Vineri, in timpul probelor libere, Ricardo Zonta si Ralf Schumacher au pierdut controlul monoposturilor iesind in decor. Ambii au avut probleme la pneul din stinga spate, cel mai solicitat pe pista americana.

Michelin, care echipeaza masinile Toyota, nu a dat de cap problemei, iar la prima sesiune de probe libere de simbata, dintre toti pilotii care folosesc gumele franceze, numai Coulthard si Montoya au participat, ceilalti rulind doar in cea de-a doua.

In calificari nu au mai fost probleme, iar in pole-position s-a plasat Jarno Trulli, cu un monopost Toyota echipat cu acelasi tip de pneuri.

Michelin cere ...

Duminica, cu citeva ore inaintea startului, reprezentantii Michelin au declarat ca, nefiind identificata cauza cedarii pneurilor, acestea nu prezinta siguranta si au cerut dreptul inlocuirii cu unele de alt tip, mai rezistente, aduse din Spania. "Gumele montate acum pe masini n-ar rezista decit maximum 10 tururi", au declarat ei. Aprobarea nu a venit. FIA a motivat cu regulamentul in mina.

Articolul 74 punctul a, paragraful al patrulea, prevede ca inainte de simbata, ora 08:00, fiecare pilot trebuie sa aleaga dintre cele doua specificatii de pneuri de uscat puse la dispozitie de producator, moment dupa care nu mai e permisa razgindirea, pilotii care nu respecta decizia urmind a fi descalificati.

Este permisa intr-adevar inlocuirea pneurilor defecte intre calificari si cursa, cu sanctiunea retrogradarii cu zece pozitii pe grila, dar cauciucul nou trebuie sa fie de acelasi tip.

... FIA nu se lasa

Atunci, Michelin a propus modificarea circuitului, improvizind o sicana pentru a incetini inscrierea in ultimul viraj, locul cel mai solicitant pentru gume. FIA a refuzat, sugerind producatorului francez sa le recomande pilotilor sub contract cu ei sa micsoreze viteza in ultimele doua viraje.

FIA a aratat totusi flexibilitate, anuntind ca, in cazul schimbarii tipului de pneuri, sanctiunea nu va fi chiar excluderea din cursa. "Eram chiar dispusi sa luam startul din spatele celor de la Ferrari, pentru ca nu era vina lor, dar FIA n-a vrut", a declarat Flavio Briatore.

Cu o ora inaintea startului, teamurile Jordan si Minardi, desi echipate de Bridgestone, s-au declarat solidare cu cele 7 formatii Michelin si au cerut modificarea ultimului viraj. Ferrari s-a opus insa si cum era nevoie de acordul tuturor teamurilor, solutia a cazut.

De ce nu s-a anulat cursa

In acest moment, Michelin a fortat nota, cerindu-le echipelor sale sa boicoteze cursa. Ecclestone le-a cerut sa participe.

Iar cele 7 teamuri au participat! Cum punctul 17 din regulamentul sportiv spune ca "un Mare Premiu poate fi anulat daca mai putin de 12 masini sint disponibile", pilotii Michelin au luat parte la turul de incalzire, care face parte din cursa, si au abandonat, pentru ca Marele Premiu sa nu fie anulat.

Echipe sub contract cu Michelin: Renault, McLaren, Williams, Sauber, BAR, Toyota, Red Bull.

Echipe sub contract cu Bridgestone: Ferrari, Jordan, Minardi

Problema din virajul 13

Pista de la Indianapolis este transformata dintr-una ovala, cu turnanta, fiind innadita o jumatate virajata. Desi a fost proiectata de germanul Tilke, un specialist in domeniu, aceasta nu respecta niste conditii minime.

Configuratia unei piste se stabileste tinind cont de niste parametri, printre care eforturile laterale la care sint supuse pneurile ocupa un loc de cinste.

Problema este ca, din cauza inclinatiei laterale a pistei, din virajul 12 pina inaintea celui cu numarul 1 se merge cu pedala la fund, pneurile se tocesc foarte mult si exista riscul unui accident cumplit in virajul 13.

Victorie fara glorie

Michael Schumacher a cistigat intiia sa cursa din 2005, una cu numai 6 masini la start.

Singurele momente de emotie din cele 73 de tururi au fost aduse de sticlele cu apa aruncate pe pista de spectatorii nemultumiti, care au parasit apoi masiv tribunele, si iesirea germanului dupa cea de-a doua alimentare, cind era gata sa se tamponeze cu colegul sau, Barrichello.

Clasament cursa

1. M. Schumacher 1h29'43''181 - 10p

2. Barrichello, la 0'01''005 - 8p

3. Monteiro, la un tur - 6p

4. Karthikeyan, la un tur - 5p

5. Albers, la doua tururi - 4p

6. Friesacher, la doua tururi - 3p

Abandonuri: Trulli, Raikkonen, Button, Fisichella, Alonso, Sato, Webber, Massa, Montoya, Villeneuve, Zonta, Klien, Heidfeld, Coulthard

CLASAMENTE GENERALE

Piloti

1. Alonso 59p

2. Raikkonen 37p

3. M. Schumacher 34p

4. Barrichello 29p

5. Trulli 27p

6. Heidfeld 25p

7. Webber 22p

8. R. Schumacher 20p

9. Fisichella 17p

10. Coulthard 17p

11. Montoya 16p

12. Massa 7p

13. Wurz 6p

14. Monteiro 6p

15. Villeneuve 5p

16. Karthikeyan 5p

17. De la Rosa 4p

18. Klien 4p

19. Albers 4p

20. Friesacher 3p

21. Liuzzi 1p

Echipe

1. Renault 76p

2. Ferrari 63p

3. McLaren 63p

4. Williams 47p

5. Toyota 47p

6. RedBull 22p

7. Sauber 12p

8. Jordan 11p

9. Minardi 7p

Grila de start

1. Trulli Toyota 1'10''625

2. Raikkonen Renault 1'10''694

3. Button BAR 1'11''277

4. Fisichella Renault 1'11''290

5. M. Schumacher Ferrari 1'11''369

6. Alonso Renault 1'11''380

7. Barrichello Ferrari 1'11''431

8. Sato BAR 1'11''497

9. Webber Williams 1'11''527

10. Massa Sauber 1'11''555

11. Montoya McLaren 1'11''681

12. Villeneuve Sauber 1'11''691

13. Zonta Toyota 1'11''754

14. Klien RedBull 1'12''132

15. Heidfeld Williams 1'12''430

16. Coulthard RedBull 1'12''682

17. Monteiro Jordan 1'13''462

18. Albers Minardi 1'13''632

19. Karthikeyan Jordan 1'13''776

20. Friesacher Minardi 1'14''494