In perioada 1999-2004, Romania a accesat fonduri europene de aproximativ 200 de milioane de euro pentru informarea IMM-urilor cu privire la implementarea normelor si directivelor europene. In momentul de fata insa, nimeni nu poate spune concret care a fost finalitatea acestor programe de informare. Insusi presedintele Agentiei pentru IMM-uri recunoaste ca toti banii au fost cheltuiti in van.

Mai mult, in vreme ce UE ne-a oferit gratis bani pentru a ne educa antreprenorii, IMM-urile romanesti platesc bani grei pe consultanta si documente de informare. Toate acestea in contextul in care micii agenti economici depind de informatii pentru a reusi sa supravietuiasca dupa aderare.

Majoritatea proiectelor implementate pina acum in domeniul IMM-urilor au rezultate doar pe hirtie. Oficialii Uniunii Europene spun ca vor face o comisie care sa verifice rezultatele acestor proiecte. In caz de esec, statul roman va trebui sa returneze banii. Este vorba de 200 de milioane de euro.

In perioada 1999-2004, Romania a accesat fonduri europene de aproximativ 200 de milioane de euro pentru informarea IMM-urilor cu privire la implementarea normelor si directivelor europene. In momentul de fata insa, nimeni nu poate spune concret care a fost finalitatea acestor programe de informare.

„Toata lumea discuta in Romania inca retoric despre IMM-uri si lipsesc in cele mai multe cazuri actiunile practice. Toate fondurile investite s-au dus pe seminarii informale, pe tiparire de brosuri si nu pe actiuni concrete de informare a detinatorilor de afaceri mici si mijlocii, in legatura cu normele europene", spune Eugen Ovidiu Chirovici, presedintele Agentiei Nationale pentru IMM-uri.

Mai mult, oficialii europeni spun ca, pentru programele care nu si-au atins obiectivele, Romania va trebui sa inapoieze banii. „Va fi o comisie europeana care va evalua toate proiectele implementate pina acum pentru IMM cu finantare din fonduri europene.

Daca se va adeveri ca nu si-au atins obiectivele, statul roman va trebui sa returneze banii respectivi", spun oficialii Euro Info Centre din cadrul Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, prezenti in cadrul Tirgului IMM, ce s-a deschis ieri.

Informatii contra cost

In timp ce fondurile comunitare s-au consumat pe hirtii inutile, micii intreprinzatori sint nevoiti sa cheltuiasca sume importante de bani pentru a se pune la punct cu cerintele comunitare. Exista mai multe alternative: consultanta, participarea la tirguri si expozitii organizate cu fonduri bugetare sau de particulari sau camerele de comert.

Daca apeleaza la camerele de comert, IMM-urile trebuie sa plateasca o taxa de 15 euro fara TVA. La aceasta se adauga alte sume, in functie de cantitatea de informatie pe care o doreste solicitantul si modul in care acesta prefera sa-i fie livrata informatia.

Probleme la „export" de IMM-uri

Lipsa de informatii cu care se confrunta mare parte dintre intreprinzatorii mici si mijlocii, cumulata si cu accesul limitat la liniile de finantare, are in principal un singur deznodamint: IMM-urile nu sint pregatite sa faca fata concurentei pe piete externe.

„Nu exista inca pe piata romaneasca instrumente financiare cu capital de risc care sa ajute IMM sa se extinda dincolo de granite", spune Chirovici.