Cu usile inchise, storurile trase si zavoarele ferecate, Consiliul Judetean (CJ) pune la cale cea mai mare afacere din istoria sa. Societatea de constructii a CJ a fost scoasa la mezat in cel mai desavirsit secret.

Motivul oficial al secretomaniei care a invaluit Casa Patrata este dorinta de a nu aduce la cunostinta potentialilor investitori informatii vitale despre SC LDP inainte ca aceasta sa fie scoasa efectiv la vinzare.

Aceasta desi principalele date financiare si tehnice ale societatii sint cunoscute de zeci de oameni, iar cei implicati in privatizare nu-si fac nici un fel de iluzii ca secretul ar putea fi pastrat. Dincolo de usile inchise al CJ se desfasoara o lupta surda pentru adjudecarea SC LDP.

Cele mai moderne statii de mixturi asfaltice din judet, un sediu asezat pe un hectar de teren in Tatarasi, o cota de piata de aproximativ 30% din lucrarile in domeniul drumurilor judetene si o experienta solida in aproape toate tipurile de lucrari reprezinta suficiente atuuri pentru ca achizitionarea SC LDP sa poata reprezenta o buna afacere.

"Ziarul de Iasi" va prezinta astazi detaliile ascunse ale afacerii de 2 milioane de dolari reprezentata de scoaterea pe taraba a SC LDP.

Ani de zile, discutiile din jurul privatizarii SC LDP au transformat plenul CJ in scena unor adevarate batalii. Majoritatea atacurilor adresate de consilierii PNL impotriva conducerii CJ s-au bazat tocmai pe suspiciunea ca in urma privatizarii, SC LDP avea sa ajunga firma de casa a PSD.

De aproape trei ani, cel mai vehiculat nume din lista posibililor cumparatori ai SC LDP este cel al lui Marcel Popa, unul dintre cei mai bogati membri ai PSD din Iasi, patronul grupului Omega-Tehnoton. De la sfirsitul anului trecut insa, privatizarea SC LDP a devenit cel mai strasnic pazit secret din CJ.

Liberalii au uitat inversunarea cu care acuzasera conducerea CJ de lipsa transparentei si nu au mai suflat nici un cuvint referitor la privatizarea SC LDP. Culmea secretomaniei a fost atinsa la ultima sedinta in plen a CJ, pe 10 mai.

Desi in ordinea de zi era trecuta si alegerea metodei de privatizare a SC LDP, in mapele consilierilor nu a ajuns nici un proiect de hotarire pe care sa se discute.

Toti cei implicati in privatizare au semnat angajamente de confidentialitate, iar toate intilnirile legate de SC LDP s-au desfasurat cu usile inchise.

Au fost 7 variante de privatizare

Singurul lucru anuntat oficial a fost ca exista 7 variante de privatizare, mergind de la vinzarea pe bucati a societatii pina la vinzarea ei integrala. S-a spus ca pentru fiecare varianta exista calcule referitoare la sumele care ar urma sa fie incasate de CJ din vinzare, fara insa a se pronunta nici o cifra.

Din cele 7, membrii CJ au selectat doua variante de privatizare a SC LDP, respectiv vinzarea integrala a pachetului de actiuni a a societatii, cu impunerea unui plan de investitii si vinzarea numai a unui pachet minoritar din actiuni, cumparatorul avind insa posibilitatea sa-si creasca treptat cota-parte detinuta in societate pe masura ce investeste in societate.

Vinerea trecuta a avut loc o noua sedinta, in care s-a ales dintre cele doua variante de privatizare, fara insa a se anunta oficial care este cea definitiva. Culmea, consilierii au ales tocmai varianta in care CJ renunta complet la orice control asupra viitorului SC LDP.

Cumparatorul va avea control 100% asupra SC LDP

Astfel, in varianta vinzarii partiale a pachetului de actiuni, CJ isi mentinea in Adunarea Generala a Actionarilor cel putin un reprezentant care putea semnala o eventuala neregula, inainte ca aceasta sa aiba loc. CJ avea astfel posibilitatea de a bloca sau macar intirzia o eventuala revinzare pe bucati a SC LDP, dupa modelul Tepro.

Obtinerea in proportie de 100% a controlului asupra SC LDP ar permite insa cumparatorului sa ia orice decizie, fara a putea fi contracarat. Oficial, membrii comisiei de privatizare au explicat alegerea acestei variante prin dorinta de a face societatea cit mai atractiva si de a obtine pretul maxim pe aceasta.

"Cine ar vrea sa se lege la cap cu o firma pe care nu ar putea sa o conduca cum vrea? Cel care cumpara vrea sa detina controlul. De altfel, nici nu este firesc ca CJ, o institutie administrativa sa detina unitati de productie. Pina la urma, daca se va intocmi corect caietul de sarcini pentru vinzare, totul va fi in regula.

Altfel, indiferent cite procente din actiuni ne-am pastra, tot nu am putea face nimic", a apreciat consilierul judetean Nicu Paduraru.

Pret intre 42 si 100 miliarde lei

Nimeni nu a avansat pina acum nici o cifra referitoare la banii care ar putea fi obtinuti de CJ prin vinzarea SC LDP. Neoficial insa, pretul societatii s-ar situa intre 42 miliarde lei, cit reprezinta evaluarea valorii de piata a societatii si aproximativ 100 miliarde lei, cit a lasat sa se inteleaga presedintele CJ, Lucian Flaiser ca ar fi ideal.

In urma cu aproape doua luni, Flaiser spunea ca din banii rezultati din privatizare intentioneaza sa infiinteze citeva baze de deszapezire moderne in judet, valoarea acestora ridicindu-se la aproximativ 100 miliarde lei. Membrii comisiei de licitatie se indoiesc insa ca CJ ar putea obtine macar 42 de miliarde pe societate. "Nu da nimeni 40 de miliarde pe SC LDP dintr-o data.

Cel mai probabil, se va scoate la licitatie si nu va veni nimeni. Se va scoate din nou, dar cu un pret cu 10% mai mic, conform legii. Iar nu va veni nimeni si tot asa, pina se va ajunge la citeva miliarde, esalonate pe citiva ani", a spus unul dintre membrii comisiei.

Parcul de utilaje este invechit

La prima vedere, SC LDP nu prezinta aproape nici un punct de interes pentru un viitor investitor. Astfel, societatea detinea in proprietate la mijlocul anului trecut 157 de utilaje si mijloace de transport, evaluate la 427 milioane lei. In medie, fiecare utilaj are o valoare pe hirtie de 2,7 milioane lei, aceasta in timp ce pretul unui autogreder nou poate ajunge la 3-4 miliarde lei.

Practic, aceasta inseamna ca utilajele SC LDP sint aproape complet amortizate, aflindu-se la limita duratei de viata. De altfel, in doar sase luni ale anului trecut, societatea a cheltuit pentru piese de schimb 2,5 miliarde lei, 30 de angajati aflindu-se aproape constant in echipele de reparatii.

Cistigatoare a licitatiei pentru deszapezirea drumurilor judetene, SC LDP a fost nevoita sa apeleze la alte firme pentru a-si completa numarul de autogredere necesare, iar doua dintre autofrezele societatii au fost constant pe butuci. Una dintre cele trei balastiere ale societatii, cea de la Lespezi si statia de mixturi asfaltice de la Tibanesti au fost inchise tocmai pentru ca erau prea vechi.

S-a lucrat zi si noapte pentru onorarea comenzilor

O buna parte din cele 14 ha de teren detinute in judet de SC LDP prezinta probleme serioase de mediu, fiind infestate cu bitum. Suma necesara pentru reabilitarea acestora a fost estimata la minimum 23 miliarde lei.

"Din 2007 se va pune foarte mult accentul pe protectia mediului. Implicit, vor trebui facute cheltuieli serioase in aceasta directie", a spus Tomulesei.

Un sindicat deosebit de activ si o situatie sociala dificila a societatii, care a dus la doua greve in acest an ar reprezenta cireasa pe tort pentru un potential investitor.

O alta problema ar fi cea financiara. Inca de cind a fost infiintata, in 1997, societatea a mers aproape constant in pierdere. Numai in 2002, pierderile inregistrate de SC LDP au fost de 12,12 miliarde lei.

In repetate rinduri, plenul CJ a aprobat reesalonarea redeventelor datorate de societate pentru terenurile administrate si aflate in domeniul public al judetului.

Datoriile societatii catre bugetele statului si catre furnizori au crescut constant, ajungind la aproximativ 30 miliarde in 2003. Abia in urma cu doi ani, societatea a inceput sa se redreseze, anul trecut inregistrind chiar un beneficiu contabil de 13 miliarde lei, la o cifra de afaceri de aproximativ 160 miliarde lei. In acelasi timp, nivelul datoriilor s-a redus la aproximativ 15 miliarde lei.

"Anul 2004 a fost un an exceptional pentru constructorii de drumuri si pentru SC LDP. Societatea a prins contracte in cadrul programului Sapard si a vindut mii de tone de bitum pentru alte societati. S-a ajuns sa se lucreze si noaptea, inclusiv simbata si duminica pentru a se onora comenzile.

Anul asta in schimb, este o foame teribila de lucrari, de am ajuns sa vedem firme puternice la selectii de oferte de 200-300 de milioane de lei", a explicat directorul Serviciului Public de Administrare a Drumurilor Judetene, Romeo Stoica. Anul trecut, proiectele Sapard din domeniul reabilitarii drumurilor s-au cifrat la 25,5 milioane euro, adica aproape 1.000 miliarde lei.

La acesti bani s-au adaugat si fonduri alocate de Guvern si CJ pentru drumuri, in valoare de aproximativ 170 miliarde lei. In acest an insa, sumele disponibile pentru drumurile din judet se ridica la doar 152 miliarde lei, inclusiv fondurile pentru lucrarile incepute anul trecut, concurenta fiind acerba.

SC LDP a reusit sa obtina contracte cu CJ de doar 57 miliarde lei, in conditiile in care majoritatea contractarilor au loc la inceputul sezonului de lucrari, respectiv primavara. Lipsa comenzilor a dus de altfel la inceperea procedurii de disponibilizare a 37 de angajati ai SC LDP.

"Trebuie sa fii nebun sau sa nu ai ce face cu banii"

In varianta prezentata de conducerea CJ, investitorul ideal ar trebui sa aiba sute de miliarde de lei care ii sar din buzunare. Astfel, acesta ar trebui sa achite in primul rind 42 miliarde lei, valoarea minima pe care este de asteptat sa o solicite CJ.

La aceasta suma s-ar adauga datoriile de 15 miliarde, cheltuielile de mediu de cel putin 23 de miliarde, precum si investitii in retehnologizare estimate la 200 miliarde lei. Practic, valoarea tranzactiei s-ar ridica in final la aproape 300 miliarde lei. "Trebuie sa fii nebun sau sa nu ai ce face cu banii ca sa investesti intr-o unitate de drumuri in aceste conditii.

Mai degraba iti faci una noua, fara bataie de cap", a spus unul din membrii comisiei de privatizare. Pe bucati insa, SC LDP prezinta suficiente atuuri pentru a deveni atractiva. Un investitor care ar reusi sa cumpere SC LDP pentru citeva miliarde, in schimbul promisiunii de a face investitii serioase ar putea da prin achizitionarea societatii o adevarata lovitura.

Cele 14 ha de teren ale societatii au fost evaluate la 20 miliarde lei, adica aproape jumatate din valoarea de piata a SC LDP. Cea mai mare parte a valorii terenurilor este reprezentata de cele aproximativ 2 ha din Iasi si Holboca, precum si de inca un ha in Pascani si Hirlau.

Cumparatorii se pot inscrie la orice licitatie

Statiile de mixturi asfaltice de la Holboca si Pascani, relativ noi si care pot produce pina la 45 de tone de mixturi pe ora, sint considerate printre cele mai moderne din judet. "Statia de la Pascani a fost montata in 2001, fiind de tip IMA 45, cea mai buna statie construita in tara.

Cea de la Holboca este ceva mai veche, dar oricum are mai putin de 10 ani", a precizat administratorul special al SC LDP, Silviu Lache. Un alt atu al SC LDP este reprezentat de experienta in domeniul drumurilor. Una dintre cerintele esentiale pentru adjudecarea unei lucrari importante este experienta similara in domeniu.

Concret, pentru a putea contracta o lucrare in valoare de 10 miliarde lei, constructorul trebuie sa demonstreze ca a mai efectuat cel putin o lucrare de valoare similara. Cum SC LDP a efectuat si lucrari in valoare de 30-40 de miliarde, cumparatorul s-ar putea inscrie practic la orice licitatie. Totodata, cota de piata detinuta de SC LDP in judet este suficient de mare pentru a atrage atentia.

Astfel, societatea efectueaza aproximativ o treime din lucrarile de reabilitare a drumurilor judetene. Cota de piata se reduce la 18% daca se iau in calcul si drumurile nationale, unde SC LDP nu lucreaza, raminind insa importanta.

Cine ar putea fi interesat de SC LDP

Chiar daca oficial nu exista inca nici un potential cumparator al SC LDP, pe holurile CJ se vorbeste deja de existenta mai multor oferte. Neoficial, ar exista numeroase firme puternice din zona Moldovei si una din strainatate interesate sa cumpere societatea de constructii a CJ.

Pe lista favoritilor se inscriu Antrepriza Lucrari Drumuri si Poduri detinuta de Maricel Popa, SCCF Grup Colas si Moldo Trans SA. Din afara Iasului se vorbeste de doi bacauani, ambii aflati in topul celor mai bogati 300 de oameni din Romania.

Astfel, SC LDP ar putea ajunge in portofoliul lui Dorin Umbrarescu, supranumit "regele asfaltului" sau a lui Costel Casuneanu, proprietarul SC PA&Co SRL Oituz, cei doi impartindu-si majoritatea lucrarilor in domeniul drumurilor din Moldova. Achizitionarea SC LDP s-ar putea transforma astfel intr-un meci direct intre ieseni si bacauani, miza fiind piata lucrarilor de drumuri din judet.

Daca pretul e mic apar si investitorii

Pina acum, nici unul dintre potentialii investitori nu si-a manifestat deschis interesul pentru achizitionarea SC LDP. Proprietarul ALDP, Marcel Popa a afirmat ca achizitionarea SC LDP nu intra in planurile sale de viitor. "Am modernizat din temelii ALDP. Nu-mi mai trebuie alta societate de constructii acum, pe care sa trebuiasca sa o aduc pe linia de plutire", a spus Popa.

Nici Eugen Cojocaru, directorul tehnic al SCCF Grup Colas, nu s-a declarat cu mult mai interesat de achizitie. "Nu vreau sa-mi extind cota de piata pe care o detin deja. De altfel, 40% din lucrarile noastre sint in zona Dunarii. Mai dergaba as cumpara ceva in zona Caras-Severin sau in Bulgaria", a spus Cojocaru.

Acesta s-a aratat insa dispus la negocieri in conditiile in care CJ s-ar multumi cu o suma modica in schimbul investitiilor in retehnologizare. "Intr-o astfel de situatie, s-ar putea sa ma tenteze. Oricum, sint mai multi factori de luat in calcul, dincolo de suma ca atare", a precizat Cojocaru. (Alex ZANOAGA)

Cum s-au privatizat LDP-urile in alte judete

Nu exista in tara o reteta magica de privatizare a societatilor de constructii ale consiliilor judetene. Astfel, la Cluj regia de drumuri nu a fost divizata, ea continuind sa functioneze ca si pina in 1997. La Braila, SC LDP a fost vinduta asociatiei salariatilor, societatea aflindu-se intr-o situatie financiara dificila.

La Bacau, societatea a fost achizitionata de controversatul om de afaceri Dorin Umbrarescu, proprietarul UMB Spedition, una dintre cele mai puternice firme de constructii din tara. "E greu de spus daca acolo a fost o privatizare de succes sau nu. Este un caz atipic, avind in vedere discutiile care au loc in jurul lui Umbrarescu", a apreciat consilierul judetean PNL Nicu Paduraru.

Incercarea CJ Botosani de a privatiza SC LDP-ul local a fost un esec. Conducerea CJ Botosani a facut totul pentru a reusi sa vinda societatea. Pretul fixat a fost de doar 4,5 miliarde lei, iar investitorului i se cerea sa investeasca 50 de miliarde lei in retehnologizare, pe durata a trei ani. "Nici asa nu a mers.

Cumparatorul a avut la dispozitie citeva luni pentru a se decide daca semneaza contractul. In aprilie a venit la noi si ne-a spus «imi pare rau, tineti-va societatea inapoi». A preferat sa piarda garantia de 400 milioane lei decit sa se angajeze la punerea pe picioare a SC LDP", a afirmat Marcela Lozneanu, vicepresedintele CJ Botosani.

Conducerea Consiliului Judetean Neamt nici macar nu a incercat sa-si vinda societatea de constructii. Varianta aleasa a fost retehnologizarea din fonduri proprii. "Sint probleme pe linie de mediu, utilajele sint vechi, dar societatea merge binisor. Incercam sa cumparam utilaje noi.

Avem planificate investitii de 150 miliarde pentru a putea folosi societatea la interventiile de urgenta fara sa trebuiasca sa ne rugam de altii", a explicat Dumitru Badea, vicepresedintele CJ Neamt.