O populatie mare, dar si putere de cumparare scazuta. Potential de crestere, dar si dificultati de finantare a afacerilor aflate la inceput. Acestea ar fi motivele pentru care, in Romania, comertul in sistem franciza reprezinta doar 7% din intregul sector. In America de Nord reprezinta 70%, generind o cifra de afaceri de 80 miliarde dolari.

In Romania exista doar 170 de branduri francizate, respectiv 1.300 de francizati care inregistreaza o cifra de afaceri estimata la 900 milioane euro. O afacere pornita in sistem de franciza garanteaza succesul in majoritatea cazurilor, dar investitia initiala este destul de costisitoare.

Problema este ca bancile si societatile de leasing percep dobinzi si comisioane usturatoare si nu agreeaza deloc ideea de a imprumuta o firma aflata la inceput de drum. De cele mai multe ori, proprietarii brandurilor impun viitorilor francizati sa infiinteze o societate noua.

"Bancile romanesti nu sint deloc incintate sa finanteze firme tinere", a declarat, in cadrul unui seminar organizat de FinMedia, directorul Ticket Com - Masterfrancizat Romania, Laura Ion.

Cum se impart cheltuielile

Prima plata importanta pe care o are de facut un intreprinzator este achizitia brandului. Aceasta presupune, pe linga plata taxei de intrare in retea, si cheltuieli legate de infiintarea firmei, dotarea sediului si procurarea unui stoc de marfa. De asemenea, achizitia locatiei reprezinta un cost semnificativ.

"In medie, francizorii au nevoie de circa 100 mp, iar chiria in zone centrale ale Capitalei este de 35-40 euro/mp. Iar daca se doreste cumpararea spatiului, pretul ajunge la 1.000-1.200 euro/mp", a spus Razvan Blid, consultant la CHR Consulting, firma specializata in francize.

Nici amenajarea spatiului nu este de neglijat. Urmeaza lansarea afacerii, care presupune existenta unui buget de publicitate si, implicit, un capital de lucru. Razvan Blid spune ca, in investitia initiala, achizitionarea pachetului de franciza are in medie o pondere de 60%, locatia reprezinta 30%, iar publicitatea aferenta lansarii afacerii 10%.

Nou-veniti pe piata

Ticket Com - Masterfrancizat Romania este o retea care promoveaza publicitatea pe spatele bonurilor fiscale si care a incheiat contracte cu lantul Carrefour. Intrarea in sistem presupune o investitie de circa 23.000 euro (cu TVA).

Hirsh (agentii imobiliare) a intrat in Romania la finalul anului trecut, serviciile sale asigurind, sustin oficialii acesteia, continuitatea si stabilitatea profitului. "Investitia necesara se ridica la 40.000-50.000 euro, din care taxa de intrare reprezinta 12.000 euro", a spus Ricardo Franc, directorul Hirsh Romania.

HappyFood Italia, prezent deja pe piata romaneasca, intentioneaza sa deschida in curind alte sapte unitati in care se vor vinde pizza, paste si produse din pui.

Consacratii

In Romania, in domeniul fast-food, cele mai cunoscute francize sint McDonald’s, Gregory’s si KFS. De asemenea, retele precum Pizza Inn, Rodipet, Smartree, Tina R, Hirsh ori Ticket Com au inceput sa cistige tot mai mult teren. Insa cea mai consistenta retea de franciza este Fornetti.

"Intr-un an si jumatate, Fornetti - Masterfrancizat Romania a ajuns sa aiba 247 de francizati", spune consultantul Razvan Blid.