Pe 30 ianuarie 2005, „Evenimentul zilei" publica un articol despre Liviu Iane, un roman de numai 31 de ani care afirma ca va revolutiona televiziunea prin lansarea unui nou post, Jurnalul on-line, un post care nu va face concurenta celorlalte, ci, din contra, le va ajuta.

Patronul companiei MLM Network anunta ca afacerea a fost estimata de experti evaluatori internationali la peste 400 de milioane de euro si ca in curind oamenii de afaceri straini vor fi invidiosi pe aceasta inventie suta la suta romaneasca. Secretomania patronului, cit si modul in care inventia a fost protejata au stirnit numeroase comentarii.

Iata insa ca noua televiziune, Jurnalul on-line, va incepe sa emita pe 22 iunie, dupa o lansare la Teatrul National unde si-au anuntat participarea nu doar personalitati autohtone, dar si posturi importante din lume. In exclusivitate pentru EZD, Liviu Iane a acceptat sa-si dezvaluie secretele si sa explice cum va functiona noua televiziune Jurnalul on-line.

„Noua televiziune va functiona pe mijloacele de transport in comun. In fapt este vorba despre un sistem propriu, o inventie exclusiv romaneasca, pe care noi am denumit-o MLM 01. „Cutia neagra" care va fi montata pe fiecare autobuz, troleibuz si are incorporat alaturi de citeva microcomputere un sistem GPS, cu o marja foarte mica de eroare.

Este practic un sistem ultraperformant GPS, pentru ca de regula marja de eroare a acestora ajunge la citiva zeci de metri. Aparatul este autonom si prelucreaza singur datele pe care le primeste prin satelit si Internet din doua in doua ore. Deci nu am avut nevoie de licenta de la CNA pentru ca nu lucram pe o frecventa clasica.

Calatorul RATB va putea urmari pe un ecran amplasat deasupra cabinei soferului stiri, informatii utilitare, meteo, horoscopul, cursul valutar. Fiecare statie va fi anuntata, iar pe parcursul calatoriei cetateanul va afla, prin filme, pe linga ce statuie, monument trece, unde este amplasata administratia financiara, cu ce acte trebuie sa se prezinte, informatii despre legea pe intelesul tuturor.

Refuzam sa dam informatii despre crime, violuri, terorism. In afara de acest lucru, cetateanul in slujba caruia vom fi nu va fi implicat absolut deloc financiar.

Ce este spectaculos este ca fiecare linie de autobuz, troleibuz va prezenta altceva, practic fiecare devine o alta televiziune, astfel incit, daca te urci simultan in 10 masini, vei vedea altceva. Automat, prin sistemul GSP, fiecare autobuz stie unde se afla si deruleaza propriul sau listing. Noi i-am spus „o televiziune in miscare", „o televiziune din mers", spune Iane.

Jurnale multimedia pe trasee bucurestene

Aparatul-minune construit de cei de la MLM Network si botezat MLM 01 a fost testat de catre ICPE si omologat de catre RATB. Concluzia a fost ca acesta, denumit stiintific „mesaj multimedia alocat coordonatelor GPS", rezista la temperaturi intre -25 si +45 grade Celsius, la cele mai teribile socuri.

Aparatele au fost testate luni intregi pe troilebuze-scoala Ikarus in cele mai grele conditii de traseu si au dat rezultate foarte bune. Pe 22 iunie, televiziunea Jurnalul on-line va incepe sa emita pe linia troleibuzului 71, va continua cu linia 69 si asa mai departe.

In primele zile vor fi montate circa 70 de aparate, pentru ca, treptat, toate autobuzele, troleibuzele sa fie conectate la Jurnalul on-line. Pretul instalatiei montate pe fiecare masina este estimat la circa 5.000 de euro si este suportat de catre firma.

„Oportunitatile sint nelimitate, pentru ca acest tip de aparat poate fi montat pe microbuze, pe autocarele care fac curse nu numai in tara, dar si strainatate", spune patronul. Conform specialistilor RATB, zilnic in Bucuresti circula cu mijloacele de transport in comun aproape 3,3 milioane de oameni. La aceasta cifra, noul post de televiziune ar avea un rating impresionant!

Publicitate IMM

Lovitura mare va veni insa din partea pietei de publicitate. Daca un magazin, o cofetarie sau o frizerie nu isi pot face reclama la marile televiziuni, sumele fiind extrem de mari, o vor putea face in schimb la noua televiziune de RATB.

„Vom face reclama strict pe fiecare linie de transport, iar la cerere calatorii vor putea afla ca au trecut pe linga magazinul X, ca la prima statie li se ofera piine calda sau mai stiu eu ce. Conform calculelor noastre, vom cere cam 100.000 de lei pentru 40 de spoturi pe zi pentru un mijloc de transport, deci o suma modica.

Din calculele noastre, investitia va fi repede amortizata si avem deja cereri de publicitate la diverse companii. Nu vom sufoca insa calatorii, pentru ca nu vrem sa le bagam pe cit reclama masiv, ci in primul rind informatie", mai spune Iane, care de trei ani lucreaza la acest proiect, pe care a refuzat sa-l vinda chiar daca a primit o suma in sapte cifre in dolari.

„Sint un incapatinat si nu am pe nimeni in spate. M-am ferit de politica si vreau sa reusesc cu aceasta inventie suta la suta romaneasca. Nu fac nimanui concurenta, pentru ca si ziarele si televiziunile clasice vor dori sa le fac reclama. Sint nisa care lipsea in aceasta piata", afirma Liviu Iane care crede ca este inca la inceput de drum.

„Ginditi-va ca prin franciza acest sistem va intra in tara in alte orase si nu doar in Romania. Exista zeci de posturi de televiziune locale care, cu ajutorul nostru, vor putea sa emita pentru tot ce inseamna transport in comun in zona. Repet, posibilitatile sint nelimitate si, fara a parea lipsit de modestie, cind le-am povestit unor oameni de televiziune si patroni, au ramas cu gura cascata.

Eu ma bucur ca este suta la suta un proiect romanesc si nu ma voi opri aici. Mai am inca trei asi in mineca", spune cel care spera ca va revolutiona mass-media nu doar in Romania, ci si in lume.