Saptamina aceasta s-a semnat actul de renastere a insulei Ada-Kaleh. In scurt timp vor fi incepute lucrarile de reamenajare a insulei Simian dupa modelul arhitectural al insulei scufundate odata cu inceperea lucrarilor de construire a hidrocentralei Portile de Fier.

Cetatea Ada-Kaleh, stramutata in 1968 in insula Simian, ca urmare a construirii Hidrocentralei de la Portile de Fier, va fi refacuta, incepind cu acest an. Construita intre anii 1719 si 1738, cetatea-bastion Ada-Kaleh, aflata la aproximativ trei kilometri de locul unde s-a construit barajul Portile de Fier I, a fost in intregime acoperita de apele Dunarii.

‘’O parte din cimitirul de pe insula, casa lui Mahmut Pasa, unele obiecte si o parte din zidaria catacombelor cetatii Ada-Kaleh au fost stramutate in insula Simian, iar cel mai mare covor din lume, lung de 15 metri, lat de 9 metri si cu o greutate de 500 de kilograme, daruit insulei de catre sultanul Abdul al II-lea in anul 1904, a fost transferat la moscheea din Constanta.

Au existat mai multe proiecte de reintroducere a cetatii Ada-Kaleh in circuitul turistic, dar din lipsa de fonduri nu s-a reusit", a declarat vicepresedintele Consiliului Judetean Mehedinti, Gheorghe Florescu.

Un proiect curajos

Reprezentantii unei firme mixte romano-turce au analizat saptamina aceasta, in insula Simian, posibilitatea refacerii ruinelor, a conservarii unor catacombe si amplasarea in cele 54 de hectare a unei baze turistice moderne.

‘’Proiectul, finantat printr-un program european, a primit 300.000 de euro pentru elaborarea studiilor de fezabilitate si obtinerea avizelor necesare. Investitorii intentioneaza sa amenajeze si un telescaun, astfel incit accesul turistilor in cetatea Ada-Kaleh sa fie cit mai spectaculos", a precizat Florescu.

In perimetrul complexului muzeal Ada-Kaleh de pe Simian vor fi aduse si alte monumente din zona Portilor de Fier. ‘’Alaturi de acestea, aici vor reinvia unele mestesuguri traditionale turcesti, cum ar fi producerea dulceturilor, a vaselor pentru cafea din cupru si, eventual, fabricarea tigarilor, care asigurau faima Ada-Kaleh-ului de altadata.

Refacerea geamiei este un obiectiv prioritar pe care si-l propune proiectul ce va fi promovat din acest an", a spus Florescu.

Comorile din insula

Insula Ada-Kaleh era faimoasa nu doar pentru istoricul ei, reprezentativ pentru intreaga zona a Balcanilor, ci si pentru „exotismele" sale: celebrul Lokum (rahat turcesc cu nuca), halvita, braga sau tigarile produse acolo. Nu putini erau aceia care luau barca pentru a ajunge pe insula si pentru a se infrupta din bunatatile locului.

Dupa scufundarea insulei, in scurt timp, o parte a comunitatii dislocate a ramas in tara, iar o alta parte a emigrat in Turcia. Dintre acestia din urma, multi nu s-au adaptat la viata de acolo, intorcindu-se in Romania.