Campania de informare privind denominarea leului va continua pana la sfarsitul lui 2006, iar persoanele in varsta vor primi o data cu pensia cartonase care sa prezinte echivalentele dintre bancnotele vechi si noi, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu (foto), intr-un interviu acordat agentiei Medifax.

Potrivit lui Isarescu, BNR a ales o campanie "care sa nu agreseze publicul", urmarind in principal informarea eficienta asupra schimbarilor. In opinia guvernatorului bancii centrale, campania de promovare si-a atins scopul, informatiile privind taierea celor patru zerouri din valoarea actuala a leului ajungand in toate zonele tarii. Prezentam interviul acordat de guvernatorul BNR. (A.M.V.)

La 1 iulie, leul nou va circula deja. Vor fi probleme, sunt intarzieri in aplicarea Legii denominarii?

Suntem in grafic si nu avem intarzieri. Desi legea ne-a acordat un timp relativ scurt, mai putin de un an, pregatirile au mers in cadenta necesara. Acum o saptamana, la Banca Nationala, intr-o reuniune de lucru, am facut o analiza detaliata a masurilor intreprinse pentru punerea in aplicare a Legii denominarii monedei nationale.

Au prezentat rapoarte toate departamentele din BNR care au in raspundere directa urgentele: tiparirea bancnotelor si baterea monedelor, reglementarea operatiunilor bancare, implementarea sistemului electronic de plati, campania de informare a publicului.

La aceasta reuniune de lucru au participat presedintii comisiilor de buget, finante, banci din Senat si din Camera Deputatilor, reprezentanti ai conducerilor Ministerului Finantelor Publice si ai Ministerului Administratiei si Internelor, ai Consiliului de Administratie al Asociatiei Romane a Bancilor si ai marilor lanturi de magazine.

Concluzia a fost ca atat prevederile Legii denominarii, cat si termenele din programele stabilite sunt riguros respectate. La aceste rezultate bune au contribuit si institutii ale statului implicate in procesul trecerii la leul nou, cu care colaboram strans, in primul rand, Ministerul Finatelor Publice si Ministerul Administratiei si Internelor.

Totodata, Banca Nationala a primit un sprijin substantial de la Asociatia Romana a Bancilor si de la mass-media.

Apropo de colaborarea cu mass-media, campania de informare a publicului in ziare, reviste, posturi de radio si televiziuni pare modesta.

Ne-am ferit de o campanie de publicitate agresiva. N-am vrut sa facem zgomot, ci sa obtinem eficienta. De altfel, in cadrul reuniunii de care am amintit s-a bucurat de apreciere optiunea Bancii Nationale pentru o campanie linistita, care sa nu agreseze publicul. O publicitate agresiva nu ne-ar fi fost de folos.

Am mizat pe informatii care sa contribuie la inlaturarea oricaror temeri legate de denominarea monedei nationale. Tin sa multumesc televiziunilor, posturilor de radio, ziarelor si revistelor care, in baza unor protocoale incheiate cu Banca Nationala, fara sa ne taxeze nici macar cu un singur leu, s-au implicat activ in campania de informare a publicului privind denominarea.

Le multumesc totodata si acelor mijloace de informare in masa, care au participat activ la aceasta campanie fara sa fi incheiat vreun angajament cu Banca Nationala.

Sa intelegem ca a existat o buna circulatie a informatiilor legate de denominare?

Cred ca da. Informatiile privind leul nou au ajuns pretutindeni in tara. Mass-media ne-a ajutat substantial. Adaug aici si contributia tehnica a Bancii Nationale, care a lansat un program de tiparire si distribuire, pe intreg teritoriul tarii, a peste 25 tone de materiale de informare.

Am tiparit 1.720.000 de pliante in limba romana, engleza si maghiara, continand elemente de siguranta destinate publicului, plus 600.000 de afise cu imaginile noilor bancnote si monede. Am tiparit inclusiv pliante in alfabetul Braille, pentru nevazatori. Pentru distribuirea materialelor de informare in teritoriu a fost semnat un protocol de colaborare cu Ministerul Administratiei si Internelor.

Distribuirea s-a facut in principal cu sprijinul personalului MAI, incepand din 21 aprilie 2005. Dupa 1 martie au fost organizate seminarii pentru prezentarea noilor bancnote si monede. Banca centrala a raspuns solicitarilor venite din partea institutiilor de credit, prin participarea directa a specialistilor nostri la sesiunile de pregatire.

Pe plan local, personalul de specialitate din sucursalele BNR a sustinut instruiri in sucursalele si agentiile institutiilor de credit, iar la sediile sucursalelor BNR au fost organizate seminarii la care au participat directorii sucursalelor institutiilor de credit din aria teritoriala de competenta.

In presa apar si unele semnale cu privire la ingrijorari ale populatiei in fata trecerii la leul nou. Va produce denominarea o "explozie" a preturilor, se va accentua inflatia?

Oamenii s-au convins: dubla afisare a preturilor, in moneda veche si in moneda noua, inceputa la 1 martie si care va continua pana la 30 iunie anul viitor, reprezinta o metoda eficienta menita sa blocheze orice fel de tendinte de a umfla preturile.

In ceea ce priveste efectul numit al "rotunjirii" preturilor, el s-a consumat la 1 martie si, din cate se stie, in buna parte in favoarea consumatorilor.

Cum va fi ziua de 1 iulie? Sunt de asteptat evenimente spectaculoase?

Nu, in nici un caz. Mai degraba, ne asteptam ca o buna parte a populatiei sa fie dezamagita din cauza ca vor lipsi evenimentele spectaculoase. Pentru ca ziua de 1 iulie 2005 nu se va remarca prin evenimente iesite din comun. Va fi o zi de vineri obisnuita. Urmata de doua zile de repaos: sambata si duminica. In plus, 30 iunie si 1 iulie vor fi zile nebancare.

Sa tragem, deci, concluzia ca nota care circula prin posta electronica, anuntand ca sistemul bancar va fi paralizat din 29 iunie pana la 3 iulie, inclusiv, spune un adevar?

E o nota pirat, care deformeaza grosolan adevarul. Nu-i inteleg nici mesajul si nici scopul. Ziua de 29 iunie va fi zi bancara. Bancile vor lucra cu publicul.

Cele doua zile nebancare, 30 iunie si 1 iulie, nu inseamna nicidecum paralizarea sistemului bancar, asa cum nu a fost paralizat sistemul nici in anii anteriori in preajma zilelor de Craciun, cand numarul zilelor nebancare a fost mult mai mare.

In plus, acum, pe 30 iunie si 1 iulie, chiar daca bancile nu vor lucra cu publicul, vor lucra intens pentru a pregati trecerea tuturor situatiilor financiare in lei noi, de la 1 iulie. Va functiona sistemul de plati prin intermediul cardurilor, vor functiona bancomatele, asa ca publicul va putea obtine fie bancnote noi, fie bancnote vechi.

Leul nou va intra efectiv in circulatie chiar de la 1 iulie. Atentie insa: banii vechi vor continua sa circule inca un an si jumatate, pana la 31 decembrie 2006.

Tocmai aceasta circulatie paralela, lei noi si lei vechi, produce o anumita stare de emotivitate. Multi oameni, cu deosebire varstnici, se tem ca se vor incurca in socoteli.

Poate ca, in acest caz, ingrijorarea este justificata. Asa ca Banca Nationala este pregatita sa vina in ajutorul publicului.

Vom continua conlucrarea cu ziarele si revistele, pentru ca, in preajma zilei de 1 iulie sa republice pe spatii mari, vizibile, eventual pe coli detasabile, atat elementele de siguranta ale noilor bancnote, cat si echivalentele, incepand de la 100 de lei vechi si 1 ban nou pana la bancnota noua de 100 de lei, egala cu 1 milion de lei vechi. Vom merge chiar mai departe.

Vom tipari si noi, la imprimeria BNR, astfel de echivalente, de exemplu pe cartonase mici, tip calendar, pe care pensionarii sa le primeasca odata cu pensia. Campania noastra de informare a publicului nu se va incheia la 1 iulie 2005. Va continua, in aceeasi maniera calma, lipsita de zgomot, dar, credem noi, eficienta, pana la 31 decembrie 2006.