Desi oferta de talk-show-uri de actualitate s-a diversificat, putine programe pot conta in ierarhiile audientelor. Publicul ramane in continuare atras de fotbal, divertisment, filme si stiri. Anul acesta l-am vazut pe Adrian Nastase la talk-show. La Dan Diaconescu in direct. Era stingher in apartamentul OTV.

Dupa ce vreme de patru ani a fost rasfatatul marilor televiziuni, fostul premier a ajuns pe scaunul pe care stau de obicei ghicitori in stele, clarvazatori, ofiteri ceausisti, afaceristi dubiosi si abonatii Vadim, Becali, Madalin Voicu, ciudatul Serghei Mizil. La OTV, pe Nastase nu l-au urmarit mai mult o suta de mii de telespectatori.

Pentru ca asta e audienta dezbaterilor moderate de Dan Diaconescu. Patru nume de realizatori de talk-show au avut continuitate in grilele de programe din ultimii trei ani: Tuca, Moraru, Turcescu si Diaconescu. Anul trecut nu a fost prea bun pentru Marius Tuca Show. Programul a lipsit deliberat din campaniile electorale si combativitatea sa de alta data a fost mult temperata.

A revenit in 2005, dar nu a fost constant in aparitii. Talk-show-ul lui Turcescu a crescut constant in ultimii trei ani. Audienta lui in acest inceput de an (peste 300 de mii de telespectatori) este dubla fata de cea inregistrata in 2003. Pe Turcescu il ajuta nu numai calitatile sale jurnalistice, dar si buna pozitionare in grila (fiind primul talk-show din prime time).

Cand spui B1 TV, spui Nasul. Emisiunea contribuie cu 36% la audienta medie a postului. Cu alte cuvinte, peste o treime din audienta lui B1 TV i se datoreaza lui Radu Moraru. Contributia emisiunii la audienta postului este de doua ori mai mare in prezent decat in urma cu doi ani, ceea ce arata ca in B1 TV nu s-a investit in alte programe, iar Nasul este, practic, singura productie care conteaza.

Dar adevaratul „om-televiziune" este Dan Diaconescu. Programul sau (cu audienta ce nu depaseste 1% rating in mediul urban) contribuie cu aproape 50% la audienta postului. Fara Diaconescu, OTV n-ar exista. Talk-show-ul lui Stelian Tanase reprezinta pentru Realitatea TV mai degraba un capital de imagine, decat de rating.

Dar chiar si in aceste conditii, Stelian Tanase face rating mai bun in acest an decat Nasul sau Miezul Problemei. Marian Voicu (Vorbe despre fapte) traieste din audienta naturala a TVR1. Credem ca oricare ar fi fost omul sau formula de talk-show, audientele ar fi fost aceleasi. Pentru ca atat pot oamenii televiziunii publice.

Madalin Ionescu are ambitii mari cu al sau „miez", dar mai trebuie rabdare pentru a-si crea brandul. De remarcat audienta medie de 139 de mii de telespectatori pentru cele 44 de editii din acest an, fata de media 97 de mii inregistrata in 2004. Asadar, are potential de crestere.

Mircea Vasilescu, redactor-sef la Dilema Veche, constata ca oferta de talk-show-uri este limitata si cam prea mult fixata pe cateva subiecte si invitati (Cristoiu, Cristian Tudor Popescu). „Nu sunt pusi in valoare expertii, iar comentatorii numiti mai sus isi dau cu parerea cam despre orice, de la agricultura la terorism si de la cultura la politica globala, in acelasi stil", afirma Vasilescu.

Subiectele sunt de multe ori luate de pe agenda politicienilor si nu de pe agenda publicului. Mircea Vasilescu considera ca „uneori, talk-show-urile sunt un fel de ping-pong intre presa si politicieni: X de la putere spune ceva intr-o emisiune, a doua zi, Y din opozitie ii raspunde in alta emisiune. Si tot asa. Intre timp, publicul schimba canalul «pe ceva mai distractiv»".

Mihai Trandafir, Media Director la Universal McCann Romania, spune ca audienta unui talk-show depinde foarte mult de invitat. „Cum subiectele abordate nu sunt de obicei cunoscute cu prea mult timp inainte, iar invitatii sunt confirmati abia in cursul zilei de difuzare, cererea de publicitate in talk-show-uri depinde de audienta medie a programului respectiv", declara Trandafir.

Exista si cazuri in care clientii publicitari nu sunt interesati de un talk-show, chiar cu audienta. „Se intampla ca seriozitatea sau gravitatea subiectelor abordate sa nu ofere un mediu potrivit de difuzare a mesajelor publicitare, de exemplu, atentatele de la 11 septembrie, valul tsunami etc.", conchide Mihai Trandafir.

Reteta de audienta a unui talk-show are doua ingrediente principale: invitatul si scandalul. In ultima vreme, incep sa conteze si moderatorii, vezi Tanase si Turcescu, care taie reteta facila.