Producatorii de uleiuri de motor din Romania se pling ca jumatate din lubrefiantii de pe piata sint contrafacuti sau de calitate inferioara. Prin urmare, consumatorii risca sa se afle ca motorul masinii se supraincalzeste si ca trebuie sa apeleze la service. Cauza: una scrie pe ambalajul bidonului de ulei si altul e continutul.

„Cea mai raspindita forma de contrafacere nu este aceea realizata prin substituirea produsului original cu unul contrafacut, ci prin comercializarea unuia cu proprietati neconforme privind calitatea.

In orice caz, cel mai mare interes in protejarea produselor nu il au autoritatile, ci chiar marii producatori de pe piata, care nu pot accepta aparitia unui produs de o calitate indoielnica sub marca proprie", a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, presedintele patronatului din industria lubrefiantilor Lubrichem, Daniel Condratov.

Situatia este cu atit mai ciudata cu cit, de patru ani, in Romania exista un sistem de timbrare a sticlelor cu ulei de motor. Ca si in cazul tigarilor sau bauturilor alcoolice, pe fiecare bidon se lipeste un abtibild, din care ar trebui sa reiasa faptul ca produsul este autentic.

Doar ca, spre deosebire de tigari sau bauturi, timbrul de pe bidoanele de ulei nu este securizat cu holograme ori benzi argintii. Este un mic abtibild albastru, pe care scrie RAR (Registrul Auto Roman), iar pe fundal se afla litera R.

Mai mult, tiparirea si distribuirea timbrelor la producatori sau importatori nu o face Imprimeria Nationala - ca in cazul tigarilor sau alcoolului - ci o firma privata, Vesta, omologata de RAR. Timbrele sint aplicate oriunde pe bidon, fapt ce nu garanteaza ca n-a fost schimbat continutul.

Potrivit estimarilor patronatului din industria uleiurilor de motor, din cele 180 de milioane de tone care se consuma anual in Romania, doar 40% sint timbrate.

Contrafaceri cu timbru cu tot

„Pe linga faptul ca procedura timbrarii lubrifiantilor, chimicalelor si accesoriilor auto nu mai exista nicaieri in lume, pot exista produse contrafacute care sa aiba aplicat un astfel de timbru.

In plus, chiar daca timbrarea acestor produse da impresia unei masuri de siguranta, in realitate, ca urmare a aplicarii defectuoase a prevederilor legale, timbrul apare si pe produse contrafacute sau neconforme calitativ ori, mai grav, lubrifiantii pot prezenta marcaje cu timbre pentru piese auto si invers", a explicat Condratov.

Producatorii si importatorii de uleiuri spun ca, dupa ce ca timbrarea n-are nici un efect, mai trebuie sa scoata si bani din buzunar pentru a cumpara abtibilduri. Costul unuia este de 1.000-1.500 de lei, sustin reprezentantii patronatului. Pentru un ulei de motor mai ieftin - de 20.000 litrul - timbrul reprezinta 5% din pretul lubrefiantului, suma care pina la urma este platita tot de consumator.

Prin urmare, patronatul lubrefiantilor va propune o serie de modificari legislative printre care: intensificarea controalelor de pe piata, consolidarea Autoritatii pentru Protectia Consumatorului si majorarea de cinci ori a amenzilor pentru vinzarea de produse neomologate (in prezent de maximum 50 milioane lei).

Membrii patronatului Lubrichem

Petrom - OMV

Lukoil

MOL

Lubrifin

Hexol