326 CP: Cu aceasta putere incredibila, noul Audi A8 4.2 TDI quattro ocupa primul loc in gama de autovehicule similare cu motorizare diesel prezente pe piata internationala. Motorul biturbo de 4,2 litri in opt cilindri permite acestei limuzine usoare cu caroserie din aluminiu sa accelereze de la 0 la 100 km/h in doar 5,9 secunde.

Viteza maxima este limitata electronic la 250 km/h. Pe langa aceste calitati dinamice, noul grup motopropulsor afiseaza un rafinament superior oricarei masina din clasa de lux si innobileaza A8 4.2 TDI quattro, transformandu-l in limuzina perfecta pentru calatoriile pe distante lungi.

Noul motor se impune si in ceea ce priveste economia de combustibil. Datorita combinatiei din dotarea standard cu tractiunea integrala quattro si cu transmisia tiptronic cu 6 viteze, consuma in medie doar 9,4 l motorina la fiecare 100 de kilometri. Aceasta inseamna ca va parcurge mai mult de 950 de kilometri cu un rezervor plin fara a opri pentru realimentare.

Audi A8 4.2 TDI quattro este echipat standard cu un filtru diesel de particule ce functioneaza fara aditivi si prelungeste in consecinta durata de viata a autovehiculului fara a necesita intretinere.

A8 4.2 TDI quattro dispune de un sasiu cu suspensie pneumatica si amortizoare adaptive, cunoscute si sub numele de suspensie pneumatica adaptiva Audi. Aceasta permite conducerea autovehiculului intr-o maniera net sportiva sau extrem de confortabila, in functie de preferintele soferului.

Similar altor modele A8, grila "single-frame" a radiatorului confera noului TDI o nota de eleganta. Limuzina de lux poate fi comandata de la inceputul lunii Iunie 2005 in versiunea cu ampatament standard sau in versiunea cu un ampatament mai lung cu 130 milimetri. Primele livrari se vor face in al treilea trimestru al anului 2005. Pretul de baza al modelului A8 4.2 TDI quattro in Germania este de € 81.000.

Puterea desavarsita si caracteristicile acestui motor in opt cilindri demonstreaza o data in plus calitatea de cea mai sportiva limuzina din segmentul de lux a modelului Audi A8. Datorita acestui nou motor TDI, lider in gama de motorizare, Audi isi demonstreaza din nou experienta si pozitia de frunte in proiectarea de motoare diesel atat de puternice, rafinate si, nu in cele din urma, economice.

Motor reproiectat in totalitate

Predecesorul noului A8 4.2 TDI a inregistrat deja calificative maxime in clasa limuzinelor diesel de lux cu motorul säu de 4 litri in opt cilindri. Datorita celor 275 CP si 650 Nm de cuplu, a fost cel mai puternic autovehicul cu motorizare diesel V8 pentru o lunga perioada de timp de la debutul sau in vara anului 2003.

Consumul sau de combustibil de doar 9,6 litri la 100 km a ocupat, de asemenea, un loc de frunte printre competitorii sai. Beneficiind de aceste dotari, A8 4.0 TDI a reusit sa devina numarul unu in Europa printre limuzinele diesel de lux cu motorizare V8, detinand o cota de piata de 71 %.

In lumina acestor statistici, obiectivele de dezvoltare pentru noul TDI au reprezentat o sarcina dificila:

- Cel mai puternic autovehicul diesel de pe piata;

- Indicatori de varf in termeni de dinamica a conducerii, cu un consum de combustibil scazut;

- Acustica optima a motorului;

- Masa redusa;

- Design concis, compact;

Pentru implementarea acestor specificatii, echipa de dezvoltare TDI de la Audi a proiectat un motor complet nou. La fel ca motoarele 3.0 TDI si 2.7 TDI precedente, motorul TDI V8 de 4.2 litri este membru al noii familii de motoare Audi cu cilindri in V, dispunand de transmisie cu lant pentru axul cu came si organele de actionare.

Distantele intre cilindrii din noul bloc motor sunt acum de 90 de milimetri. Aceasta asigura o lungime totala compacta de doar 520 de milimetri pentru noul motor. Un motor V8 concurent cu aceeasi capacitate cilindrica, dintre cele existente la ora actuala, masoara cu 140 de milimetri mai mult.

Blocul motor are o greutate totala de 62 kg si este fabricat din fonta de grafit vermicular (GGV) – un factor important pentru obtinerea unei greutati de doar 255 kilograme. Aceasta inseamna 15 kilograme mai putin fata de predecesorul sau, motorul 4.0 TDI..

Motorul 4.2 TDI este, astfel, unul dintre cele mai usoare motoare diesel V8 construite vreodata. Aceasta contribuie in egala masura la raportul greutate-putere si la distributia greutatii – doua caracteristici de o importanta capitala pentru dinamica deplasarii noului A8 4.2 TDI quattro.

Cu o capacitate cilindrica de 4.134 cc, camerele de ardere ale noului motor sunt cu aproape 0,2 litri mai mari decat cele ale motorului 4.0 TDI. Alezajul a fost marit cu 2 mm fata de predecesorul sau, la 83 de milimetri, iar cursa de 95,5 milimetri este identica cu cea de pe varianta 4.0 TDI. Raport de compresie este de 16,5 : 1.

Suprafetele alezajelor de cilindru sunt tratate prin expunere la laser cu ultraviolete. Procesul special de honuire asigura un consum de ulei semnificativ mai mic al motorului TDI si, in consecinta, o reducere semnificativa a formarii de particule in timpul combustiei.

Arborele cotit forjat fabricat din otel crom-molibden este curbat astfel incat sa se evite fortele si momentele de ordinul unu si doi – un avantaj decisiv ce asigura niveluri extrem de scazute de vibratii.

Transmisie cu lant pentru axul cu came si organele de actionare

Chiulasa este fabricata din aluminiu si se utilizeaza doi arbori cu came pentru angrenarea supapelor fiecarui cilindru. Acestia sunt angrenati prin intermediul unei transmisii cu lant ce nu necesita intretinere, care angreneaza de asemenea pompele de ulei, de apa si cele ale servodirectiei.

Cele patru supape pe cilindru asigura un volum optim de combustibil in camerele de ardere. Supapele noului motor V8 sunt actionate prin tacheti, cu compensare hidraulica a gradului de deschidere a supapelor. Aceasta tehnologie de transmisie cu frecare redusa detine un rol decisiv in reducerea consumului de combustibil si a emisiilor motorului de 4.2 litri.

Utilizarea tachetilor contribuie de asemenea la imbunatatirea acusticii motorului. In combinatie cu distributia incrucisata si lipsita de joc pentru axul cu came, acesti tacheti contribuie decisiv la reducerea zgomotului mecanic de la ansamblul de supape si contribuie la functionarea extrem de silentioasa a motorului 4.2 TDI.

Constructia rigida a blocului motor si incapsularea eficienta contribuie de asemenea la reducerea zgomotului produs de motorul in opt cilindri.

Biturbo cu doua intercoolere

Un concept care si-a dovedit deja viabilitatea pe motorul 4.0 TDI. Doua turbocompresoare cu turbina cu geometrie variabila realizeaza un cuplu ridicat chiar si la turatii reduse ale motorului in combinatie cu un randament de putere inalt.

Utilizarea turbinei cu geometrie variabila inseamna ca fluxul gazelor de evacuare transmis rotorului turbinei poate fi optimizat in functie de sarcina si de turatia motorului.

Prin masurarea masei de aer, sistemul de control al motorului asigura functionarea la viteza de rotatie constanta a ambelor turbocompresoare si, prin urmare, acelasi debit. Presiunea maxima de supraalimentare este de 2,5 bari, turbocompresoarele atingand 226.000 de rotatii pe minut.

Pe noul 4.2 TDI, turbina cu geometrie variabila este sustinuta de mecanisme de actionare comandate electric. Aceste mecanisme de actionare regleaza paletele cu o viteza si precizie mai mari: in special la turatii reduse ale motorului, aceasta insemnand o acumulare mai rapida a presiunii de supraalimentare, obtinand astfel un raspuns excelent.

4.2 TDI este echipat cu intercool-ere, amplasate in fata motorului, in stanga si in dreapta. Acestea sunt montate in pozitie ideala, in calea fluxului de aer ce patrunde pe sub faruri si sunt, prin urmare, capabile de o functionare extrem de eficienta.

Fiecare dintre cele doua turbocompresoare deserveste cate un bloc de cilindri. Cele doua galerii de admisie sunt interconectate printr-un sistem "feedthrough" (alimentare incrucisata), pentru a egaliza presiunea dintre blocurile de cilindri din stanga si din dreapta. Aceasta dotare imbunatateste incarcarea cilindrului si optimizeaza randamentul motorului.

Flapsurile rotative ale distributiei cu geometrie variabila sunt integrate in conducta de admisie. Acestea permit reglajul miscarii aerului in functie de turatia motorului si sarcina acestuia la momentul respectiv. Fluxul turbionar inalt la o sarcina redusa a motorului are drept rezultat o combustie optimizata, identic cu rezultatele unui flux turbionar redus la o solicitare inalta a motorului.

In practica, aceasta inseamna ca o conducta de absorbtie inchisa la o sarcina redusa a motorului mareste forta de absorbtie, in timp ce conductele deschise la o sarcina marita a motorului conduc la supraalimentarea cilindrilor.

Tehnologie common rail cu injectoare piezo

Sistemul Bosch EDC16 CP ce realizeaza alimentarea cu combustibil, declansarea demarorului, presiunea de supraalimentare si recircularea gazelor de evacuare indeplineste functia de control al motorului in cazul lui V8 TDI. La fel ca la modelul A8 cu motor pe benzina, acest sistem electronic dovedeste ca este posibila pornirea automata a motorului printr-o simpla apasare de buton.

Pregatirea amestecului se face prin sistemul common rail de ultima generatie. Acesta dispune de o pompa de inalta presiune – amplasata in interiorul motorului cu cilindri in V – si de o conducta presurizata, cunoscuta si sub numele de "rampa" pentru fiecare bloc de cilindri.

Presiunea maxima a injectorului este acum de 1,600 bari, cu 250 bari mai mare decat la sistemele precedente common-rail, o valoare ce corespunde greutatii exercitate de o limuzina de dimensiuni medii pe o suprafata de dimensiunea unei unghii.

Presiunea inalta de injectie are ca rezultat o pulverizare si mai fina a combustibilului si, in consecinta, o preparare mai buna a amestecului si o combustie mai eficienta. In consecinta rezulta nu numai un plus de putere si cuplu, ci si un consum redus de combustibil si emisii reduse.

Injectoarele pieza in linie reprezinta indubitabil cea mai importanta inovatie a noului sistem common rail. Cristalele piezo excitabile electric indeplinesc functia de declansare a injectoarelor. De indata ce se aplica tensiune pe cristale, acestea se contracta si, asistate de un element hidraulic, declanseaza in mod mecanic deschiderea acului injectorului.

Injectoarele piezo ofera avantaje multiple in comparatie cu electrovalvele conventionale. Masele aplicate pentru deplasarea acelor injectoarelor, de exemplu, pot fi micsorate cu nu mai putin de 75%, de la saisprezece la patru grame, in fiecare caz.

Aceasta permite cantitati injectate considerabil mai mici si controlate cu precizie. Concomitent, tehnologia piezo permite o viteza mai mare a acului injectorului. Cu o valoare de 1,3 metri pe secunda, sistemul cu injectoare piezo ofera un raspuns de doua ori mai rapid fata de alte injectoare common rail.

Numarul proceselor de injectie pe ciclul de combustie poate varia astfel aproape dupa preferinte. In cazul motorului 4.2 V8, echipa de proiectare Audi TDI a hotarat sa includa pana la patru injectii. In intervalul de turatie redusa al motorului exista o injectie dubla, pe langa injectia principala si o singura pre-injectie in intervalul de mijloc.

Aceasta strategie produce un proces de combustie mai silentios, ale carui beneficii se regasesc in mod evident in comportamentul acustic al motorului. Motorul 4.2 TDI a devenit inca o data semnificativ mai putin zgomotos si mai lin in functionare, chiar si in comparatie cu ilustrul sau predecesor, reprezentand fara indoiala standardul in clasa sa, in aceasta privinta.

Combustibilul este injectat direct in camera de combustie prin cele opt orificii de pulverizare. Acestea joaca si ele un rol major in realizarea unui proces de combustie extrem de eficient, imbunatatind astfel calitatea emisiilor, prin distributia omogena a combustibilului in camera de combustie.

Control foarte eficient al emisiilor

4.2 TDI dispune de un sistem de evacuare cu doua tevi si filtre de particule ca dotare standard. In fiecare teava de evacuare, filtrarea gazelor de evacuare este realizata de un catalizator de oxidare amplasat in apropierea motorului si de un filtru de particule placat catalitic.

Catalizatorul amplasat in apropierea motorului asigura respectarea limitelor EU-4 prin transformarea rapida a hidrocarburilor si a monoxidului de carbon.

Filtrul de particule, fabricat din carbid de silicon prin tehnologia membranelor subtiri, este amplasat in zona de sub podea. Combinatia dintre tehnologia membranelor subtiri si placarea catalitica permite regenerarea controlata la temperaturi de la aprox. 580 sC, simultan cu o presiune de retur redusa a gazelor de evacuare.

Aceasta se reflecta intr-un consum nesemnificativ mai mare de combustibil si intr-o eficienta superioara a regenerarii.

A8 4.2 TDI poate acoperi distante de pana la 2.000 kilometri inainte ca filtrele sa ajunga la nivelul maxim de incarcare. Starea de incarcare a filtrelor este verificata incontinuu prin monitorizarea presiunii de retur a emisiilor si prin simularea calculul in paralel pentru fiecare dintre ambele tevi de evacuare.

Atunci cand regenerarea devine necesara, sistemul de control al motorului genereaza cresterea solicitata a temperaturii prin intermediul masurilor luate in motor si prin conversia exotermica a hidrocarburilor nearse in catalizatorul de oxidare. Sistemul de injectie common-rail utilizat pe Audi permite pana la 5 injectii.

Performante de top si economie impresionanta de combustibil

Motorul 4.2 TDI este la ora actuala cel mai puternic motor diesel ce echipeaza o limuzina de serie. 326 CP la 3.750 rpm reprezinta noul etalon – o crestere de nu mai putin de 51 CP fata de predecesorul sau de 275 CP.

A8 4.2 TDI quattro atinge performantele unui atlet de varf.

Aceasta limuzina de lux extrem de usoara, cu caroseria sa din aluminiu, are nevoie de doar 5,9 secunde pentru a atinge 100 km/h de la plecarea de pe loc – fiind mai rapida decat orice alta limuzina diesel de pe piata internationala. Este capabila sa atinga o viteza maxima limitata de 250 km/h.

Cuplul ofera soferului senzatia fortei de tractiune pe intreaga plaja de turatii, senzatie ce poate fi experimentata in mod normal doar intr-o masina sport.

650 Nm intre 1.600 si 3.500 rpm – aceste cifre fac din A8 4.2 TDI quattro modelul Audi cu cel mai mare cuplu dintre toate versiunile.

In ciuda cresterii cu 51 CP a puterii motorului, noul Audi A8 4.2 TDI quattro nu consuma mai mult combustibil decat predecesorul sau – dimpotriva: Consumul mediu de doar 9,4 litri / 100 km inseamna o reducere a consumului de combustibil cu 0,2 litri – o cifra de-a dreptul senzationala!

Audi A8 4.2 TDI quattro: Sportivitate suprema

Toate modelele Audi A8 V8 TDI sunt echipate cu transmisie tiptronic cu 6 viteze, cu program DSP de schimbare dinamica a vitezelor si program de conducere sport. Puterea si cuplul sunt dezlantuite cu o asemenea precizie incat cerintele conflictuale momentane de flux de putere, performante inalte si functionare rafinata si perfecta sunt intrunite in totalitate.

Tractiunea integrala permanenta quattro transforma performantele motorului intr-o propulsie de o eficienta incredibila si in stabilitate la abordarea virajelor, aducand fara efort si sigur la nivelul soselei cuplul enorm. Caroseria din aluminiu Audi Space Frame (ASF) asigura o baza de inalta rezistenta pentru greutatea redusa, performantele dinamice si manevrabilitatea excelenta.

Audi A8 este echipat cu un sasiu din aluminiu cu suspensie frontala cu patru brate si suspensie spate cu brate trapezoidale cu auto-reglaj. Suspensia pneumatica adaptiva – un sistem de suspensii pneumatice cu control continuu al amortizoarelor – asigura caracteristicile de conducere potrivite pentru fiecare situatie de conducere.

Reduce de asemenea deplasarea caroseriei, optimizand astfel aderenta la sosea si confortul.

Combinatia dintre motorul TDI puternic, structura extrem de usoara rezultata in urma unor cercetari intense si calitatile dinamice ale suspensiei, recomanda Audi A8 4.2 TDI ca o limuzina de lux ce ofera un nivel nou de dinamism si superioritate sportiva.