Doua dintre cele mai cautate pagini de presa pe Internet din Romania trec in prezent printr-o perioada de "rebranding". Schimbarea lor la fata - sau la continut, dupa caz - este impusa de miscarile de proportii inregistrate in spatiul online pe parcursul ultimilor ani, mutatii ce impun acte de pionierat nu numai pentru tara noastra, ci, pe alocuri, si la nivel european.

Revolutia tehnologiei comunicatiilor din ultimii ani incepe sa-si faca simtit efectul asupra mass-media din Romania. Majoritatea covarsitoare a canalelor de informare din tara au trecut de mult "pe Internet" si se bucura de cea mai mare vizibilitate in randul paginilor online romanesti.

Printre ele isi fac puternic simtita prezenta si publicatii realizate exclusiv pe web – fara variante tiparite - precum HotNews.ro sau Stiri24.ro, care contribuie substantial la ritmul alert si pe alocuri deconcertant al dezavoltarii Internetului mioritic.

Pana la inceputul saptamanii trecute, HotNews.ro era cunoscuta publicului larg sub titulatura RevistaPresei.ro. Stiri24.ro este un soi de redirectionare de brand pentru Gazete.ro. Ambele au facut la viata lor si fac in continuare ceea ce toata lumea stie drept "revista presei".

Dar isi cauta in prezent, prin forma si fond, o noua identitate, care se le consolideze pozitia pe piata.

O piata in care simpla trecere in revista a presei cotidiene, pentru omul grabit care nu are timp sa citeasca zeci de ziare, a devenit comuna pentru cea mai mare parte a portalurilor de cautare si chiar a unor site-uri de specialitate.

Stirile asigura audienta pe net

Potrivit Trafic.ro, serviciu ce monitorizeaza traficul pe paginile online romanesti, noua dintre cele mai accesate 20 de site-uri din tara tin de domeniul media. Majoritatea publicatiilor centrale se numara printre primele 50 de site-uri.

Dintre cele 20 de fruntase, HotNews.ro este singura pagina dedicata, pana acum, unei reviste a presei, dar acelasi serviciu era oferit si de cinci portaluri – de la Kappa.ro la Ziare.com. Din urma pandesc site-urile specializate Ziare.ro, 9am.ro si Stiri24.ro, dar si portalele Bumerang si Roportal.

Editat de Asociatia Editorilor de Presa Online (AEPO), RevistaPresei.ro a devenit HotNews.ro tocmai pentru a se delimita clar de concurenta.

Motivele pentru care s-a apelat la rebranding este explicat de Ioan Margarit, editorul coordonator al paginilor realizate de AEPO: "Pacaleam cititorul. In 2000, cand grupul nostru a pornit in aventura cu RevistaPresei.ro, numele reflecta continutul site-ului.

Cu timpul, am dezvoltat conceptul si am devenit practic o sursa de stiri, analize, sinteze, in romana si engleza, difuzate non-stop pe Internet, cu fisiere audio-video, cu inregistrari proprii in studio, cu anchete, reportaje si corespondenti in tara si afara."

Idei fixe si varietate

Potrivit lui Ioan Margarit, nu a fost suficient ca RevistaPresei.ro era favorita a publicului amator de informatie, prin viteza sa de reactie si prin ierarhizarea "independenta" si profesionista a subiectelor.

Site-ul isi doreste sa reflecte in continuare actualitatea asa cum e ea reflectata in media romanesti. Dar isi insuseste ideea de pionierat si se numara primele surse de informare care au apelat la avantajele multimedia si de interactivitate oferite de Internet – aspect dezvoltat pe paginile "colaterale" ale AEPO, Anchete.ro, PressReview.ro, TVWeb.ro.

Iar acum HotNews.ro bate mult mai departe: "avem o idee fixa, sa devenim cea mai credibila si rapida sursa de informatii difuzate pe Internetul romanesc", spune Margarit.

Pe ideea de content personal merge si site-ul "Stiri24.ro", anume "Gazete.ro" dupa rebranding.

Potrivit lui Val Voicu, director al Imedia – agentia de publicitate care editeaza acest site, dar si alte fruntase ale netului romanesc, precum Bumerang, Eva, Cinemagia sau Bizcity – schimbarea de design si a orientarii Stiri24.ro spre continut propriu este un proces minutios, lansat inca de anul trecut, in decembrie.

Val Voicu spune ca Stiri24.ro face parte dintr-un nou pachet scos la inaintare de Imedia, asa-numitul "brand 24", ce mai include Jocuri24.ro si Program24.ro. Spre deosebire de HotNews.ro, site de informare generala, Imedia merge in continuare, deci, pe ideea de pagini premium precum Eva sau Bizcity, conform planurilor publicitare ale companiei.

Magnet pentru publicitate

Cat despre publicitatea online, parerile sunt diverse, desi toate sunt influentate de explozia Internetului inregistrata de in ultimii ani in Romania.

Potrivit unui studiu realizat recent de aceeasi Imedia, doar unul din patru publicitari are idee despre avantajele oferite de Internet. Unul dintre motive este, potrivit aceluiasi studiu, ca indiferent de natura meseriei oamenii din domeniul publicitatii nu ar fi receptivi la nou. Iar cand vine vorba despre spatiul online, "noul" este la tot pasul.

Pe de alta parte, evaluarile periodice realizate de o alta companie publicitara, Arbomedia, pentru site-urile din portofoliul sau arata ca paginile media online se numara printre favorite cand vine vorba de reclame, dat fiind statutul social al publicului lor.

Iar la nivel de ansamblu, considera aceeasi agentie, piata publicitatii online este inca mica, dar in continua crestere dupa "apogeul" de 1 milion de euro investiti in acest domeniu anul trecut.

Revista presei globale

Sutele site-uri din lume dedicate actualitatii sterg orice urma de ratiune pentru termenul general de "revista a presei". Toate publicatiile si motoarele de cautare in domeniu merg acum pe specializare, de la continut la forma si la public vizat.

Regionalizarea, limba folosita, calitatea informatiei si domeniile acoperite sunt principalele reguli dupa care se calauzesc asa-zisele "reviste ale presei" online.

Lider incontestabil ca numar de accesari si acoperire geografica ramane serviciul de stiri al Google, cu diviziunile sale dupa limba folosita, precum News.google.com pentru engleza, News.google.fr pentru franceza sau News.google.de pentru germana. Google este insa o exceptie pe o piata dominata de veterani, de la serviciul de monitorizare al BBC la DrudgeReport.

BBC Monitoring produce, pentru guvernele, institutiile media sau academice sau companiile de pe mapamond unul dintre cele mai profesioniste "reviste ale presei".

Serviciul acopera peste 3000 de canale de informare radio, TV, tiparite sau online din intreaga lume, oferind traduceri din 100 de limbi. La fel de venerabil, dar cu un profil complet diferit este DrudgeReport.com, portal media independent insotit de o succinta trecere in revista a evenimentelor din SUA si din lume.

Apetitul pentru senzational si zvonistica ce au consacrat site-ul asigura un trafic de peste sase milioane de utilizatori zilnic.

In fata acestei concurente, elementul vizual este exploatat in mod notabil de Today’s Front Pages (http://www.newseum.org/todaysfrontpages), care permite utilizatorilor sa vizualizeze si sa citeasca prima pagina a peste 400 de ziare din intreaga lume.