Lucrurile par a se precipita pe piata telecomunicatiilor din Romania.

Zsolt Nagy, ministrul telecomunicatiilor anunta chiar la inceputul mandatului sau masuri ambitioase pentru mai buna administrare a activelor statului din telecomunicatii: privatizarea pentru eficientizare si pentru a devenii jucatori activi pe piata telecomunicatiiilor din Romania.

Astfel, Radiocomunicatii – 100% detinuta si administrata de stat, dupa o restructurare care pare a fi inceput, urmeaza a fi privatizata in 2006, RomTelecom, 46% detinuta de statul roman, urmeaza a fi listata la bursa cel mai devreme spre finele acestui an, CosmoRom, 100% detinuta de RomTelecom, urmeaza, se pare, a

avea in fine un partener strategic care ar putea sa o relanseze chiar in acest an. Si POSTelecom este in "vizor" - o delegatie condusa de ministrul Zsolt Nagy a facut o vizita in China avand discutii cu partile interesate: ministrul de resort, ZTE, China Unicom, etc., discutiile urmand a continua.

In acest context exista doua companii detinute de stat si avand importante infrastructuri de telecomunicatii, Teletrans si Telecomunicatii CFR, despre care nu se stie mai nimic.

"Tacerea" acestor companii este suspecta, daca luam in seama declaratiile ambitioase care erau facute in anii trecuti si spune mult despre felul cum ministrii de resort inteleg ce ar trebui facut.

Competitie interministriala in .... 2003

In anul 2003 guvenul Romaniei, prin trei ministere (MCIT, MLPTL, MCE), incearca sa dinamizeze competitia in telecomunicatii lansand fiecare propriul competitor: POSTelecom, Telecomunicatii CFR, respectiv Teletrans.

La o zi dupa semnarea la 21 August 2003 la Beijing, in prezenta conducatorilor de stat si a ministrilor comunicatiilor, a documentelor care voiau a pune baza unui nou operator - POSTelecom, sase companii apartinand de Ministerul Economiei si Comertului, semnau in Bucuresti in prezenta ministrului de resort un document pentru

punerea in comun a activelor de telecomunicatii in scopul creerii unui alt operator de telecomunicatii care urma a se dezvolta pe "scheletul" Teletrans. Acesta urma ca in anul 2004 sa atraga un partener strategic si sa se lanseze comercial.

Sa adaugam si Telecomunicatii CFR repezentand Ministerul Transporturilor si creat in anul 2002 de catre CFR prin reorganizarea Agentiei de Telecomunicatii CFR. La vremea respectiva se parea ca asistam la escaladarea unei competitii interministeriale in telecomunicatiile romanesti, in timp ce astazi ...

Ce insemna acesta "tacere"?

Competitie redusa

Lipsa de pe piata a operatorilor Telecomunicatii CFR si Teletrans insemna in primul rand competitie redusa pe piata interurbana si de aici premiza pentru calitatea mai slaba a serviciilor, tarife mai mari, etc. Sa remintim ca pe piata serviciilor interurbane concureza RomTelecom, Radiocomunicatii si RDS.

Utilizarea ineficienta a retelei, ineficienta investitiilor din banul public

Desi ar putea oferi surplusul de capacitate al retelelor lor, Telecomunicatii CFR si Teletrans nu o fac.

(De ce sa te complici, cand se poate si altfel! Daca vor intra pe piata libera vor trebui sa concureze alaturi de ceilalti pentru a-si asigura veniturile necesare, supunandu-se regulilor pietei.) Telecomunicatii CFR si Teletrans au veniturile asigurate de la companiil mama pentru

faptul ca le asigura servicile de telecomunicatii. Insa aceasta nu asigura utilizarea eficienta a infrastructuriilor de telecomunicatii pe care le administreza, iar investitorul, statul - in acelasi timp administrator al banului public, nu-si pune problema eficientei investitiei.

Dificil de spus cum se recupereaza investitiile facute, sau daca se recupereza. Oare in cati ani se va recupera investitia de peste US$60m pe care Telecomunicatii CFR a facut-o in retea?

Finantarea functionarii din banul public

Bugetul companiilor este asigurat de companiile mama si probabil acesta reflecta mai degraba necesarul de cheltuieli (personal, investitii, etc.) si nu valoarea serviciilor prestate.

Exista, deci, sanse ca valoarea serviciilor cumparate de companiile mama sa fie mai mare decat daca acestea ar fi achizitionate de pe o piata competitiva. Cum companiile mama sunt companii de stat (unele), adica intervine si banul public, avem indirect o finantare din banul public a functionarii celor doi operatori.

Cine sunt actorii?

Telecomunicatii CFR opereaza o retea magistrala de circa 4,000 Km din fibra optica urmare a unei investitii de peste US$60m, conectand o retea digitala cu mare viteza de transmisie si siguranta si un client important: compania mama - CFR.

Partile slabe ale operatorului deriva din prezenta statului in structura actionariatului si din apartenenta la societatea nationala CFR, la care ar trebui adaugat lipsa de experienta competitionala.

Compania a trecut prin mai multe momente dificile induse de compania mama: reducerea de personal ceruta de FMI in anii trecuti companiilor componente ale CFR, problemele financiare actuale ale companiei mama CFR, etc. Iar aceastea cu siguranta afecteaza procesul de pregatire al companiei pentru intrarea pe piata telecomunicatiilor.

Va intelege oare ministrul Gheorghe Dobre ca Telecomunicatii CFR necesita un tratament separat si ca "izolarea" de compania mama poate prevenii transferul probemelor acesteia, care se fac simtite si acum? Va mai intelege domnia sa ca restructurarea, adica pregatirea pentru competitie a operatorului Telecomunicatii CFR

inseamna mai mult decat reducerea de personal? De exemplu, pregatind liberalizarea de la 1 ianuarie 1998, Deutsche Telekom a concediat in 1997 circa 5,000 angajati, dar a angajat 500 pentru departamentul comercial.

Va intelege oare ca Telecomunicatii CFR va trebui sa angajeze personal cu expertiza in telecomunicatii si competitie pentru a crea functiile necesare ale unei companii care doreste sa intre pe o piata competitiva – functia comerciala, pentru a nu da decat un exemplu?

Teletrans este beneficiarul comasarii tuturor resurselor de telecomunicatii ale ministerului economiei si comertului, operand o retea de 4,000 km fibra optica. Un atu important il constituie existanta unui grup de clienti: companiile de electricitate si gaze.

Structura eterogena a "actionariatului" - doua companii furnizoare de electricitate (Transelectrica si Electrica si Teletrans) si patru companii furnizoare de gaz (Transgaz, Romgaz Medias, Distrigaz Nord si Sud) unite din dorinta fostului ministru constituie un dezavantaj.

Este de presupus ca privatizarea unora dintre acestea ar putea dispersa interesele acestor companii.

De la administrarea de infrastructuri de telecomunicatii la ... afacere

Telecomunicatii CFR si Teletrans nu au experienta in telecomunicatii, ambele administrand infrastructuri de telecomunicatii pe baza carora ofera anumite servicii unui grup inchis de utilizatori.

Restructurarea acestor companii, transformarea administrarii unor infrastructuri de telecomunicatii in afacere, este un proces complex a carui finalitate inseamna crearea unor organizatii capabile sa se adreseze unui nou tip de utilizatori (public) pe o piata libera, iar

aceasta va insemna o structura adaptata pietei, o noua cultura si angajarea de personal cu experienta in telecomunicatii si in competitie capabil sa implementeze noua cultura.

Greu de crezut ca aceasta se poate reliza in actualele condittii! Teletrans si Telecomunicatii CFR sunt companii de stat care oferind servicii de telecomunicatii companiilor mama, au bugetul "asigurat", nefiind expuse deci mecanismelor pietei.

La ambele companii finantarea dezvoltarii a fost „asigurata" de stat, influentand decisiv dezvoltarea companiilor. Exista, deci, un cordon ombilical, care franeaza evolutia si intrarea lor in competitie.

Taierea acestui cordon ombilical, de exemplu - privatizare prin atragerea unui partener strategic, cu siguranta ca va precipita lucrurile accelerand evolutia companiilor. Un partener strategic va aduce pe langa expertiza specifica industriei capatata pe piete liberalizate, accesul mai usor la finantele internationale.

Prezenta fondurilor de investitii in structura actionariatului va fi deasememea benefica, garantand cresterea valorii companiei pe termen mediu si actionand precum anticorpii intr-un organism, ambele exterm de importante pentru un nou intrat pe o piata competitiva.

Teletrans si Telecomunicatii CFR - in administrarea MCTI!

De "tacerea" acestor companii se fac responsabile cele doua ministere care le administreaza - Ministerul Transporturilor (Telecomunicatii CFR) respectiv, Ministerul Economiei si Comertului (Teletrans). Pana acum, acestea nu s-au dovedit prea abile in administrarea companiilor, telecomunicatiile nefiind preocuparea lor de capatai.

O alta explicatie poate fi lipsa de expertiza, ministrii Gheorghe Dobre si Ioan-Codrut Seres nefiind specialisti in telecomunicatii sau in management.

Se recomanda ca administrarea celor doua companii sa fie transferata Ministrului Communicatiilor si TI, care administreaza si alte active de telecomunicatii detinute de stat (Radiocomunicatii, POSTelecom, RomTelecom, etc.) si are mult mai multa expertiza. Ar fi un prim pas pentru taierea cordonului ombilical...

Dupa transferul administrarii, Ministerul Comunicatiilor si TI ar trebui sa acelereze procesul de privatizare a celor doua companii – organizarea unor licitatii internationale pentru atragerea unor parteneri strategici si/sau fonduri de investitii.

Privatizarea acestor companii ar trebui sa se termine in circa un an, iar rezultatul ar trebui sa fie vanzarea unui pachet majoritar si nu a intregii companii.

Probabil ca ministrii de resort, Gheorghe Dobre, respectiv Ioan-Codrut Seres, nu vor fi prea dornici sa transfere administrarea celor doua companii la MCTI, dar primul ministru Calin Popescu Tariceanu ar trebui sa fie, daca doreste o economie mai eficienta.

Nicolae Oaca, Dr. Ing. MBA (nicolae_oaca@yahoo.com)

Publicat in Market Watch (www.marketwatch.ro)