Premiera pentru piata de media din Romania, pe scena Teatrului National. Dupa un deceniu de dezvoltare spectaculoasa, dar si tumultoasa, media romaneasca are puterea si profesionalismul sa privesca spre sine.

Cu ocazia ARBOmedia Annual (re)Source, triunghiul complet al media format din editorial, publicitate si vinzarea de publicitate reprezentat de CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent), IAA (International Advertising Association) si ARBOmedia a deschis dezbaterea asupra deceniului care a trecut si asupra celui care va veni.

Prima zi si primele dezbateri ale participantilor au adus si mult asteptatele informatii referitoare la perioada tumultoasa a decadei care tocmai s-a incheiat. Totodata, participantii au incercat sa anticipeze ce urmeaza sa se intimple in decada media ce tocmai a inceput.

Confruntati cu viitoarea integrare si inasprirea regulilor pietei, toti cei prezenti au fost de acord cu un singur lucru: piata media isi va continua traseul ascendent si singura necunoscuta este ordinul de marime al cresterii anticipate.

Arborele genealogic al agentiilor de media si publicitate din Romania

Prezentat de Bogdan Enoiu, Director General McCann Erickson, arborele genealogic al agentiilor de media si publicitate din Romania reprezinta o tentativa curajoasa a ARBOmedia de a cuprinde intr-o singura structura evolutia complexa a agentiilor de media si publicitate autohtone.

Practic, pentru prima data dupa 15 ani de activitate tumultoasa, piata de publicitate poate sa se auto-evalueze din punct de vedere al propriei evolutii.

Est vs. Vest. Cit de mari sunt diferentele intre media romaneasca si cea occidentala?

Nu trebuie sa ne asteptam la minuni. Concluzia apartine unor profesionisti care au ani buni de exercitiu in spatiul vestic si central european.

Cu siguranta ca integrarea Romaniei in Uniunea Europeana se va resimti si in media, dar schimbarile nu vor avea amplitudinea asteptata si nici nu vor fi atit de bruste pe cit s-ar putea crede la o prima vedere, a declarat Bronislav Kvasincka, membru in consiliul director al ARBOmedia AG.

Experienta sa in media din Germania si Cehia dovedeste ca tendintele existente inainte de integrare se pastreaza in cea mai mare parte iar efortul ascendent pietei este sustinut aproape in totalitate de capacitatea acesteia de a se adapta noilor cerinte.

In sprijinul sau a venit Liviu Burlacu, Secretar General al Biroului de Audit al Tirajelor din Ungaria care a povestit propria aventura pe piata maghiara de print.

Privatizata inca de la inceputul anilor ’90, piata de print din tara vecina a reusit sa scape de vremurile tulburi ale capitalizarii autohtone si s-a aruncat direct in bratele marilor grupuri occidentale.

Experienta pozitiva de la inceput s-a transformat de-a lungul timpului intr-una negativa deoarece noile titluri care vor si pot sa intre pe piata trebuie sa apartina marilor giganti care controleaza fara nici o problema intregul mecanism concurential, a concluzionat Liviu Burlacu.

Cultura regulii in mass media

In ultimii ani, piata de media a descoperit fara nici o bucurie reglementarile. De la cele instituite prin lege de Parlament, la cele ale Consiliului National al Audiovizualului si cele proprii, reglementarile au afectat fara exceptie atit partea editoriala cit si cea legata de publicitate.

Un ajutor important a venit insa din partea doamnei Mona Musca, ministrul culturii care a recunoscut ca ii place publicitatea si ca e "o victima sigura" a acesteia.

Istoria presei romanesti de dupa 1989

Presa romaneasca nu beneficiaza de nici o cronica a perioadei de dupa 1989. Preocupata de acest aspect care influenteaza decisiv piata de media, ARBOmedia a decis sa initieze un proiect de anvergura care sa duca la bun sfirsit realizarea unei istorii a presei postdecembriste.

Proiectul beneficiaza de sprijinul Centrului de Jurnalism Independent, care se va ocupa de cercetarea practica a evenimentelor care au marcat ultimii ani ai presei autohtone.

Nevoia unei istorii a fenomenului mass media a fost subliniata de toti cei prezenti printre care s-au aflat Andreea Esca, prezentatoarea Stirilor ProTV, Marius Tuca, Directorul Jurnalului National, Razvan Ionescu, Redactor Sef Evenimentul Zilei si Mircea Vasilescu, Redactor Sef Dilema Veche.

Brand sau Team

Cristalizarea pietei de media a adus cu sine si dilemele inerente. Cine e mai important intr-un proiect media? Brandul sau echipa care l-a construit? In opinia Anetei Bogdan, Managing Partner Brandient, lucrurile sunt separate de specificul fiecarui vehicul media.

Daca in audiovizual, vedeta impreuna cu echipa sa poate transcede suportul media catre public, in print lucrurile se inverseaza. Brandul din print se ridica peste echipa sa si doar exceptiile isi pot permite sa ignore regulile. Dar pentru cit timp?

A participat la discutie si Serban Huidu, realizatorul Cronicii Circotasilor, care a trecut printr-o astfel de experienta atunci cind a parasit Radio 21 pentru nou infiintatul Kiss FM. In opinia sa, cea mai mare parte a succesului in fata brandului se datoreaza numelui echipei si mai putin politicii de marketing.

Dilemele industriei de buying

Industria de buying este cea mai precisa si, poate, cea mai matematica din toate componentele existente pe piata de media. Atunci de unde ar putea sa apara dilemele? Nevoia de sti exact unde sa cumperi, cit sa cumperi si cu ce pret poate sa darime intr-o clipa intregul esafodaj al preciziei.

La dezbaterile moderate de Serban Ciusca, Managing Director ARBOmedia, au participat Bogdan Enoiu, Managing Director McCann Erickson, Stefan Iordache, Managing Director Starcom, Maria Tudor, Managing Director Zenith Media, Bogdan Prajisteanu, Managing Director Media Insight, Miki Vartosu, Director Media Mediacom, Zoltan Szigeti si Nicu Laita, ARMA

Spumoasa si, pe alocuri, tumultoasa, discutia incinsa intre principalii actori ai pietei de media a decis: cei doi factori nu se pot exclude unul pe celalat.

Daca in final clientul are nevoie de date clare pentru a-si analiza eficienta campaniei, feelingul agentiei, tradus aici prin elemente creative, trebuie sa anticipeze cele mai bune solutii cu sau fara ajutorul datelor.

Una din concluziile celor prezenti a fost ca relatiile personale cu vehiculele media sunt foarte importante, dar ele nu trebuie in nici un caz sa afecteze relatia agentiei cu clientii sai.

Ce-a de a doua zi de dezbateri prilejuite de ARBOmedia Annual (re)Source a venit ca o concluzie a tuturor discutiilor purtate de participanti. Piata are nevoie de un forum in care armele competitiei sa taca si doar zgomotul produs de uimirea participantilor sa tulbure linistea dezbaterilor.

Toti cei prezenti, fie din partea agentiilor de media sau din partea presei au fost de acord ca uneori e nevoie de astfel de intilniri care sa permita pietei sa se autoanalizeze si sa traga concluziile care vor deveni strategiile de miine.

Ca urmare a acestor concluzii, la zece ani de la nasterea pietei de media si la zece ani de la aparitia sa pe piata autohtona, ARBOmedia a decis sa transforme evenimentul intr-o traditie si sa ofere an de an, pentru urmatorii zece ani, pietei de media oportunitatea de a discuta problemele care o framinta.

Una din temele aflate pe agenda de discutii: De ce se ingramadesc marile grupuri de publishing occidentale sa intre pe pietele Central si Est Europene?

La aceasta intrebare a incercat sa raspunda Peter Jansen, Managing Director Sanoma Hearst. Cele mai importante presiuni vin din partea concurentei accerbe de pe pietele occidentale care provoaca nevoia de a gasi noi surse de venit pe pietele din apropiere crede Peter Jansen.

In acelasi timp, partea de est a Europei a devenit o piata in continua crestere tentanta pentru actionarii marilor grupuri occidentale. Interesanta pentru investorii straini, piata de publishing din Romania sufera insa din pricina consumului mic pe cap de locuitor a declarat Peter Jansen.

Chiar daca a inregistrat cresteri remarcabile in domeniul economic in ultimii ani, Romania se afla pe ultimul loc la consumul de reviste intre tarile in care Sanoma activeaza ca exemplu, Peter Jansen a adus Cehia unde se cumpara 18 exemplare pe cap de locuitor anual in timp ce in Romania cifra este de 1,5.

Scaunul cu doua picioare. Reglementarile pietei pentru companiile producatoare de tigarete.

Exista advertiseri care accepta reglementarile care le interzic sa isi daca publicitate si chiar le si sustin uneori. Acest paradox a fost dezvaluit de Gilda Lazar, Corporate Affairs Director la JTI Romania, intr-o prezentare intitulata sugestiv Scaunul cu doua picioare.

O afacere asupra careia planeaza diverse suspiciuni trebuie sa isi asume situatia in care se gaseste dar nu trebuie sa renunte la creativitate in relatia cu publicul sau a sustinut Gilda Lazar.

In decembrie 1997, producatorii de tigarete au semnat "Codul de conduita" prin care renuntau la publicitatea radio si TV. Dupa doi ani, in 1999 accesul pe media electronica si in cinema era interzis si el.

Legea publicitatii din anul 2000 a consfintit aceste modificari si astazi producatorii de tiagrete stiu ca mai au doar doi ani in care pot sa isi faca reclama in prin.

Confruntata cu toate aceste probleme, Gilda Lazar a recunoscut ca loviturile nu sunt usor de primit dar Romania nu este prima tara care trece prin acest proces.

Restrictiile au fost descrise ca o provocare pentru industrie si pentru partenerii media iar elementele creative pot fi cele care vor schimba fata publicitatii din acest domeniu a recunoscut Gilda Lazar.

Cine sunt eu? Reteta media preferata de Andrei Gheorghe.

Sunt doar "o personalitate media" a declarat Andrei Gheorghe cu modestie si emfaza pe scena Teatrului National. "Fara media eu nu as exista. Nimeni nu m-ar cunoaste."a fost marturisirea cunoscutului om de media facuta industriei care l-a creat si sustinut in ultimii zece ani.

Prin concluzia sa, Andrei Gheorghe a dorit sa explice succint ce s-a intimplat in decada care s-a incheiat, rememorind totodata perioada de inceput a celor mai cunsocute vehicule media.

Evenimentul zilei, Radio Contact si Pro TV au avut parte de o radiografie neobisnuita prin care Andrei Gheorghe a vrut sa arate de unde provin toate relele dar si succesele media autohtone.

Trecind din registrul spectacolului in cel al analistului de media, Andrei Gheorghe a sustinut ca fara formate care sa inteleaga publicului caruia i se adreseaza media ramine doar o pasiune neprofesionista.

Ce, cit si cum amestecam ramine sa aflam fiecare dar din cind in cind succesul unuia dintre noi demonstreaza ca am gasit formula perfecta a conchis cunoscutul om de media.