In editorialul publicat ieri semnalam faptul ca prin prestatia sa, seful statului, Traian Basescu, a creat o stranie divizare a societatii romanesti. Si ca, in mod subtil, incepe sa se construiasca o coalitie anti-Basescu. Alcatuita din PSD, PRM, PNL si Partidul Conservator. Dincolo de formatiunile politice, mediul de afaceri si presa au si ele tendinta de a-i deveni ostile presedintelui.

Justitia in sens larg este si ea divizata, atat timp cat, in mod demonstrativ aproape, asistam la infirmarea de catre magistrati a unor decizii luate de procurori. In fine, in hora, alaturi de sindicate mai intra si mediul de afaceri, care se simte restrictionat si amenintat de abuzurile PNA si ale Parchetului General, de multe ori incurajate chiar de presedinte.

Pe de alta parte, semnalam si configurarea unei coalitii pro-Basescu. Presedintele, la randul lui, pentru a supravietui si a putea interveni asa cum crede in treburile statului roman, se indreapta catre segmentele care crede ca ii pot fi fidele. Coalitia Basescu este alcatuita din servicii secrete, procurori si, poate, politie. Adica ceea ce inseamna sistemul represiv al statului.

Pentru a reusi sa-si exercite atributiile la maximum sau chiar dincolo de limitele permise de Constitutie, Traian Basescu, neavand o puternica sustinere nici in clasa politica (cu exceptia PD, se intelege de la sine) si nici in presa, apeleaza la populatie. Careia i se adreseaza in mod repetat si direct, pe calea unor interventii publice. De cele mai multe ori spectaculoase.

Mesajul sau este simplu si eficient. Basescu informeaza populatia Romaniei ca doreste sa diminueze coruptia, dar se loveste de grupurile de interese de tip mafiot, care au o puternica influenta mediatica. In acest fel, printr-o ingenioasa miscare de eschiva, el incearca sa diminueze efectul unor critici din ce in ce mai virulente, lansate din directia presei.

Dar opinia publica, la care face apel Basescu din simplul motiv ca presedintele este, in prezent, cea mai populara personalitate din Romania, reprezinta un aliat efemer. Si, pana la urma, inselator. Pentru ca populatia este, la randul ei, divizata intre cele doua importante grupari de partide: PSD si Alianta DA.

In consecinta, pentru a-si mari gradul de influenta, seful statului este obligat sa identifice si alti aliati. Pe care ii gaseste in anumite institutii ale statului.

Ceea ce poate controla, conform Constitutiei Romaniei, un sef al statului sunt serviciile de informatii si, partial, instrumentele de represiune ale statului. Daca Traian Basescu reuseste sa-si fidelizeze serviciile secrete, atunci el dobandeste un instrument eficient de interventie in viata publica.

Avand acces la informatii compromitatoare despre unii adversari politici sau potentiali adversari, Traian Basescu are posibilitatea, cu ocazia diferitelor interventii publice, sa initieze adevarate show-uri. Sa faca dezvaluiri despre care apoi sa se vorbeasca zile in sir.

Chiar si in conditiile in care cea mai mare parte a presei i-ar fi ostila, ea nu va avea alta solutie decat aceea de a mediatiza intens asemenea informatii de senzatie. De a le analiza, de a desface firul in patru, de a creste, pana la urma, reverberatia mesajului prezidential.

Dar pentru ca presedintele sa nu aiba surprize neplacute sub aspectul acuratetii informatiilor pe care serviciile secrete i le pun la dispozitie, el are nevoie de un control solid si eficient al acestora. Pana in prezent, sub aspectul controlului, Basescu nu a facut nimic.

Probabil, perioada imediat urmatoare ne va rezerva unele surprize in ceea ce priveste plasarea in varful respectivelor institutii a unor persoane fidele sefului statului. Daca nu o face repede si, mai ales, daca nu o face bine, alianta sa cu serviciile secrete va fi o capcana care va aduce mult rau, atat presedintelui, cat si Romaniei.

In al doilea rand, chiar daca serviciile secrete urmeaza sa fie conduse de persoane fidele, este obligatoriu ca gradul lor de profesionalism sa fie sensibil ridicat. Daca serviciile nu vor fi transformate in servicii inteligente, dorind sa aiba iesiri la rampa de senzatie, Basescu s-ar putea sa o dea in bara.

Apoi, din coalitia pro-Basescu ar mai putea face parte instrumentele de represiune ale statului. Procurorii de la diverse niveluri, jandarmeria, precum si un important segment al politiei.

Daca serviciile secrete, prin informatiile zilnice pe care i le ofera, ii pot da presedintelui un instrument pentru a distruge imaginea unor adversari, facand apel in mod direct la buna credinta a populatiei, institutiile cu caracter represiv pot constitui, pana la un punct, un fel de brat inarmat al Cotroceniului.

A te baza, insa, pe o populatie care isi schimba frecvent favoritii si pe mijloacele de represiune poate reprezenta, pentru presedinte, o fundatura.