Societatea Academica Romana (SAR) a dat publicitatii raportul de analiza si prognoza pe primele 5 luni ale actualei guvernari.

Raportul, structurat pe 5 capitole, analizeaza rezultatele obtinute de Romania in domeniul afacerilor externe, al politicii fiscale, al politicii agricole si dezvoltarii regionale, si propune citeva solutii pentru eficientizarea acestor sectoare.

Tonul general al raportului este pozitiv la adresa intentiilor politice, dar scoate in evidenta carentele principale in sectoarele enumerate.

Politica externa

In ceea ce priveste politica externa, in raportul SAR se spune ca problemele identificate sunt criza de resurse umane si a politicii de personal, absenta unei strategii de asistenta care devine frapanta in contextul unor renascute ambitii regionale, ca si o oarecare confuzie a prioritatilor in raport cu resursele existente.

In consecinta, afirma SAR, prioritatea trebuie sa fie sporirea influentei in Europa, fara de care este exclus ca Europa sa ne tina spatele in proiectele noastre din est.

Tonul nou imprimat de Traian Basescu politicii externe, mai ales in raport cu europenii, este un ton de o demnitate noua si o constiinta a marimii Romaniei care impune si este justificat cand consideri ca Romania este a doua tara ca dimensiune dintre noii veniti, se spune in raportul SAR.

Problema este ca Romania are nevoie acuta de specialisti, diplomati si experti, care sa sustina in cancelariile Occidentale acest ton nou.

Politica fiscala

La doar patru luni de la aplicarea noului sistem este prea devreme pentru a face o judecata definitiva a efectelor acestuia, scriu specialistii SAR.

Insa sunt semne clare ca reforma fiscala functioneaza, in Romania ca si in alte parti. Pe total buget, dupa calculele SAR, conform datelor de la Ministerul de Finante, veniturile la buget au crescut cu 4.7% in termeni reali pe perioada ianuarie-mai 2005 fata de cea corespunzatoare a anului trecut.

In plus, cresterea importanta, peste rata inflatiei, a sumelor colectate de bugetul asigurarilor sociale, unde contributiile sunt definite ca procent fix din salarii, sugereaza ca unele locuri de munca au iesit intr-adevar la suprafata din economia subterana, incepand sa achite impozite si contributii la buget.

In fine, SAR lauda guvernul pentru ca a facut pasul curajos si indelung amanat de a mari impozitul pe terenul agricol, de la suma simbolica de 30 Eurocenti/ha/an la o medie de aproximativ 10 Euro/ha/an.

Totusi, fara o explicatie rezonabila, a decis de asemenea sa preia aceste sume la bugetul de stat, desi impozitele pe proprietate au fost intotdeauna in ultimii ani venit propriu al administratiilor locale.

Nu numai ca aceasta masura contrazice principiile de descentralizare afirmate de guvern si puse la baza pachetului legislativ anuntat pentru toamna – dar poate crea efecte perverse si necontrolabile suplimentare.

Politica agricola

Obiectivele de politica agricola ale guvernului instalat in decembrie 2004 sunt dintre cele mai clare de dupa 1990, dar masurile pentru punerea lor in practica sunt partial neclare sau nepotrivite, sustine raportul SAR.

In ceea ce priveste finalizarea reformei proprietatii funciare, se vede ca vointa politica, dublata de entuziasmul si competenta specialistilor care au constituit grupul de lucru pentru modificarea si completarea legilor proprietatii, a produs deja primele rezultate.

Al doilea obiectiv de politica agricola al guvernului actual, „stimularea transformarii gospodariilor taranesti in ferme agricole familiale cu caracter comercial", este cel mai important obiectiv al programului.