Presedinte executiv al PSD si presedinte al Camerei Deputatilor, Adrian Nastase este unul dintre politicienii de marca ai Romaniei contemporane, iubit sau hulit, ales sau respins, el ramane un reper al cursului politic pe care-l urmeaza Romania, la o varsta (miercuri implineste 55 de ani) la care in cariera sa politica va mai avea de urcat munti si de coborat vai de autoritate si de credibilitate.

In ajunul aniversarii sale, Adrian Nastase a acordat, in exclusivitate Agentiei de Presa AMOS NEWS, un interviu in care s-a referit la principalele subiecte ale actualitatii.

Amos News: Aveti un birou foarte frumos pe care chiar dv l-ati amenajat, l-ati decorat, ati revenit dupa opt ani in el. S-ar putea insa sa fiti nevoit sa-l parasiti, cel putin asa isi doresc colegii din Alianta.

Ce sorti de izbanda credeti ca are demersul majoritatii parlamentare de schimbare a presedintilor Camerelor?

Adrian Nastase: Acest demers este neconstitutional si nedemocratic, asa cum presedintele Romaniei este ales pentru un mandat de cinci ani, conform Constitutiei, presedintele Senatului si presedintele Camerei sunt alesi pentru un mandat de patru ani, ceea ce s-a si intamplat: am fost alesi pentru patru ani.

Nu exista schimbare politica cand i se trezeste vointa politica domnului Boc. In Constitutie nu scrie ca atunci cand i se trezeste vointa politica domnului Boc trebuie schimbati presedintii Camerelor.

Constitutia nu permite schimbarea politica a celor doi presedinti asa cum nu permite schimbarea presedintelui Romaniei atunci cand unii sau altii ar considera ca nu sta bine in sondaje...

Amos News: Sau s-a schimbat ponderea..

Adrian Nastase: Ponderea voturilor sau a partidelor.

Deci, este o mizerie toata povestea asta, presedintii celor doua Camere pot, la limita, sa fie revocati pentru greseli grave, pentru incalcarea Constitutiei, asa cum si presedintele Romaniei poate sa fie suspendat de catre Parlament - aceasta este o procedura de exceptie si nu se bazeaza pe

intelegeri politice, pe dorinta de schimbare politica, ci pe erori personale, nu pe faptul ca dl Boc nu este multumit de cum merge Primaria Clujului pentru ca la Bucuresti sunt probleme parlamentare - acest demers este bazat pe o doctrina care se numeste simplu: dorinta de dictatura.

Amos News: Tentatia totalitara...

Adrian Nastase: Totalitara, nici macar social- democrata, nici popularista, nici populista, nu stiu saptamana asta ce doctrina imbratiseaza dl Boc, dar demersurile si anunturile pe care le face el sunt absolut inadmisibile intr-un stat de drept.

Si mai este ceva: imi aduc aminte ca partidul sau n-a castigat nici un fel de alegeri.

Alegerile au fost castigate de catre PSD, poporul asa a gandit si pe urma, prin aranjamente si santaj, Traian Basescu a schimbat aceste lucruri si a dat un mandat pentru formarea Guvernului prietenului sau din coalitie Calin Popescu Tariceanu.

Deci, aceasta este de fapt situatia, si faptul ca nu merge bine, faptul ca nu sunt suficienti bani pentru medicamente compensate, faptul ca trei milioane de pensionari nu vor avea marite nici macar cu o suta de lei pensiile anul asta, faptul ca e nevoie de 20.000 de miliarde pentru a repara casele si infrastructura anul asta, faptul

ca in loc sa se dea bani suplimentari la agricultura se vor lua la bugetul rectificat inca vreo 2.000 de miliarde, toate aceste lucruri nu se datoreaza presedintilor celor doua Camere. Deci, sa se uite Emil Boc la problemele reale ale populatiei si sa nu se desprinda de aceste probleme ale oamenilor obisnuiti.

Amos News: Ce initiative menite sa rezolve problemele pe care le-ati enumerat le-ati blocat dv sau dl Vacaroiu in cursul acestei sesiuni?

Adrian Nastase: Cine a trecut prin Parlament macar pentru cateva zile, ceea ce am impresia ca nu este cazul lui Emil Boc, stie foarte bine ca presedintii Camerelor au un rol limitat. Conducerea Camerelor se realizeaza de catre Birourile Permanente unde majoritatea este a Aliantei.

Dar, sigur ca Parlamentul lucreaza cu materialul clientului, deci in masura in care la Comisii, in momentul de fata, sunt pentru avize cate doua trei proiecte de legi, in masura din care cele 230 de legi adoptate in Parlament 130 au fost ordonante de urgenta si restul initiative legislative si doar vreo 70 de proiecte de legi din

care nu stiu cate ratificari de tratate, sigur ca Parlamentul nu are ce sa macine, nu are ce sa digere.

Atunci eu cred ca Emil Boc trebuie sa se intoarca spre ministrii PD-ului din Guvern si sa le dea instructiuni sa inceapa se se ocupe nu de controale la ceea ce a facut fostul Guvern, ci sa inceapa sa incerce sa schimbe viitorul. Sa schimbe viitorul, nu sa schimbe trecutul.

Amos News: L-ati pomenit de foarte multe ori pe Emil Boc, considerati ca are o pozitie atat de solida in Alianta, si ca el este autorul moral si de drept al tuturor aceste initiative?

Adrian Nastase: Emil Boc, in momentul in care isi face campanie pentru Congresul Partidului popular Democrat -nu stiu inca cum se va denumi - incearca sa devina un varf de lance al Puterii si doreste cumva, in siajul sondajelor de opinie, sa devina liderul Aliantei incercand sa puna in umbra PNL-ul si membrii

PNL-ului. Sigur, este de inteles, el incearca sa conduca Primaria Cluj Napoca de la Bucuresti si PD-ul de la Cluj, iar intre doua drumuri incearca sa conduca si Parlamentul.

Amos News: Modificarea regulamentului va atrage dupa sine o noua runda de alegeri. Mai mizati pe sustinerea PRM-ului si PC-ului?

Adrian Nastase: Modificarea regulamentului nu se putea face pana la ora 15.00 vineri. Emil Boc, nu stia lucrul asta. Exista o prevedere a Biroului Permanent, cele 5-600 de amendamente, pentru modificarea regulamentului vor fi examinate in cursul verii si toate vor veni in pachet, in ansamblu, la 1 septembrie.

Deci, nu stiu despre ce vorbea Emil Boc, dar eu cred ca ar trebuia sa se ocupe mai mult de primaria pe care n-o conduce.

Amos News: Iar aceasta modificare, in momentul in care va fi adoptata si votata de o majoritate, poate intra in functiune?

Adrian Nastase: Nici pomeneala. Curtea Constitutionala va judeca, dupa aceea o astfel de modificarea introdusa in regulament.

Nu cred, insa, ca aceasta prevedere va fi din nou judecata de catre Curtea Constitutionala si in mod evident ea nu va fi operabila, pentru ca s-a pronuntat deja in aceasta privinta. Este evident ca mandatul presedintilor de Camere este pentru patru ani, el nu este pentru cat vrea Emil Boc.

Nu intelege inca, il deranjeaza, pot sa inteleg, dar il deranjeaza votul romanilor. Votul romanilor asta a fost si el s-a reflectat la inceputul alegerilor din cadrul Parlamentului. Daca vrem sa schimbam in fiecare saptamana in functie de cum se schimba configuratia Parlamentului, am avea un haos.

In mintea lui Emil Boc probabil ca haosul este cel care genereaza astfel de solutii.

Amos News: In cazul in care aceasta manevra va reusi, cu semnul probabilitatii, considerati ca va va afecta grav pe plan personal?

Adrian Nastase: In nici un caz, eu am mai fost presedinte de Camera, am fost vice-presedinte.

In plus, o astfel de schimbare va schimba radical algoritmul privind Biroul Permanent si atunci sigur ca PSD-ul ar avea dreptul la inca un vice-presedinte si nu stiu daca asa le va fi mai comod si ar trebui sa se gandeasca bine daca e o solutie buna cea la care se gandeste el.

Amos News: D-le presedinte, la sase luni de la alegeri, cum evaluati situatia politica in general?

Adrian Nastase: Sentimentul meu este ca tranzitia post-electorala dureaza o eternitate. In mod normal ar fi fost util ca periaoda post-electorala sa se incheie foarte rapid si dupa aceea sa incepem sa construim.

Tranzitia politica post-electorala din pacate dureaza, se vede ca sunt inca posturi neocupate de catre algoritmul puterii, sunt scandaluri continue, inclusiv in teritoriu intre ei, pentru ocuparea unor pozitii de putere.

In timpul asta lucrurile stagneaza din punct de vedere al investitiei publice, din punct de vedere al investitiilor straine.

Cele straine au scazut cu 40% in ultimele patru luni si asta ne arata ca si lumea din afara sta si se uita la noi si ne spun: ''cand terminati sa va jucati in nisip ne anuntati si venim pe urma sa vedem despre ce e vorba''.

Noi inca nu am incheiat in plan intern aceasta perioada care trebuia sa fie relativ scurta, practic tot sistemul politic este pus cu semnul intrebarii de dorinta lui Traian Basescu de a se juca cu partidele politice si eforturi de 15 ani de clarificare ideologica au fost distruse de jocurile de culise.

Iata, PD-ul, care a mers in fata electoratului cu un mesaj de centru-stanga, cu o dimensiune sociala puternica, acuma trece din buzunarul din sanga in buzunarul din dreapta al lui Traian Basescu. Si devine popular, ceea ce este pana la urma si o mare frauda electorala.

In definitiv oferta electorala a fost una si iata, dupa sase luni, dintr-un partid de stanga s-a transformat intr-un partid de dreapta.

Si cei care au votat cu un partid de stanga se trezesc reprezentati de altii, care nu mai au problemele muncii ca fiind probleme esentiale cum se intampla la social-democrati, ci problemele proprietatii.

Deci, in opinia mea este o foarte mare frauda electorala, pentru ca aici, din punct de vedere moral, din punct de vedere politic, acelasi lucru se intampla cu toata nebunia, cu toate partidele care acuma incep s-o i-a pe culoarul popular. La magazinul din Romania s-a bagat doctrina populara, si toata lumea sta la coada.

PRM-ul a incercat, cel putin in Parlament lucrul asta s-a vazut, asta imi aduce aminte de perioada de dinaintea celui de-al doilea razboi mondial in care Carol al-II-lea a distrus practic sistemul de partide pentru a pregati un sistem de dictatura, eu sper sa nu fie cazul in Romania dar in momentul in care practic toate institutiile se duc sa fie

controlate de catre presedintele Romaniei procurorii vor fi cei mai importanti, ei intra sub control politic si lucrul asta s-a vazut foarte clar prin angajarea raspunderii Guvernului, televiziunea si radio-ul public au fost decapitate, in ciuda faptului ca s-a considerat ca este vorba de un abuz din punct de vedere moral.

Amos News: A mai intervenit si un aspect usor comic: premierul Tariceanu a declarat ca este in cautarea unui manager pentru televiziune, dar il avea acolo. Nicolau a fost primul manager-director in televiziune

Adrian Nastase: Absolut, si chiar a facut lucruri foarte bune.

Pe de alta parte masura in care se pregateste crearea unei comunitati a serviciilor de informatii, evident, cu butonul de comanda la Cotroceni, masura in care Oficiul de Spalare a Banilor se propune sa fie trecut de la Guvern, din subordinea primului ministru, la CSAT, masura in care CNSAS-ul se doreste sa fie trecut in

subordinea CSAT-ului, practic avem acelasi model de preluare a unui sistem de putere totalitara care, evident, va pune in curand in discutie daca criteriile police pentru Uniunea Europeana mai sunt indeplinite sau nu.

Amos News: Unii se intrebau daca in cazul in care ati fi castigat alegerile prezidentiale dv n-ati fi fost tentat sa faceti aceste lucruri.

Adrian Nastase: Eu cred ca am dovedit de-a lungul anilor ca in ciuda unor greseli pe care le-am facut am avut totusi capacitatea de a realiza deschideri de ordin democratic, inclusiv modificarea legilor privind Justitia care au redat dupa momentul in care Conventia, prin ministrul Stoica, preluase controlul Justitiei, noi am reusit si

eu am reusit si am fost de acord sa redam justitiei dreptul sau la independenta. Iar acuma se incearca sa se duca inapoi, practic, Justitia la momentul Conventiei si acest lucru mi se pare inadmisibil.

Dar, revenind la aceste lucruri, eu cred ca multi dintre cei care au votat pentru Traian Basescu acum incep sa-si puna intrebari.

Eu am respectat de la inceput si respect in continuare votul democratic, dar sunt convins ca multe dintre lucrurile pe care eu le-am sugerat a fi pericole reale pentru sistemul democratic din Romania, pentru transformarea Romaniei dupa un model Lukasenko vor incepe sa se vada tot mai puternic in perioada urmatoare.

Amos News: Cu toate acestea, sondajele arata cel putin acest lucru, popularitatea lui Traian Basescu creste. Cum se explica acest fenomen?

Adrian Nastase: Eu cred ca este o chestiune conjucturala, ea este legata in momentul de fata de criza ziaristilor, de felul in care a fost gestionata, sigur ca presedintele Romaniei nu poate sa ofere romanilor paine, nu poate sa le ofere crestere economica, el poate sa le ofere consistent foarte mult circ.

Ceea ce si face, or lucrurile astea pot sa dureze o vreme, dar dupa aceea, asa cum am observat din '90 incoace, exista un trunchi al puterii care pune impreuna guvernul si presedintele pentru ca presedintele este pana la urma tot o parte a Executivului.

El nu poate sa spuna la infinit: stiti eu sunt bun si guvernul e rau!

Amos News: S-a mai spus...

Adrian Nastase: Bun, e adevarat, dar asta nu poate sa dureze mult pentru ca pana la urma presedintele este considerat ca parte a guvernarii.

Amos News: Nu poate fi exonerat de responsabilitati.

Adrian Nastase: Exact. Chiar daca exista anumite inertii pe anumite trenduri, in final, pe perioade mai lungi, lucrurile acestea devin inevitabile cu atat mai mult cu cat Guvernul adeseori este perceput a fi Guvernul lui Traian Basescu, chiar daca are un prim-ministru pe care nu-l cheama asa.

Amos News: Si cuprinde ministri numiti chiar de el.

Adrian Nastase: Acest lucru in mod evident va creea confuzie. Nu poti sa spui ''Traian Basescu este foarte bun, dar Guvernul este incompetent si nu are performanta''.

Pe o perioada de timp inflamata de anumite chestiuni emotionale e in ordine, sigur ca se incearca, e ca la artificii, nu le aprinzi pe toate odata, le dai drumul pe rand.

Asta este ceea ce se intampla in momentul de fata, dai drumul la povestea cu ziaristii, pe urma Omar Hayssam, pe urma 13-15, pe urma Cozma, pe urma altceva cu romanii, cu mandria, cu nu stiu ce mesianism, modelul omului sovietic - care chiar daca n-are suficienta paine si e rupt in fund, e putere mondiala si ii controleaza

pe americani in Africa. Este mesianismul romanesc: dupa ce am rezolvat problemele din Marea Neagra, acum le rezolvam in Orientul Mijlociu.

Deci, aceasta misiune mondiala a romanilor, de a rezolva problemele din zonele cele mai apropiate si apoi din cele mai indepartate, poate ca la slavi ar merge mai bine, la latini insa, dupa parerea mea se va consuma destul de rapid.

Pentru ca nu putem in acelasi timp sa ne ocupam de democratizarea Uzbekistanului si in Romania sa involuam din punctul de vedere al democratiei. Romania are un alt tip de cultura, un alt tip de intuitie si un alt tip de rezistenta, lucrurile acestea sunt interesante asa ca show-uri, dar oamenii se plictisesc destul de repede.

Talk-show-uri, interviuri la televiziune timp de o ora si jumatate, intamplator de la ora sapte cand sunt toate jurnalele, ceea ce pana la urma afecteaza chiar dreptul la exprimare libera si in acelasi timp de a tine informatia intr-un mod alternativ, repet, aceste lucruri, pe un anumit interval de timp, pot sa tina de foame.

Pana la urma insa pensionarii se vor intoarce la problema medicamentelor, grevistii se intorc la problemele lor, oamenii obisnuiti - nu vorbesc de cei carora li s-a dat niste cadouri suplimentare prin cota unica - cei mai multi romani vor vedea ca puterea lor de cumparare scade zi de zi, va conta mai mult faptul ca de la 1 iulie

creste pretul la gazul metan cu inca 13%, aceste lucruri incep pana la urma sa conteze mai mult decat circul, deci problemele create de guvern vor conta mai mult decat circul creat de Traian Basescu.

Amos News: Incercand sa faceti abstractie de situatia politica, cum evaluati performantele Guvernului si ale dlui Tariceanu personal in aceste 6 luni, si care credeti ca este diferenta esentiala intre mandatul sau si tipul de mandat pe care l-ati avut?

Adrian Nastase: E foarte greu sa fac o evaluare obiectiva. La nivelul partidului, noi vom prezenta in vreo 10 zile o evaluare a primelor sase luni de guvernare, dar in mod evident in ultimile 6 luni din punct de vedere economic poarta marca unei inertii care poate insemna o crestere economica de 8,3% din 2004.

Or, aceasta inertie sigur ca poate insemna finalizarea unor investitii in 2005, si ele inseamna, in acelasi timp, continuarea, pana la un anumit moment a trendului de limitare a somajului, pe urma il ascultam pe ministrul Flutur vorbind despre faptul ca vom avea anul asta o recolta de grau deosebita, dar el nu spune

urmatorul lucru: graul nu se seamana saptamana trecuta si se recolteaza astazi, deci aceasta recolta de grau deosebita a fost semanata de PSD, noi am semanat si ei recolteaza. O sa vedem ce se intampla la porumb.

Amos News: S-a creat deja o mare problema prin aceasta recolta!

Adrian Nastase: Da le-am creat o mare problema, pentru ca va trebui sa se ieftineasca painea, dar o sa vedem la porumb si o sa comparam atunci, in toamna, deci aceste lucruri inca nu sunt foarte evidente si noi trebuie sa le spunem.

De aceea, daca discutam despre recolta de grau, pana la urma nu mai e vorba de rezultatele Guvernului actual, ci de rezultatele Guvernului nostru, pentru ca noi am dat subventiile necesare pentru ca noi am facut o campanie foarte buna in toamna si s-a semanat foarte bine.

In rest, guvernul actual nu are absolut nici un fel de merit in acesta poveste, eu am luat acest exemplu dar sunt multe altele. Sunt multe investitii care s-au finalizat, dar acum nu pot sa mearga mai departe in ceea ce priveste infrastructura, in ceea ce priveste autostrazile, in ceea ce priveste Centrala Nucleara de la Cernavoda.

Lucrarile acolo aproape sunt oprite, va aduc aminte ce s-a intamplat, aici se vede diferenta dintre guvernarile noastre si guvernarile lor. In perioada pana in '96 practic noi am investit si am finalizat prima centrala nucleara, prima unitate, ea a inceput sa produca din '97.

Ce a insemnat asta? Ca 10% din energia consumata in Romania a revenit la un pret de jumatate din pretul obisnuit, dar pe baza unei investitii care a insemnat aproape un miliard de dolari.

Noi in perioada 2000-2004 am invesit 600, aproape 700 de milioane de dolari, trebuia finalizata ultima parte din investitie la a doua centrala nucleara, dar cei care trebuiau sa faca acest lucru au oprit lucrarile si probabil se asteapta sa ne intoarcem inapoi la putere ca sa incheiem aceste investitii.

Investitia in nuclear este foarte scumpa energia iese mult mai ieftin, dar pentru asta este nevoie ca cineva sa dea bani, sa-i scoata din buget. Or la fel s-a intamplat cu Bechtel? O multime de fumigene, coruptie, smecherii...

Amos News: Si pana la urma?

Adrian Nastase: Pana la urma s-a descoperit ca nu aveau bani sa dea atata cat pusesem noi in buget, pusesem 320 de milioane pentru anul asta, ei au luat din banii pentru Bechtel si spuneau acuma ca dau doar 200 si ceva de milioane, deci au luat 100 si ceva de milioane.

Amos News: Se reproseaza ca acest deficit de fonduri se datoreaza cadourilor electorale pe care le-a facut guvernul dv.

Adrian Nastase: Bugetul a fost transparent, a fost aprobat de catre Parlament, asa numitele cadouri pe care noi le-am facut s-au bazat pe cresterea economica pe care am realizat-o timp de patru ani de zile. Noi am generat bani cu care am putut sa realizam inclusiv mai multe proiecte sociale.

Astia care tot explica ca PSD-ul este un partid de centru, de dreapta, ca suntem imbracati in costume mai elegante, si eu si Geoana, noi trebuie sa fim masurati prin ceea ce am facut la guvernare pentru oamenii obisnuiti.

Niciodata Romania nu a avut, dupa revolutie, atatea programe si atatia bani alocati pentru proiecte sociale si pentru oamenii sarmani cat a avut in perioada 2000-2004.

Amos News: Aici exista cel putin un paradox aparent: de ce aceasta politica s-a resimtit in ''bugetul electoral''?

Adrian Nastase: Da, intr-un fel, dar faptul ca am obtinut acelasi rezultat dupa patru ani de guvernare ca si din 2000 cand veneam din Opozitie si cand probabil vreo 10-15 % era votul negativ impotriva fostei puteri, deci am obtinut foarte mult. Pana la urma, un singur partid poate sa mai ia 50%? Nu cred ca se mai poate. Si am luat 37%, a fost mai mult decat ceea ce a luat Alianta.

Aveam o majoritate pe care a facut-o pulbere Traian Basescu, prin santaj, le-a spus celor de la UDMR si celor de la PUR ca declanseaza alegeri anticipate, or ei, speriati de faptul ca nu vor mai intra in Parlament, au trecut pe partea cealalta, asa s-a facut guvernul, nu asta a fost dorinta poporului, populatia a dorit ca noi

sa continuam, dar jocurile astea de culise au creeat o alta guvernare.

Daca la prezidentiale Traian Basescu a castigat cu o diferenta de 240 de mii de voturi, desi la turul al-II-lea dintr-un motiv care imi este inexplicabil, inadmisibil, au fost eliminate listele suplimetare care la tara au avut drept consecinta faptul ca zeci de mii de oameni, daca nu cateva sute de mii de oameni batrani, care

erau la copii, care nu-si facusera mutatia, au fost practic eliminati din votul asta.

Sigur, asta e viata, mergem inainte, dar sa ne intelegem: Traian Basescu are o responsabilitate nu numai fata de cei care l-au votat, ci fata de toti romanii, inclusiv fata de cei care considerau ca PSD-ul trebuia sa conduca guvernul.

Amos News: Considerati, desigur, ca ati fi fost un presedinte mai bun decat Traian Basescu. Ce apreciati, totusi, la el si ce ii reprosati?

Adrian Nastase: Sigur ca eu cred ca as fi fost un presedinte mai bun, n-as fi intrat in competitia electorala daca n-as fi crezut lucrul asta. Eu cred ca Traian Basescu este un om foarte hotarat, dar asta nu este suficient.

Eu cred ca in politica, dincolo de faptul ca trebuie sa fii foarte hotarat si sa rupi din cand in cand scaunul, masa, diverse obiecte din incapere este foarte important sa gandesti din punctul de vedere al obiectivelor strategice, sa-ti stabilesti relatiile politice importante pentru tara.

Felul in care au fost gestionate relatiile cu importanti oameni politici din afara dupa parerea mea creaza o problema pentru Romania, si se vede ca Romania incepe incetul cu incetul sa fie parasita de prietenii sai.

Ma uit la declaratiile din Austria, am vazut declaratiile unor oameni politici din Germania, in Franta de asemenea, deci aceste lucruri se datoreaza si unui anumit tip de aroganta.

Traian Basescu spune urmatorul lucru: Romania este o tara mare, care apartine Europei si vreti, sau nu vreti o sa intre in Uniunea Europeana.

Acesta nu este un limbaj pe care sa-l accepte cei din Uniunea Europeana si, intr-un mod foarte elegant, indirect, in timp, iti arata ca pana la urma au si eu un cuvant de spus in ceea ce priveste integrarea in Uniunea Europeana. Si in felul acesta romanii sunt penalizati pentru acest fel de conduita.

Lucrurile acestea nu tin, nu poti sa dai peste nas rusilor, chinezilor, egiptenilor.

Vorbesti despre faptul ca a fost o greseala ca n-am avut contact cu Orientul Mijlociu, cum sa nu, am avut, dar el n-a fost in stare, cand a fost presedintele parlamentului egiptean, sa-l primeasca, acesta a vrut sa vina in Romania in urma cu doua saptamani, de ce nu l-a primit? In Romania practic n-a mai venit nici un

sef de stat in ultimile sase luni. Asta arata ca Romania incepe sa fie izolata, iar in momentul in care vine cineva din Orientul Mijlociu, si este vorba de o tara importanta (Egiptul a avut si are un rol deosebit.

Noi am reusit in 2004, probabil ca dl Traian Basescu nu stie lucrul asta am dublat schimburile economice cu Egiptul, deci nu e vorba numai de relatia politica, dar relatia politica s-a dezvoltat extraordinar in ultimii ani).

Pot sa dau mult mai multe exemple, poate dl Basescu nu stie lucrurile astea, in momentul in care presedintele Parlamentului egiptean, una dintre cele mai importante figuri politice din ultimii ani si nu-l primeste.

Adica una este sa tot vorbesti, sa dai interviuri, si alta este sa mergi la televizor si sa faci conversatii cu studentii, este foarte util, dar actiunea politica este altceva.

Amos News: Responsabil cu relatiile externe, dl presedinte are in spate un intreg aparat. Credeti ca exista o fractura de comunicare intre ministerul de Externe si Presedintie?

Adrian Nastase: Traian Basescu ar trebui sa aibe in spate o intreaga echipa de consilieri. Dar realitatea ne arata ca nu poate sa formeze o echipa si, pe de alta parte, ca nu are o echipa, nu poti sa le stii pe toate.

Politica Ministerului de Externe este extrem de oscilanta, pe de o parte au inceput sa-i dea afara pe cei care au ajuns la varsta de pensionare, iar pe de alta parte la Moscova este numit un diplomat cu performante foarte bune in China, in Ungaria care, dupa cat am inteles eu nici nu vorbeste neaparat limba rusa dar care oricum a depasit

varsta de pensionare. Lucrurile acestea se razbuna, pana la urma pentru ca in momentul in care un anumit principiu revolutionar pe care vrei sa il impui incepe sa aibe exceptii, oameni se gandesc ca ai folosit principiul ca sa scapi de niste oameni si dupa aceea rezolvi cu oamenii tai si cu alti oameni.

Lucrurile insa se razbuna dupa parerea mea, echipa de la Ministerul de Externe, din acest motiv nu mai stie daca se concentreaza sa invete sa inoate in Marea Neagra sau sa mearga asa in jurul Marii Negre si sa vada ce se mai intampla pe acolo, ce face si ce nu are nici un fel de

relevanta pentru proiectele importante imediate ale Romaniei, nu stiu cat de mult ne intereseaza pe noi in momentul de fata conversatiile Georgiei cu Rusia, la care sigur ca ne uitam si noi ca toti ceilalti.

Amos News: Uniunea Europeana este totusi o chestiune serioasa...

Adrian Nastase: Sigur ca da. Cei din Uniunea Europeana au o anumita problema, ei ne spun: voi aveti o dificultate sa intrati in Uniunea Europeana, in acelasi timp vreti sa veniti si cu rudele voastre: Georgia, Ucraina, Moldova. E putin cam mult.

Si erau niste comentarii undeva, in Franta, pentru fiecare imigrant care munceste mai vin 2,4 membri de familie care intra pe sistemul de protectie sociala.

Astia spun: domnule, e destul si de aceea eu cred ca dincolo de elementele de lideri regionali care pot fi importanti pentru unul sau altul, raman interesele tarii care sunt foarte simple si foarte clare, legate de vecini, legate de Uniunea Europeana.

Cam atat, restul, sigur, ce se intampla in Africa, ce se intampla in America Latina e important, dar acolo sa nu ne facem iluzii.

Rusia si Turcia, care va reveni, pentru ca in anii '90 Turcia era foarte puternica economic, stiu bine lucrurile astea, pentru ca am lucrat cu presedintele si cu premierul Turciei la primul proiect, nu stiu daca isi mai aduce aminte dl Traian Basescu, dar primul proiect la Marea Neagra l-am realizat ca ministru de Externe si a fost

continuat la nivel de sefi de state, si Constantinescu si, inainte, Ion Iliescu au participat la reuniunile tarilor din zonele de cooperare din zona Marii Negre, deci nu am descoperit acuma Marea Neagra, dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne transformam in seful de post al Marii Negre.

Amos News: Evident ca esecurile presedintelui - nu doar in zona Marii Negre - nu pot sa ne bucure, pentru ca ele se rasfrang asupra noastra.

Adrian Nastase: Evident ca nu pot sa ne bucure.

Amos News: N-ati incercat, totusi, sa initiati un dialog pe aceasta tema cu domnia sa, o discutie de principiu?

Adrian Nastase: Numai in momentul in care Traian Basescu va descoperi ca, practic, rezerva lui de benzina, sa spunem de mare autoritate si de lider totalitar, se va epuiza, atunci probabil ca in momentul in care vor incepe si nemultumirile sociale, vor incepe si lucrurile vor necesita intr-un anumit moment un anumit tip de dialog.

Sigur ca nu vom fi absurzi si nu vom fi spectatori in propria noastra tara, asa cum am facut si pana acum, vom lucra pentru interesul tarii.

Amos News: Nu credeti ca intervine un aspect foarte important aici: popularitatea pe care o are dl Basescu, prin maniera sa neortodoxa de a presta acest mandat, se datoreaza si unei dezamagiri produse de o anumita ineficienta a separatiei puterilor in stat, ca principiu democratic?

Adrian Nastase: Solutia nu este dictatura pentru o proasta functionare a puterilor, fiecare dintre puterile statului trebuie sa se modernizeze, sa elimine zatul pe care-l are, acelasi lucru se intampla cu Executivul. Sunt foarte multe probleme in Administratie, reforma administratiei este necesara.

Faptul ca exista probleme in justitie ar justifica faptul ca Administratia si Executivul sa preia sub control Justitia? Asa cum nu cred ca este normal ca Executivul sa preia sub tutuela Parlamentul.

Nu cred ca este bine ca Executivul si politicul sa preia sub control presa, asa cum vedem ca se intampla, fie prin indicatii directe, fie prin puneri la zid publice, sau prin controlul direct in ceea ce priveste televiziunea publica si radioul public.

Amos News: Inca nu s-au stins ecourile ultimului Congres al PSD. Care considerati ca a fost caracteristica sa speciala si in ce masura el reprezinta sau poate reprezenta un punct de cotitura in istoria partidului?

Adrian Nastase: Dupa parerea mea a fost o noua stare de spirit, a fost finalul unei perioade, eu am numit-o perioada paternalista, era perioada in care Ion Iliescu cu unii dintre colegi, chiar cu mine, veneam si le spuneam colegilor nostri: ne-am gandit ca asta ar fi solutia cea mai buna pentru viitor! Oamenii au luat in serios reforma in partid

si chiar daca au fost unele greseli, ei si-au asumat dreptul de a face propriile lor greseli. De aceea chiar daca as fi avut o alta parere, pe care am expus-o si public de altfel, eu am vazut altfel tranzitia in momentul de fata si poate ca asta este stilul meu, mai putin revolutionar.

Amos News: Mai conservator...

Adrian Nastase: Da, fata de alti colegi. Altii au considerat ca trebuie marcata mai puternic schimbarea asta de stare de spirit si eliminat un anumit complex fata de ani de zile de considerare a partidului a fi un partid cripto-comunist.

Ei au vrut sa arate o schimbare de generatie, o schimbare de stare de spirit si aceste lucruri au dus la amestecarea unor voturi si s-a ajuns la niste rezultate care au nemultumit pe unii sau pe altii, si eu am nemultumirile mele, alti colegi au nemultumiri ca n-au fost alesi.

E firesc, dar este un nou moment important pentru partid, si eu cred ca este vorba si de o criza de crestere care a aparut intr-un anumit moment si care incepe sa se rezolve. Eu cred ca s-a si rezolvat in aceste saptamani care au trecut de la terminarea Congresului.

Amos News: Se acuza, totusi, o anumita criza de autoritate pe care o genereaza componenta actualei formule de conducere, dl Geoana fiind un om mai tanar, mai lispsit de experienta, si mai putin familiarizat cu practica structurilor. Credeti ca acest lucru va impieta asupra redresarii electorale a partidului?

Adrian Nastase: Mircea Geoana vine cu o experienta de doar cativa ani de partid si sigur ca nu poate sa aibe o autoritate directa asuprea membrilor de partid in cateva zile. El si-a construit insa autoritatea prin munca, iar noi il ajutam sa faca acest lucru.

Sigur ca, pe de alta parte, trecem de la partidul de tip paternalist, cu un lider istoric, la o formula colegiala de conducere, deci nu mai putem sa tratam problema autoritatii in termenii falsului paternalistm. Eu cred ca in momentul de fata avem o conducere colegiala, respectand insa votul de la Congres.

Amos News: Cum vedeti, in cele din urma, rezolvarea ''ecuatiei Iliescu'' prin prisma ultimilor evenimente?

Adrian Nastase: Am avut o discutie foarte buna cu dl Iliescu saptamana trecuta, si am avut si o discutie foarte buna si impreuna cu Mircea Geoana, cu Miron Mitrea si cu dansul si am discutat despre situatia politica, despre aceasta actiune absolut murdara de atacuri.

Si, cum spuneam si zilele trecute, miza nu este Ion Iliescu, miza este de a aduce PSD-ul undeva intr-o zona de 10-15%.

Din acest punct de vedere eu cred ca si dl Iliescu si noi toti avem o anumita responsabilitate fata de cei care ne-au votat, fata de cei care au avut si au incredere in noi, sa lasam de-o parte nemultumirile acestea pentru ca n-o sa stam sa ne rumegam fiecare nemultumirile noastre.

O sa ne vedem de treaba, viata nu s-a incheiat, lucrurile nu s-au incheiat, este vorba de niste decizii care au fost luate bine, rau, dar in mod democratic, mergem mai departe, trebuie sa construim, iar pentru dl Iliescu, care vrea sa construiasca un anumit proiect, sugestia mea si sugestia noastra a fost sa construiasca acest proiect in

curtea PSD-ului, nu in afara lui. Si atunci am discutat de aceasta formula de a intari Institutul Social Democrat ''Ovidiu Sincai'' ca un centru de refondare doctrinara a stangii, zona in care dl Iliescu are o foarte mare experienta politica.

Amos News: I se si potriveste.

Adrian Nastase: Are o autoritate si morala si, in acelasi timp, politica.

Eu cred ca lucrul acesta poate sa-i foloseasca, sa-i canalizeze energia si sa fie primul factor al unei, nu spun neaparat echipe, pentru ca sigur nu i-ar place forumula asta acum, ci a unei structuri de responsabilitate in care are totusi datoria de a arata greselile puterii de acum si de a contrui pentru viitor o alternativa serioasa.

Amos News: Ati evaluat procentajul cu care partidul ar fi afectat de o eventuala plecare a d-lui Iliescu

Adrian Nastase: Nu.

Am vazut cateva sondaje, dar sunt nerelevante pentru ca una este evaluarea intregii opinii publice intr-un esantion (nu stim foarte bine care ar fi consecintele in structura de partid) pe urma nu stii daca fisurile astea care pot sa apara la nivel local nu se transforma in diferite tipuri de pretexte, sunt efecte in bulgarele de

zapada care ar putea sa apara si pe care pentru diverse ratiuni prin victimizare, prin diversiuni, pe moment nu le mai poti stapani foarte bine. Imi aduc aminte ce s-a intamplat cu APR-ul, ce s-a intamplat in alte perioade, pana la urma aproape ca nu mai conteaza momentul initial de spargere.

Pe de alta parte, sigur ca exista si niste legende si un anumit tip de reactie, sunt oameni pe anumite zone care au crezut si cred ca Iliescu i-a aparat fata de cei care au vrut sa introduca un capitalism salbatic pe care ei nu l-au acceptat, vietile multora s-au schimbat dramatic si el a fost considerat a fi un

aparator. Chiar daca unii considera ca el a tinut frana de mana oarecum trasa, pentru unele dintre reforme, sunt si foarte multi care depindeau de stat foarte puternic, si care au avut dificultati in a supravietui in acesti ani.

Pentru ei Ion Iliescu a ramas un simbol, sigur, sunt altii care au fost marcati de mineriade, sunt altii nemultumiti de faptul ca el a vorbit de impozitul pe venit pana la 80%, dar astea sunt zone electorale complet separate.

Amos News: Ati evitat sa comentati pana acum punerea sub acuzare a presedintelui Iliescu. Ati discutat si cu domnia sa acest subiect?

Adrian Nastase: Da, este o mizerie, este o mizerie. Sigur ca nici unul dintre noi, in nici un caz eu nu voi spune ca mineriadele reprezinta un lucru bun...e clar

Amos News: Nici nu cred ca cineva a afirmat asa ceva...

Adrian Nastase: Dar eu nu cred ca aceste lucruri trebuie vazute comod, din fotoliu, dupa 15 ani si dand verdicte, ci incercand sa afli ce a insemnat anul I, dupa revolutie, cu alegerile din 20 mai, cu nerecunoasterea alegerilor din acea data, cu fronda de atunci, manifestata inclusiv cu violenta, cu acea ciclicitate de

violenta care s-a manifestat dupa 1989. De aceea, a izola o fotograma din acel film care este mult mai complex, mi se pare incorect pe de alta parte, fotograma asta a fost pusa intr-un alt film care este trucat, in care se pun succesiv fotograme cu Omar Hayssam, Miron Cosma, Ion Iliescu.

Deci filmul nu mai este filmul normal al vietii noastre din acesti 15 ani, cu lucruri bune si cu lucruri rele, ci se izoleaza cateva dintre aceste elemente negative pentru a stigmatiza pe cineva, pentru a demoniza pe cineva.

Asta nu este corect, pentru ca, totusi, discutam despre planul politic, nu despre Ion Iliescu ca a batut pe cineva sau a schingiuit sau ca a impuscat pe cineva. Evident, este vorba de o intreaga societate in tranzitie, care, intr-un fel sau altul, are o responsabilitate de a se maturiza, de a ajunge al intelepciune, ori asta facem cu totii.

Amos News: Stiti ce cred ca vi se poate reprosa, nu doar dvs. personal, dar partidului din care faceti parte: o anumita tergiversare a lamuririi definitive, poate definitiv este un cuvant mare, a ceea ce s-a intamplat atunci, pentru ca am sentimentul ca nu s-a incercat o radiografie foarte exacta si completa a tuturor evenimentelor.

Acum se trece sub tacere ziua de 13, deci, practic, ceea ce s-a intamplat in ziua de 13 este asimilat cu zilele de 14 si 15.

Adrian Nastase: Au fost comisii parlamentare care au lucrat ani de zile, s-au dat rapoarte de toate felurile, sigur, poate se doreste sa fie cineva tras pe roata, sa fie pus pe rug, dar daca asta inseamna finalizarea unei cercetari, este in ordine, pana la urma.

L-am ascultat pe Dan Voinea care spunea ca au fost niste militari care i-au impuscat pe nu stiu cine.

Poate se va ajunge la ei.Poate ca s-a si ajuns, nu stiu, dar vreau sa spun ca adevarurile, probabil, acestea mai marunte, nu vor da satisfactia politica pe care o vor unii, pentru ca ei ar dori ca pentru acest lucru sa cada un cap.

Iar ajungem la concluzia cu pestii mari, eu nu cred ca e atat de simplu sa spunem ca unii sunt buni si altii sunt rai. Aceasta formula maniheista, care a inceput dupa 1990, ne-a pus in permanenta sa ne batem unii cu altii. Pana la urma chiar si mineriadele au fost expresia acestui tip de abordare.

Amos News: Care credeti ca sunt elementele definitorii ale strategiei de recastigare a electoratului? La ce trebuie sa renunte PSD si ce trebuie sa-si adauge?

Adrian Nastase: Evident ca nu vrem doar sa stam sa asteptam ca un vot negativ fata de actuala putere sa vina spre noi, sa meritam din nou votul electoratului, de aceea am dat drumul la o activitate foarte intensa la nivelul celor 15 departamente.

In ultimele doua saptamani, peste o mie de oameni au venit sa lucreze in aceste departamente, ele realizeaza o monitorizare zilnica a activitatii Guvernului si genereaza reactia rapida, daca este nevoie, nu este vorba de un razboi de guerila, dar este o activitate care sa demonstreze ca partidul nostru

urmareste la fiecare ora ceea ce se intampla la nivelul guvernarii. Pe de alta parte, pregatim politicile sectoriale alternative, astfel incat, atunci cand venim la Putere, sa avem niste proiecte foarte puternice, nu stiu, spun la intamplare, in sanatate este nevoie de o viziune mult mai articulata si mai curajoasa.

Trebuie sa pregatim lucrurile astea din timp. De asemenea, in domeniul invatamantului, eu cred ca noi am incheiat faza in care am construit infrastructura necesara pentru a aborda viitorul.

Din punct de vedere juridic, din punct de vedere politic, din punct de vedere institutional, din punct de vedere constitutional, din punctul de vedere al partidelor politice, din punctul de vedere al Parlamentului, din punctul de vedere al economiei de piata functionala, ca sa spun asa, faptul ca practic, privatizarile s-au incheiat.

Care vor fi resursele noastre de crestere si de moderizare? Ele trebuie sa vina, in opinia mea, intr-un efort de inbunatatire a sistemului educational, de incurajare a proceselor de inovare. Aceste lucruri fac parte din nevoia unei viziuni innoite, pe care vrem sa o realizam la nivelul acestor departamente.

In acest fel vom reusi sa aratam clar eletoratului ca putem fi o varianta alternativa de guvernare, credibila.

Amos News: Cand credeti ca veti putea arata acest lucru ... la termen, sau in cazul unor alegeri anticipate?

Adrian Nastase: Noi vom fi pregatiti incepand din toamna pentru alegeri.

Sigur, din punct de vedere al oportunitatii lor pentru interesele Romaniei legate de UE, nu cred ca despre alegeri anticipate, pana la anul viitor in vara s-ar putea discuta, pentru ca urmeaza raportul de tara in toamna si, probabil, o extensie a acestui raport, in primavara viitoare.

Deci, de-abia dupa aceea cred ca s-ar putea pune iar in discutie. Noi vom fi pregatiti inca din toamna, si, oricum, trebuie sa fim pregatiti la oricare ora pentru alegeri.

Amos News: Dealtfel, chiar presedintele Basescu pare a fi renuntat la aceasta idee ...prin opozitia liberalilor

Adrian Nastase: Sau se preface ca a renuntat la acesta idee, la insistenta liberalilor.

Amos News: Ati lansat o motiune de cenzura fata de pachetul de legi fata de care guvernul si-a asumat raspunderea, ati studiat in profunzime acest pachet. Care sunt efectele negative pe care le considerati ca le va produce? Si aici ma refer in special la legile proprietatii.

Adrian Nastase: Putem sa discutam in permanenta despre anumite carente ale legislatiei, despre nevoia de a inbunatati legislatia in aceasta materie, trebuie insa sa spunem ca noi, ca partid, am facut cel mai mult pentru a clarifica statutul proprietatii, in perioada 2000-2004.

Si lucrul acesta s-a vazut si prin legea 10 si prin ceea ce am facut cu titlurile de proprietate in agricultura, pentru paduri, s.a.m.d. dar, sigur ca legile acestea nu sunt perfecte. Ramanea o problema dificila de rezolvat, acea a despagubirilor, aici puterea actuala merge pe formarea unui fond cu actionari.

Eu am rezerve in legatura cu functionarea unui astfel de fond si nu stiu daca pana la urma, fondul asta nu va crea o poveste asemanatoare cu alte fonduri, dar nu vreau neaparat sa sugerez. Insa, sunt multe lucruri care trebuiau facute.

Nu vreau sa existe cumva impresia ca noi ne opunem unor imbunatatiri ale legislatiei in acest domeniu. Ne opunem faptului ca Guvernul vine cu 17 legi puse la gramada, si ne cere sa fim de acord cu sutele de raspunsuri la intrebari din aceste legi.

Chiar faptul ca s-au depus 260 de amendamente, dintre care 150 din partea actualei puteri, din care 70 au fost acceptate, ne arata ca pachetul era criticabil, era perfectibil printr-o dezbatere in Parlament, si alte lucruri ar mai fi fost imbunatatite. Sunt multe lucruri, insa, care vor crea dificultati in continuare. Luni, in motiunea noastra de cenzura am aratat mai clar.

Zona de justitie, practic, este ignorata separatia puterilor in stat, conducerea justitiei este subordonata executivului, ceea ce este anormal, aceste lucruri trebuia sa le spunem, pentru ca se spune ca cine nu voteaza cu legea, da in fabrici si uzine, si e impotriva statului.

Eu cred ca aceasta abordare este mincinoasa si dna Monica Macovei nu ne-a spus in mod foarte clar si o rog sa ne spuna, daca UE ne cere sa punem din nou conducerea parchetelor in subordinea minsterului justitiei.

In momentul in care va veni si ne va spune ca, practic, ceea ce am facut noi, in august 2004, cand am scos conducerea justitiei din subordinea guvernului si am trecut-o la CSM, acum trebuie dusa din nou la Guvern si UE ne cere lucrul acesta, atunci renuntam la motiunea de cenzura.

Amos News: Ultima mea intrebare, dle presedinte, de refera la relatia cu presa.

Desi a incercat diverse formule, PSD-ul nu a reusit sa aiba o relatie armonioasa cu presa, si, probabil ca, este o realitate pe care nici o putere nu poate sa o evite, aceea de a fi prima tinta a criticilor presei, indiferent de performanta.

Conditia de partid in opozitie pare sa mai indulceasca si aceasta relatie. Ce aveti de gand sa faceti in afara de faptul ca din cand in cand sa va alaturati breslei prin comentariile pe care le scrieti si pe care le publicati saptamanal si pe care multi le citesc cu interes.

Adrian Nastase: Clar ca noi trebuie sa fim mai deschisi cu presa. Fireste, nu vom schimba anumite lucruri, daca un ziar central, cum sa spun, isi asuma calitatea de ziar pro-guvernamental, guvernamental, sigur, orice ai face...

Amos News: Dumneavoastra de ce nu ati avut ziare care si-au asumat acesta preferinta?

Adrian Nastase: E greu de spus, nu am considerat ca ar fi un proiect realizabil din ziarele care erau pe piata, ele erau cele mai importante, ele aveau actionari straini, sigur insa ca dupa aceea a aparut o anumita chestiune, o anumita evolutie in care , de fapt, ziaristii au inceput sa stabileasca, si nu

proprietarii, care ziar este guvernamental sau cu opozitia. Cu noi nu a stabilit nimeni sa fie.

Lucrul acesta s-a vazut foarte clar, acelasi partid tinea cu opozitia inainte de alegeri si dupa aceea tine cu guvernul, si-a si trimis oameni in guvern, i-a adus inapoi, ii recicleaza, nu e o problema, e dreptul ziarului respectiv, dar atunci nu are rost sa ne miram de ce sunt introduse acolo tot felul de diversiuni, tintele

acestea de care vorbeam, sunt detonate mai intai in ziarul respectiv si apoi, mai departe.

La un moment dat, in 1996, a existat un ziar guvernamental ''Vocea Romaniei'', care n-a reusit sa supravietuiasca, cred ca si de aici a pornit retinerea de a repeta o astfel de experienta si nu cred ca ea, in momentul de fata mai poate sa aiba succes.

Pana la urma, asa cum se intampla in justitie, cum se intampla in administratie, cum se intampla in Parlament, si presa are periada ei de tranzitie, schimbari de generatii, samd, o anumita evolutie, care va duce la o asezare, o asumare fireasca.

Eu cred ca nu trebuie sa intervenim in acest proces de decantare din interiorul presei.

Amos News: Ati amenintat o data ca aveti intentia de a intra in acest buisness...

Adrian Nastase: Mi-ar fi placut foarte tare, pentru ca marea mea problema, cat am fost la guvernare, a fost sa imi cenzurez in permanenta exprimarea. Acuma, sigur, ca am mai renuntat la lucrurile astea, dar cred, ca ziarist, ca m-as descurca destul de bine.