenta de importurile de titei. Factura companiilor petroliere romanesti importatoare de titei ar putea sa creasca in urmatorii ani cu pana la un milliard de euro.

Romania are toate sansele sa se transforme intr-un stat dependent de importuri, mai ales in conditiile in care consumul va creste cu cel putin 10% anual, pana la un nivel de cinci milioane de tone de benzina si motorina. Aproape tot romanul stie ca tara noastra a fost cel mai important jucator de pe piata petroliera central si est-europeana.

Din 1857 si pana in prezent, la noi au fost extrase circa 713 milioane tone de titei (in jur de 5,6 miliarde de barili). Potrivit unei analize elaborate de catre Central Europe Trust, in ultimii 20 de ani, insa noile descoperiri de terenuri petrolifere au inlocuit doar 20% din productia anuala.

Si toate acestea, in conditiile in care companii mari precum Shell, Amoco, Enterprise Oil, Tullow, Sterling, dar si Petrom sau Rompetrol, au investit in ultimii 15 ani aproape 400 milioane de dolari in terenuri concesionate de la stat, despre care se credea ca detin zacaminte importante de titei si gaze naturale.

Adevarul n-a fost asa, si nici unul dintre investitorii straini nu a descoperit vreun zacamant care sa rupa gura targului. Dar iata cum s-a ajuns aici: inainte de 1989, conducatorii de atunci au fost mai degraba orientati catre celebra indeplinire a „planurilor" de productie, astfel ca se cerea expres ca toate rafinariile sa functioneze la capacitate maxima.

In 1976, de exemplu, anul de varf al extractiei de titei romanesc, din cele 15 milioane de tone prelucrate, consumul intern a reprezentat doar 30%. Restul a fost exportat. Declinul a fost stopat in 1992, iar de atunci, in mod normal, se extrag circa sase milioane tone de titei anual.

„Pana in 2008, Petrom ar trebui sa atinga o rata de inlocuire a rezervelor de 80%", spune Gheorghe Constantinescu, CEO al fostei companii nationale. El sustine ca prin rezervele actuale de un miliard de barili echivalent petrol, compania va stopa scaderea productiei si o va stabiliza la nivelul unei productii zilnice intre 200.000 si 220.000 barili, adica o productie anuala de 80 milioane de

barili. Asadar, pana acum in Romania s-au exploatat cinci miliarde de barili si a mai ramas un miliard. Conditie in care exista posibilitatea ca tara noastra sa-si afirme dependenta fata de titeiul rusesc, asa cum se intampla acum cu gazele naturale.

Potrivit unei strategii guvernamentale a industriei petroliere, aprobate in urma cu trei ani, pentru a salva extractia romaneasca, companiile din domeniu, in special Petrom, ar trebui sa investeasca 1,57 miliarde euro. Rompetrol, a doua companie ca marime din Romania, nu poate procesa, practic, la rafinaria de la Navodari titei provenit din rezervele interne.

In schimb, productia obtinuta in perimetrele de la Zegujani si Satu Mare este vanduta celorlalti competitori. Cele peste patru milioane de tone de titei crud procesate la Petromidia au fost importate anul trecut in special din Rusia.

Compania lui Dinu Patriciu s-a tot plimbat in ultimii ani prin Ecuador, Kazakhstan, dar si prin tari nord-africane, fara a se intoarce, insa, acasa, cu anunturi mari.

„Va fi foarte greu sa mai identificam rezerve importante de titei in Romania. Petrom va trebui sa gandeasca mai degraba o strategie de conservare a zacamintelor pe care le detine", spune Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol. Romania are zece rafinarii care au o capacitate totala de 22,8 milioane de tone.

Dupa 1989, cantitatile de titei procesate au scazut continuu, pana la 10,1 milioane de tone in 1999. Situatia s-a imbunatatit in 2000, an in care cantitatea de titei procesata a crescut cu 6,15%. Jucatorii din industrie sunt de parere ca anul acesta, pe fondul exploziei vanzarilor de masini si, implicit, a cresterii cererii, rafinariile vor procesa 14 milioane tone de titei.

Consumul intern de benzina si motorina

Media cresterii consumului de carburantti pe piata romaneasca va depasi 10% in urmatorii cinci ani, in special la motorina, datorita relansarii agriculturii.

Ramanem fara aurul negru

Avantajele productiei interne de petrol se vad doar acum, cand preturile au sarit in aer. Fata de majoritatea tarilor europene, Romania importa doar jumatate din consumul intern. Ostenitele noastre campuri petroliere produc acum sase milioane de tone de petrol, iar din import vin inca 6,4 milioane.

Productia interna ne scuteste de plata a circa doua miliarde de dolari anual, dar declinul rezervelor interne ne va face mai dependenti de importuri. Potrivit datelor Petrom, in cinci ani, productia autohtona se va diminua cu circa 500 de mii de tone. O sansa ar fi sa importam din campurile externe, primite in concesiune de catre Petrom.

Volumul importului din aceste campuri va creste de la 400 de mii de tone in 2004, la doua milioane in 2010.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


231 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by