In urma evenimentelor din 11 septembrie 2001, statele membre ale NATO, dar si cele care au semnat acordurile internationale cu privire la securitatea transporturilor au implementat noi masuri de securitate pentru prevenirea unor eventuale actiuni teroriste indreptate spre obiectivele strategice sau economice din incinta porturilor.

In consecinta, a fost intocmit un program de securizare a porturilor care este numit generic ISPS-Codul International de Securitate a Navelor si Facilitatilor Portuare. Incepand din iulie 2004, Romania si-a insusit codul ISPS si a trecut la implementarea acestuia in Portul Constanta.

Asta a insemnat implementarea unor masuri obligatorii pentru navele care efectueaza voiaje internationale si pentru operatorii portuari. Operatorii portuari au fost obligati sa ia masuri suplimentare de securizare a perimetrelor de lucru. Asa a luat nastere un nou dispozitiv de siguranta creat in Portul Constanta.

Astfel, toti operatorii portuari care au facilitati de transport in Portul Constanta au fost obligati de administratia portuara sa-si imprejmuiasca perimetrele de lucru din zona care face legatura intre uscat si navele acostate in danele de operare. Toata activitatea din aceste dane urmeaza sa fie supravegheata video, iar securitatea este asigurata de agenti special pregatiti.

Ca urmare a acestui nou dispozitiv, Portul Constanta a fost ingradit cu gard atat la exterior, cat si la interior, unde fiecare societate si-a creat propriul sistem de securitate si astfel si-a delimitat zona de lucru. Mai multe societati de protectie si paza actioneaza acum pentru asigurarea fiecarei zone de operare si pentru limitarea accesului la portile principale ale portului.

Departamentul Eveniment Investigatii al cotidianului ZIUA de Constanta a primit mai multe informatii despre o adevarata retea de prostitutie si contrabanda cu diverse marfuri care in ciuda tuturor masurilor si a dispozitivelor din port actioneaza in Portul Constanta sub ochii agentilor de paza si ai politistilor de frontiera.

Singurele masuri au fost luate de Politia Port care insa nu poate face fata situatiei din cauza resurselor limitate, iar cooperarea lasa de dorit.

Legatura politisti-infractori

In urma cu o luna de zile, reporterii cotidianului nostru au demarat o ancheta pentru a stabili in ce masura informatiile primite erau reale. Dupa mai multe zile de documentare a reiesit ca doi comisari din cadrul Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Constanta aveau unele legaturi cu cativa dintre capii retelelor care actioneaza in port.

Este vorba despre seful PPF Constanta Port, comisarul Cornel Rosu si adjunctul Grupului de Nave Constanta Port, comisarul Costica Nazaru. Contactati de catre reporterii ZIUA de Constanta cei doi comisari au negat orice fel de implicari in reteaua anterior mentionata. Toate acestea au facut obiectul unui articol publicat in ZIUA de Constanta.

De altfel, exista si un dosar penal in care au fost cercetati mai multe persoane implicate in reteaua de care vorbeam anterior. Este vorba despre Ilie Bundache, Marian Ciocan si multi altii care actioneaza in port. In prima faza, acestia au primit o solutie suspecta, propusa de politisti si confirmata si de procurori: NUP.

Dupa dezvaluirile din ZIUA de Constanta procurorii s-au autosesizat si dosarul a fost redeschis. Dosarul care cuprinde acum peste 200 de pagini a fost preluat de procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Constanta.

Potrivit sefului sectiei de urmarire penala din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Constanta, procuror Traian Poenaru, in acest dosar vor fi cercetate atat persoanele care sunt acuzate de practicare a prostitutiei si a proxenetismului cat si politistii implicati in aceasta afacere.

Pe de alta parte, Corpul de Control al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera a efectuat ample verificari vizavi de acuzatiile aduse celor doi politisti de frontiera, iar la scurt timp atat adjunctul sefului Grupului de Nave Constanta Port, comisarul Costica Nazaru cat si seful PPF Port Constanta, Cornel Rosu au fost eliberati din functiile pe care le detineau.

Reteaua functioneaza in continuare

Cu toate ca sefii Politiei de Frontiera din Constanta au fost destituiti situatia din port a ramas aceeasi. Sistemul de securitate este penetrat in continuare de indivizi care actioneaza in zona de aproape 15 ani. In aceste conditii, redactorii departamentului Eveniment Investigatii de la ZIUA de Constanta au continuat investigatiile in zona portului.

Am constatat ca reteaua continua sa actioneze pe raza portului in ciuda eforturilor Politiei Port Constanta si a masurilor luate la Politia de Frontiera.

Dupa cum am aratat anterior, filiera taximetristilor era protejata din umbra de cei doi politisti schimbati, Cornel Rosu si Nazaru, dar sistemul creat de cei doi functioneaza si fara "umbrela" politistilor. Membrii ei sunt prezenti in Port de aproape 15 ani si de aceea verigile acestei filiere sunt foarte adanci.

Persoanele care sunt direct implicate in acest gen de trafic sunt taximetristi particulari, unii fara licente de transport persoane, care poseda, sau nu, documente de acces in Portul Constanta. Unul dintre liderii acestor taximetristi - proxeneti este Ilie Bundache. El are cele mai vechi state in activitati ilicite in portul Constanta.

Ilie Bundache are 38 de ani si "lucreaza" in colaborare cu alti cativa complici. Mioara Grigoras, de 40 de ani, din localitatea Eforie Nord si sotul sau Marian Ciocan din Agigea sunt, de asemenea, in reteaua lui Bundache.

Cunoscatori ai mecanismelor comerciale din Portul Constanta, Bundache si compania au reusit sa-si procure la inceputul anului documente de acces in Portul Constanta cu ajutorul unui angajat al Companiei Nationale Administratia Porturilor Constanta. Acesta i-a introdus pe cei trei pe listele unor companii care au activitati in port si care cer anual astfel de permise pentru angajati.

Ei au primit legitimatii de acces fara ca cineva sa sesizeze prezenta lor nejustificata pe aceste liste. Pe langa aceste documente de acces in incinta portului, Bundache si Ciocan mai au o acoperire pentru activitatile lor ilegale din port. Ei au o societate care se numeste Helios Maritime SRL pe care au obtinut permise de lucru in port.

Mioara Grigoras detine si ea societatea Lorimar Shipping pentru care a obtinut permis de lucru in port. De fapt cei trei nu au efectuat nici un fel de aprovizionare la nave timp de un an. Firmele lor care nu au activitate sunt doar un paravan.

Multe dintre operatiunile de aprovizionare sunt fictive, iar marfurile livrate la navele straine care parasesc tara nu sunt declarate la vama si astfel sunt eludate taxele aferente catre statul roman.

Prevalandu-se de calitatea de shipp-chandler, majoritatea acestor "pesti", au posibilitatea legala de a avea acces la bordul navelor straine, de unde lesne pot racola clienti din randul navigatorilor pentru a le plasa prostituatele controlate de ei. Pe langa cei trei anterior mentionati in evidentele Politiei Port Constanta mai sunt alti 17 taximetristi care au activitati clandestine in port.

Acestia sunt: Daniel Conciu, Comanescu Claudiu, Gheorghe Mingea, Sorin Ciortan, Tudor Dima, Farcas Lucian, Odica Robert, Nicolae Baicu, Daniel Iancu, Marin Bujor, Tudorel Arghir, Decebal Costache, Eduard Cona, Mihai Stere, Liviu Maftei, Stefan G. Valentin, Ramona Corina Merticariu.

Acestora li se mai adauga alte persoane care vand diverse marfuri la nave fara sa fie trecute prin vama carora nu le putem publica numele.

Proxenetii si manevrele lor subversive

Activitatea acestei retele a fost partial descoperita de politistii de la Politia Port. Trebuie mentionat ca Politia Port nu are competente pe linia asigurarii pazei portilor de acces. Aceasta activitate intra in sarcina Politiei de Frontiera si a firmelor de paza care si-au adjudecat contractul de paza al portului incheiat cu Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta.

Unul dintre cazurile bizare s-a consumat anul acesta pe 26 ianuarie. Atunci Grigoras Maria a intrat pe la poarta cinci a portului cu un autoturism care avea in fata un numar de inmatriculare, iar in spate un altul. Politistii au depistat-o pe femeie in timp ce incerca sa scoata din zona portului patru marinari filipinezi racolati de bordul unei nave. Femeia a fost condusa la sediul politiei port.

Grigoras Maria a oprit autoturismul inainte de poarta de acces in incinta sediului politiei, iar in momentul in care cei doi agenti au invitat-o sa iasa din autoturism, la un semnal dat de femeie, cei patru marinari au sarit din masina si au luat-o la fuga. In imediata apropiere se afla Bundache care i-a preluat pe filipinezi intr-un alt autoturism si a demarat in tromba.

A urmat o urmarire prin port, iar la poarta unu a portului Bundache a fost oprit de un agent de paza care s-a asezat in fata masinii. Au urmat cercetarile. Filipinezii au declarat ca erau condusi in oras de Grigoras Maria in schimbul a 20 de euro fiecare. Nu au spus insa unde anume in oras erau dusi.

Bundache mai fusese depistat si pe 6 decembrie 2004 in timp ce facea un transport de marinari straini tot in incinta portului. El nu are nici un fel de licenta de transport persoane. In urma acestor evenimente politistii au instiintat CNAPMC despre modul in care actioneaza Ilie Bundache si cei doi complici ai sai.

Compania care administreaza portul a descoperit modul in care cei trei gestioneaza documentele emise de autoritate si a suspendat documentele de acces ale celor trei. Interdictia a fost transmisa la Cobra Security si Politia de frontiera organele care au in responsabilitate restrictionarea accesului in port.

In afara lui Bundache si a Mariei Grigoras mai exista lucrari incepute de politisti, care au ajuns la Parchet, si pe numele lui Costache Gabriel Decebal, Cona Eduard si Ciocan Marian, care au fost depistati cu documente false de acces in port.

Intimidarea politistilor

Cei trei impreuna cu alti membri ai filierei au inceput sa lanseze zvonuri despre iminenta schimbare a politistilor de care au luat masuri impotriva acestor filiere. In acest sens au fost formulate plangeri si au fost sesizate autoritatile locale despre impiedicarea activitatilor comerciale derulate de firmele sub acoperirea carora sunt desfasurate activitatile infractionale.

Cluburi si marinari

In ceea ce priveste depistarea "cuibului" de prostitutie larg mediatizat in presa constanteana de la barul "Spot G", acesta face obiectul unui dosar penal inregistrat la IPJ Constanta Serviciul de Investigatii Criminale.

Dosarul a fost dat pe mana lui Vasile Ionescu, personaj controversat, vazut deseori prin baruri de noapte si in posturi scandaloase in compania infractorilor ale caror dosare le instrumenta sau a unor apropiati ai acestora.

La putin timp dupa initierea cercetarilor in cazul "Spot G", demersurile politistilor au fost stopate si directionate in sensul obtinerii unei solutii de neincepere a urmaririi penale. Exista informati ca au fost facute interventii chiar din partea unui procuror cu functie pentru a se obtine un NUP.

Si asta in conditiile in care la dosar exista peste 30 de declaratii "beton", declaratii in care cu lux de amanunte este descrisa intreaga filiera de prostitutie si proxenetism din port in care este implicat si Ilie Bundache, Marian Ciocan, Daniel Conciu si Calin Ioan Tincu, ultimii doi angajati ai SC Carmen Div SRL, Marius Claudiu Comanescu, Lucian Farcas, angajat al SC Best Nik Marine SRL,

Daniel Iancu, agent vanzari in cadrul SC Carmen Div SRL, Decebal - Gabriel Costache, agent aprovizionare nave in cadrul SC Best Agent SRL, Cristian Cona si Robert Daniel Odica. La toate aceste probe se mai adauga si fotografii explicite.

Ultimul din protectorii grupului de infractori a ramas pe langa Vasile Ionescu si Gheorghe Lupsa, fostul sef al biroului judiciar din cadrul Politiei Port, in prezent lucrator al Serviciului Investigatii Criminale din cadrul IPJ.

Despre acesta se spune ca este prieten foarte apropiat cu comisarul Cornel Rosu si ca are aspiratii de revenire intr-o functie importanta la Politia Port, avand in vedere interesul comun. Exista de asemenea informatii ca pentru acest Lupsa grupul de interes mafiot al taximetristilor amintiti, face presiuni in vederea repunerii lui in functie.

La panda

Pentru a demonstra ineficienta schimbarii "capilor" afacerii si a dispozitivului de securitate pe care se cheltuiesc miliarde de lei din Port, jurnalistii nostri de investigatii au efectuat o ampla actiune de supraveghere a spatiului portuar si implicit a personajelor implicate in "afacere".

In acest scop, s-a procedat la supravegherea intrarilor in Portul Constanta, a danelor unde au fost semnalate prezenta masinilor taximetristilor amintiti precum si a traseelor pe care ulterior acestia parasesc portul si pe care le urmau taximeristii cu masinile pline cu "morti". "Mort", in argoul de port, inseamna, un client marinar.

Iata ca in ciuda interdictiilor filiera actioneaza cu lejeritate in zone strict supravegheate.

Joi 5 mai, ora 18.30, reporterii intra in Portul Constanta pe la Poarta cinci fara ca nimeni sa intrebe scopul si durata vizitei sau sa se plateasca bon de poarta. Cei de la Cobra Security se fac ca nu vad nimic.

18.30. In dana 79, este acostata nava Minerva, un mineralier de 85.000 de tone. Pe chei asteapta sapte autoturisme, printre care un Mercedes argintiu cu numarul CT 99 CVC, un Cielo rosu cu numarul CT 17 RRS care apartine lui Farcas Lucian, aflat pe lista politiei. Acesta din urma paraseste la un moment dat zona, plecand in dana 75.

Nu a fost deranjat de paznicii care erau postati la bariera special pusa in zona.

Jurnalistii parasesc zona, mai ales ca soferul Cielo CT 17 RRS se pare ca a observat ca "strainii" zaboveau in zona fara motiv. Ajunsi in dana 85, jurnalistii gasesc acolo nava "Stena Concept". La scara vaporului se afla autoturismul marca Dacia cu numarul CT 71 NEO care apartine lui Costache G. Decebal, personaj depistat de politisti pe data de 21 martie a.c.

cu documente de acces in port in neregula. Soferul, solicita informatii despre echipaj bodyguard-ului firmei Top Security. Dupa fotografierea celor doi, reporterii au parasit zona, adapostindu-si autoturismul in spatele unei movile de pamant. La un moment dat, autoturismul Cielo a trecut in mica viteza pe langa jurnalisti departandu-se spre Poarta 6.

In doar cateva secunde, au aparut din senin doi politisti care au inceput sa studieze miscarile jurnalistilor. Din precautie, zona a fost parasita. Un nou punct de observare a fost stabilit la piciorul podului rutier din zona. Dupa 15 minute, apare un autoturism Dacia cu numarul HMU, care apartine unui lui Odica Robert din Basarabi si el pe lista politistilor.

Acesta avea in masina trei "morti" luati de la bordul navei "Minerva Alexandra". La scara navei se mai afla si autoturismul Cielo cu numarul CT 78 AGD care apartine lui Iancu Daniel "client" al Politiei. Posesorul se afla la bord pentru negocieri. La ora 19.00, incepe urmarirea lui Odica pe traseul Port, Poarta 1.

Nimeni nu-l opreste la nici o iesire pe la poarta pentru control, ca de altfel nici pe jurnalisti. Urmeaza traseul strada Revolutiei, Piata Ovidiu, strada Mircea cel Batran, b-dul Tomis. Probabil ca vazand ca are coada, Odica opreste masina pentru cateva secunde in dreptul Spitalului mare. La un moment dat pleaca in tromba si continua drumul in josul bulevardului Tomis.

Incepe o urmarire in viteza pe bulevard, acesta incercand sa-si piarda urma. La un moment dat, masina ziaristilor a iesit din campul vizual al urmaritului, dandu-i-se impresia ca i s-a pierdut urma. Din nefericire pentru Odica, jurnalistii i-au anticipat miscarea asteptandu-l in zona Dacia. Acolo Odica, a indrumat cei trei marinari catre un bar din zona.

Acolo, un pustan de 17 ani, om al lui Odica, le-a facut "lipeala" marinarilor cu doua prostituate care la prima vedere pareau minore. Din cauza ca marinarii mai doreau probabil sa zaboveasca in bar impreuna cu "pestele" de 17 ani, prostituatele au plecat pe jos catre o anumita destinatie.

6 mai. Seara. Port Constanta. Supravegherea incepe la ora 19.00 la Poarta 1. La un moment dat, Mercedesul de culoare verde cu numarul CT 95 GBI iese din port, cu doua prostituate la bord acestea fiind insotite de acelasi pustan de 17 ani vazut la barul de cu o seara inainte. Masina apartine lui Mingea Gheorghe aflat pe lista politistilor.

Prostituatele coboara din Mercedes si se urca intr-o Dacia 1310 cu numarul CT 14 GBY. Dupa transbordarea acestora in Dacie, masina porneste in tromba pe drumul uzinal care inconjoara Portul si iese la Poarta 4. In pofida gropilor si a traseului extrem de accidentat, Dacia rula cu o viteza de peste 100 de kilometri pe ora. Jurnalistii au luat urma.

Dupa o urmarire ca-n filme, Dacia a iesit din oras si s-a indreptat spre Valu Traian. Destinatia este orasul Basarabi unde Odica are un apartament pe care filiera-l foloseste si unde sunt cazati marinarii dusi pentru sex.

7 mai a.c. Jurnalistii se posteaza din nou, cu o alta masina in zona danei 72. Patrund in dana dupa ce dau o spaga de 50 000 lei paznicului de la bariera. Paza zonei este asigurata de firma Marine Guard. La cheu, se afla mineralierul grecesc "Elenita".

Acolo se aflau toate masinile care apartineau taximetristilor ilegali aflati in evidentele politiei: CT 06 HMU, CT 95 GBI, CT 17 RRS, CT 71 NEO. Toti soferii se aflau la bordul vasului in vederea negocierii cu marinarii. Pentru a-si completa veniturile, proxenetii nu se dau in laturi nici de la gainarii ingenioase.

Spre exemplu, unii dintre ei merg cu "mortii" la Metro si le ofera posibilitatea de a-si face cumparaturile pe cardurile lor. La iesirea din magazin, clientii au insa un soc. Infractorii le cer TVA-ul de pe factura, pretextand ca altfel sunt obligati sa il plateasca din buzunar.

Proxenetii mai castiga bani lasandu-i pe marinarii straini sa telefoneze familiei de pe mobilele lor, taxandu-i de vreo zece ori mai mult decat contravaloarea reala a convorbirii. Iata cum sistemul de securitate este mai mult un pretext de a incasa bani pentru ca despre protectie nu poate fi vorba.

Oricare dintre cei anterior mentionati pot penetra portul si pot deveni carausi in orice scop pentru o suma oarecare de bani. De ce politistii de frontiera nu-i opresc la portile de acces macar pe cei cu interdictie este un mister greu de deslusit pentru jurnalisti.

De altfel, chiar vineri 27 mai Mingea Gheorghe a fost depistat in dana 82 la o nava in timp ce incerca sa vanda cinci telefoane mobile, incarcatoare si cartele unor marinari. Unul dintre aparate era foarte scump. Nici vorba de documente vamale. Pozele facute pe decursul documentarii sunt facute in facilitatile Umex si Socep unde paza este asigurata de firma Romguard.

In aceste zone colcaie pestii si "fetele", iar agentii de paza fac bani buni din acest trafic ilicit in zona. Cine intra cu o fata sau cu marfa poate intra probabil si cu o bomba pe care o poate amplasa la vreo nava. De altfel, toti cei anterior mentionati erau duminica 29 mai, in jurul orei 15. 00., in dana 126 din Portul Constanta Sud Agigea.

Pentru ca s-a dus zvonul ca ZIUA face o ancheta in port toti subiectii nostri s-au orientat spre Agigea, unde se pot desfasura mai usor. Probabil ca sursele lor din Politie i-au anuntat ca sunt unele riscuri pentru activitatea lor in Constanta si au fost indrumati spre Agigea unde jurnalistii nu au ajuns cu documentarea pana duminica.

In contextul in care Romania este membra NATO si a devenit vrand (ne)vrand tinta unor organizatii teroriste lejeritatea cu care sistemul ISPS este penetrat reprezinta un adevarat factor de risc. Se mai pune intrebarea: Daca niste jurnalisti au documentat atat de lejer aceste situatii ingrijoratoare, de ce nu o poate face si Politia Romana.

Colaborarea intre Politia Port, IJPf si IJP Constanta este aproape zero. S-au schimbat informari dar concret a actionat doar Politia Port care nu are competente in afara Portului a facut cate ceva. Aceste filiere isi desavarsesc actiunile in orasul Constanta, sau in imprejurimi unde ar trebui sa fie preluate de politistii de la IJP Constanta.

Dar probabil ca inspectorul Bogdan Panghici si comisarul sef Petru Metelet, seful Serviciului de Trafic Persoane, Prostitutie si Proxenetism din cadrul IJP Constanta nu au avut nici un interes cu toate ca cei doi cunosteau situatia.