Prima editie a Festivalului International de Teatru „Trans.Form@" s-a incheiat duminica, in aplauzele spectatorilor din Sala teatrului „Andrei Muresanu" din Sfantu Gheorghe. Un festival care a debutat pe un teren nesigur, venind sa inlocuiasca un alt festival care devenise o marca a orasului.

Este vorba de „Atelier", care s-a mutat la Sighisoara, si care, anul acesta, ar fi trebuit sa bifeze o a douasprezecea editie.

„Trans.Form@" urma sa pastreze toate calitatile Festivalului „Atelier", pe care il continua.

Horatiu Mihaiu, directorul Teatrului „Andrei Muresanu" din Sfantu-Gheorghe, organizatorul festivalului, a declarat chiar in acest sens, intr-o conferinta de presa care a precedat Festivalul, ca manifestarea si-a schimbat doar denumirea, spectacolele urmand sa fie prezentate in acelasi stil, adica neconventional.

Prin urmare, ponderea au avut-o spectacolele de teatru atipice: teatru-dans, teatru-imagine, de strada sau cafÈ-theatre. Tot directorul teatrului din Sfantu-Gheorghe este cel care a explicat geneza numelui pe care-l poarta festivalul. In „Trans.Form@" s-ar regasi o bucatica din Transilvania si o forma alternativa teatrala.

Aceasta editie a adus o noua perspectiva in abordarea spectacolului de teatru; au fost respinse tehnicile clasice de abordarea ale spectacolului, fiind inlocuite cu unele alternative. In programul festivalului au fost incluse productii din Romania, dar si din Elvetia, Franta, Cehia, Ungaria, Brazilia. Nu a existat o competitie, asa cum ne-au invatat festivalurile de teatru de pe la noi.

Motivul principal a fost aceeasi vesnica lipsa de fonduri. De la Ministerul Culturii, au venit bani mai putini decat a primit in alti ani Festivalul „Atelier", in schimb organizatorii au gasit o mai buna sustinere din partea autoritatilor locale, Consiliul Local si Consiliul Judetean gasindu-se pe lista coorganizatorilor.

Acordarea unor premii ar fi inseamnat niste bani in plus. Chiar si asa Horatiu Mihaiu nu a fost foarte multumit de felul in care a iesit festivalul. Totusi, acesta trebuia organizat, pentru ca deja in Sfantu-Gheorghe exista un public format pentru teatrul alternativ si pentru ceea ce propune acest festival. Parteneri in organizarea acestui festival au fost Centrul Cultural Arcus si UNITER.

Regizorul Silviu Purcarete, care a fost si directorul onorific al festivalului, a sustinut aici timp de trei zile un work-shop avand ca tema scenografia. El le-a vorbit studentilor scenografi participanti la atelier despre „Interior/ exterior: alegerea spatiului scenic".

De altfel, spatialitatea si corporalitatea in teatru au reprezentat marile teme ale festivalului.

Tot la Arcus, criticul de teatru Mihaela Michailov, a moderat un colocviu despre „Corporalitatea in spectacolul de teatru contemporan". UNITER a venit la acest festival cu un proiect care s-a bucurat de sustinerea financiara a Fondului Cultural National.

Au fost prezentate trei spectacole-lectura cu trei piese selectionate, dar nepremiate la ultimele doua editii ale concursului „Cea mai buna piesa a anului" organizat de UNITER. Este vorba despre „Crize", un spectacol-lectura dupa o piesa semnata de Mihai Ignat, „Diabet" de Elena Maximov si „Mananca-ti aproapele" de Marius Damian.

Piesele pentru spectacolele-lectura au fost alese de trei tineri regizori, Corina Oprea, Sorin Militaru, Traian Soimu, care semneaza si regia celor trei spectacole.

Reprezentatiile s-au dat in limba originala, dar asta nu a constituit o piedica in intelegerea mesajului de catre public, cu atat mai mult cu cat multe au fost spectacole de teatru-dans, in care miscarea conteaza mai mult decat cuvintele.

Printre cele mai importante spectacole prezentate in cadrul festivalului se numara „Shape of Things" de Neil La Bute, regia Vlad Massaci, spectacol al Teatrului Act din Bucuresti, „Orfeu sau cum sa te dezbraci de pene", un spectacol poetic, realizat de Nona Ciobanu printr-un mixaj al mai multor texte de Gellu Naum (spectacol al Companiei Toaca in parteneriat cu Teatrul Mic din Bucuresti),

„Cartea cu Apollodor", un spectacol realizat de Ada Milea, impreuna cu Dorina Chiriac si Radu Branzariu, tot dupa un text semnat de regretatul Gellu Naum.

Din strainatate au fost prezenti Jacques Bourgaux, de la Paris, cu „Don Quixotte", Teatrul Szigligeti din Szolnok (Ungaria) cu „Ubu" de Alfred Jary. Dar si „Interferencias Humanas" de Susanita Freire, spectacol al companiei independente „Puppets in Action" de la Rio de Janeiro (Brazilia). Acest din urma spectacol s-a jucat in deplina tacere.

Doi oameni raman fara capete, dar continua sa traiasca fara sa mai poata auzi, vedea sau vorbi.