Posta loveste naprasnic in industria marketingului direct

de Monica Cercelescu     Saptamana Financiara
Luni, 20 iunie 2005, 0:00



Recent, Posta Romana a anuntat cresterea de 2,5 ori a tarifelor la trimiterile postale legate de serviciile direct mailing, precum si triplarea pretului pentru trimiterile infadres de peste 20 de grame. Adica pentru cea mai mare parte a corespondentei.

Aceasta a provocat o reactie puternica din partea companiilor de marketing direct, care si-au vazut periclitate afacerile si acuza Posta de concurenta neloiala prin abuz de pozitie dominanta

Asociatia Romana de Marketing Direct considera ca majorarea tarifelor va afecta grav domeniul, in momentul in care acesta era pe punctul de a-si consolida pozitia si de a-si castiga un loc important si in Romania. Potrivit datelor culese si centralizate de ARMAD de la membrii sai, cifra de afaceri in industria de marketing direct din Romania a depasit, in 2004, sase milioane de euro.

Presedintele ARMAD estimeaza ca, in aceste conditii, cresterea va fi in 2005 de numai 20-30%, fata de 60-70%, cat a fost prognozata la valoarea mentinuta a tarifelor.

Mai mult decat in tarile vecine

Tarifele postale de direct mail din Romania sunt duble fata de tarifele postale din Bulgaria si Serbia si cu 20-30% mai mari decat cele din Ungaria, Cehia si Slovacia. Posta Romana sustine contrariul, aratand intr-un comunicat online ca tarifele pentru serviciile echivalente in Bulgaria ar fi de 15.900 lei.

Insa, potrivit site-ului www.bgpost.bg, taxa echivalenta la bulgari este de 1.803 lei fara TVA, fata de 4.200 lei cat a devenit la noi in urma majorarii.

Experienta tarilor vestice arata ca modificarile tarifelor - cu atat mai mult o crestere de 2,5 ori a acestora – are loc numai dupa consultari si negocieri cu jucatorii din industria de profil. "Profitand de pozitia sa monopolista, Posta Romana a dublat tarifele si ne-a anuntat, pur si simplu, aplicarea noilor preturi.

Suntem clienti importanti ai acestei companii nationale si era de datoria conducerii Postei Romane sa ne contacteze pentru discutii", a aratat Marian Seitan.

Pozitia Postei

Potrivit comunicatului dat publicitatii de Posta, masura de ajustare a tarifelor la serviciile concurentiale a fost luata ca urmare a cresterii preturilor la carburanti, energie, materii prime si materiale etc., astfel incat tarifele practicate sunt justificate de costuri.

"Posta ofera servicii concurentiale cu reduceri de pana la 30%, in functie de volum si de gradul de prelucrare (conform Legii serviciilor postale nr. 642/2002), printre care se numara si serviciile de marketing direct (Infadres, Postmesager etc.), in baza autorizatiei acordate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii.

In prezent, aproximativ 30 de companii furnizeaza servicii de marketing direct pe piata romaneasca, astfel ca nu este fondata afirmatia potrivit careia Posta ar detine o pozitie monopolista."

Probleme cu proiectele in derulare

Recenta modificare a tarifelor postale afecteaza serios proiectele de marketing direct aflate in derulare.

Potrivit lui Bogdan Ioan, Client Service Proximity Bucharest, "majorarea costurilor trimiterilor postale face ca acest canal de comunicare, aflat inca in cautarea unei pozitii solide in bugetele de marketing ale advertiserilor, sa devina si mai putin luat in calcul, din cauza costurilor mari per contact.

Pe termen scurt, majorarea a avut un impact negativ asupra proiectelor in curs de derulare, prin aparitia unor eforturi suplimentare fata de costurile previzionate, punand in pericol multe din proiectele existente si amenintand dezvoltarea celor viitoare. Un alt aspect negativ il constituie lipsa previzionarii acestor majorari de costuri de la un an la altul.

Ceea ce face ca anumite bugete proiectate pe un an sa trebuiasca reevaluate pe parcurs. Cu atat mai greu este insa de reevaluat un buget in conditiile in care costurile trimiterilor postale se dubleaza. Probabil, bugetele de marketing direct se vor reorienta catre alte medii mai putin costisitoare sau vor astepta aparitia unor alternative viabile".

Federatia europeana de marketing direct protesteaza
Federation of European Direct Marketing (FEDMA) sustine demersurile ARMAD si a trimis deja catre Posta Romana, catre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) o scrisoare de protest prin care aminteste directivele si procedurile europene in ceea ce priveste stabilirea tarifelor, in contextul negocierilor de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.

Redam cateva fragmente din scrisoarea semnata de Alastair Tempest, presedintele FEDMA catre Posta Romana: "Avem cateva argumente economice, solide si convingatoare, impotriva cresterii tarifelor postale fara consultare sau fara avertizarea cu suficient timp inainte.

Articolul 12 din Prima Directiva in domeniul serviciilor postale (1997/67/EC) spune ca si ca < tarifele trebuie sa fie transparente si nediscriminatorii>. (…) Asa cum stiti, utilizatorii volumelor mari de servicii postale trebuie sa-si planifice si sa lucreze cu bugete prestabilite.

O campanie directa prin posta - direct mail - necesita o perioada de patru-sase luni: pentru planificare, pentru creatie, pentru tiparirea materialelor, pentru pregatirea produselor care vor fi expediate, inainte ca ele sa fie predate serviciilor de posta. Cei care se ocupa de asemenea campanii au un buget strict si vor trebui sa estimeze rata raspunsurilor.

Daca tarifele la serviciile de posta cresc foarte mult fara nici un avertisment, atunci vor fi reduse semnificativ previziunile agentiilor de publicitate pana acolo incat sa nu se mai poata obtine nici un profit. Stim cazuri in care agentiile de publicitate au abandonat, pur si simplu, campaniile de direct mail.

Deciziile de acest tip pot duce la scaderea substantiala a volumului serviciilor postale, ceea ce ar putea afecta veniturile multor oficii postale".

ARMAD face plangere la Consiliul Concurentei

Asociatia Romana de Marketing Direct (ARMAD) a anuntat ca va trimite Consiliului Concurentei o plangere in legatura cu aceasta masura abuziva.

"Cresterea dramatica a tarifelor - aplicata abuziv numai pentru sectorul de marketing direct - nu a luat in considerare impactul asupra domeniului: indirect, sunt grav afectate si alte servicii postale, precum coletele, rambursul posta si corespondenta raspuns.

De asemenea, sunt afectate interesele economice ale companiilor comerciale care folosesc direct mail-ul, avand in vedere ca bugetele stabilite initial sunt insuficiente pentru derularea campaniilor proiectate", ne-a declarat Marian Seitan, presedintele ARMAD.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


485 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    aiurea (Duminică, 29 martie 2009, 14:48)

    bill [anonim]

    prostie, oricum ceilalti jucatori s-au repliat si se vor replia in continuare
  • 0 (0 voturi)    
    neschimbare (Luni, 27 aprilie 2009, 0:24)

    Pascu [anonim]

    Singura varianta a celorlalti e sa ii atace prin calitate. Ceea ce se vede deocamdata e ca nu s-a schimbat nimic. In continuare gasesc pliante aruncate peste tot, agenti nesimtiti, magazinele pentru care se impart pliantele fiind in continuare nepasatoare...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by