Proiectul Legii minoritatilor bate orice reglementari nationale si internationale in privinta invatamantului.

Se propune, nici mai mult, nici mai putin, ca pentru pastrarea, exprimarea si dezvoltarea identitatii nationale orice „persoana fizica, (?) organizatiile si societatile minoritatilor nationale sa aiba dreptul de a infiinta, organiza si de a asigura functionarea unitatilor si

institutiilor de invatamant particular in limba materna, care, in conditiile legii, beneficiaza de subventii de la bugetul de stat sau bugetele locale."

In plus, proiectul propune ca de dreptul de a infiinta scoli si universitati sa beneficieze si cultele religioase, nu doar in scopul instruirii personalului de cult, ci chiar scoli si universitati laice, de asemenea cu subventionare de la bugetul de stat sau de la cel local.

Cele doua propuneri sunt, in acest moment, dincolo de cadrul legal existent in Romania si, dupa toate informatiile, adoptarea unor astfel de masuri ar constitui premiera absoluta si pentru invatamantul european.

Legile existente precizeaza ca scolile si universitatile de stat se pot infiinta doar la initiativa inspectoratelor scolare, a administratiei locale, a guvernului sau parlamentului si ca urmare a deciziei senatelor universitare.

In Romania exista prevederea care permite ca, in cadrul invatamantului particular, de toate gradele, sa existe si sa se materializeze orice initiativa, cu respectarea normelor legale privind autorizarea si acreditarea.

Dar, deocamdata, bugetul de stat al Romaniei nu-si poate permite sa sustina financiar decat scolile si universitatile din sistemul de stat.

Cea mai „interesanta" propunere apare insa in cazul numirii directorilor de scoli, a inspectorilor, a aprobarii planului-cadru (disciplinele scolare), al selectarii manualelor in limba materna, unde se cere ca toate aceste actiuni sa se realizeze doar cu avizul conform „al reprezentantilor" legitimi ai minoritatilor.

Altfel spus, nimic nu misca in viata scolilor apartinand minoritatilor daca nu-si da acordul organizatia.

Acesteia i-ar reveni si dreptul sa infiinteze institutii si subunitati ale acestora, sa acorde personalitate juridica scolilor ce functioneaza sub efectivele normate si chiar sa aprobe clase si grupe sub normativ.

In plus, legile existente reglementeaza invatamantul pentru minoritati in cel mai democratic si european mod cu putinta. In Romania lui 2005, se poate invata in limba materna de la gradinita pana la doctorat si asta, atentie, cu subventie de la bugetul de stat.

Ministrul Educatiei nu s-a pronuntat deocamdata public asupra acestor propuneri, dar, din observatiile pe care le-a facut, a lasat sa se inteleaga ca asemenea prevederi nu vor primi girul ministerului niciodata. Politica educationala intr-un stat o face totusi statul, nu orice ONG, fie el si al minoritatilor.