Eveniment pe piata media: Consiliul de Administratie al Societatii Romane de Televiziune (SRTV) a decis sa nu mai continue colaborarea cu regia de publicitate ARBOmedia. Contractul prin care ARBOmedia vinde spatiile publicitare ale posturilor publice expira la sfarsitul acestui an. De anul viitor televiziunea publica va vinde singura spatiile sale de publicitate.

Consiliul a hotarat ca din 2006 televiziunea sa-si vanda publicitatea printr-o companie proprie. Reactia administratiei SRTV vine dupa ce Comisia parlamentara de ancheta a activitatii institutiei publice a semnalat un comision foarte mare in favoarea ARBOmedia.

De asemenea, fostul presedinte al SRTV, Valentin Nicolau, a precizat intr-o conferinta de presa ca televiziunea a fost dezavantajata de relatia cu regia de publicitate. De obicei, schimbarile majore din varful unor institutii publice se lasa si cu lansarea pe piata a unor documente, ascunse pana atunci opiniei publice.

Regula a fost si acum respectata: contractul TVR -ARBOmedia, o afacere strategica a televiziunii, bine pastrat timp de cinci ani, a fost „lansat" pe piata.

Din capul locului aflam ca este vorba de un contract de asociere in participatiune: TVR si-a pus la dispozitie spatiul de publicitate, iar ARBOmedia a venit, in primul rand, cu know-how (de vanzator de publicitate) si logistica (calculatoare, birotica, automobile). Acest tip de contract, asociere in participatiune, este unic pe piata media.

Administrarea spatiilor de publicitate de catre o regie se face prin asa numitul contract de mandat. Daca in cazul asocierii in participatiune partile contribuie intr-o anumita proportie la venituri si cheltuieli, in cazul contractului de mandat, regia incaseaza un comision pentru volumul de publicitate adus clientului, iar acesta din urma nu deconteaza cheltuielile regiei.

„Am preferat contractul in participatiune dupa ce ne-am consultat cu juristi si oameni din Ministerul de Finante, pentru a avea un control mai mare asupra afacerii", a explicat Sabina Petre, director al Directiei Economice TVR. Formula contractului de asociere a fost propusa de TVR, dupa ce ARBOmedia a castigat licitatia din 1999.

Initial, afacerea a fost parafata pana la 31 decembrie 2000, apoi a fost prelungita printr-un act aditional pana in 2005.

Oficializarea contractului arata, spre nemultumirea conducerii

ARBOmedia ce invoca clauza de confidentialitate, ca TVR lua 90% din venituri (si contribuia cu acelasi procent la cheltuielile operationale „ salarii, protocol, service-IT, telefoane etc.), iar restul de 10% (reflectat si in cheltuieli) se ducea catre ARBOmedia. Administratorul asocierii a fost ARBOmedia.

Exista o sectiune stufoasa si complicata a contractului ce se refera la modul de repartizare a veniturilor din publicitate. Daca TVR atingea anumite cifre de audienta (17% cota de piata in populatia din mediul urban, cu varste de peste 15 ani), se aplica o formula de calcul prin care postul public primea un venit minim garantat.

Daca audienta nu se incadra in cifra de mai sus, atunci TVR incasa 90% din venituri, iar regia lua zece procente. Sabina Petre ne-a declarat: „In prezent, n-as mai alege aceasta varianta de contract. As alege o varianta de contract de mandat. In urma cu cinci ani nu s-a ales aceasta varianta pentru ca ne-a fost frica sa ne desprindem de spatiul nostru de publicitate."

Nicolau si Ciusca se contrazic in declaratii

Valentin Nicolau a declarat pentru Capital ca acest contract a fost pagubos pentru TVR, pentru ca procentajul care revenea lui ARBOmedia era mult peste 10%, iar sumele decontate pentru protocol erau foarte mari. Pe de alta parte, Nicolau sustine ca in anul 2003 a cerut regiei sa nu mai vanda publicitate la preturi sub un anumit nivel.

In replica, Serban Ciusca, director general ARBOmedia, declara ca sumele care au revenit regiei sunt cele corespunzatoare procentajelor din contract si ca firma sa nu a vandut ieftin spatiul publicitar. Dimpotriva, spune Ciusca, televiziunile concurente erau ingrijorate de tarifele mari practicate de ARBOmedia.

Cat priveste cheltuielile din aceasta asociere, nici TVR si nici ARBOmedia nu au oferit Capital nici o situatie referitoare la sumele decontate de televiziune, ceea ce lasa un mare semn de intrebare asupra acestei afaceri. Sabina Petre s-a limitat doar sa precizeze ca au existat plafoane convenite pentru decontarea cheltuielilor.

Serban Ciusca a fost surprins de decizia administratiei TVR de a nu mai prelungi contractul: „Aceasta decizie nu se bazeaza pe o analiza asupra rezultatelor asocierii.

Nu am fost consultati si nimeni din TVR nu ne-a oferit motivele pentru care nu se va mai prelungi contractul." Ciusca precizeaza ca datorita ARBOmedia, televiziunea publica are contracte de publicitate cu 95% din clientii de pe piata TV. El subliniaza ca ARBO a adus TVR in media-planurile clientilor de publicitate. Ciusca se plange de proasta comunicare cu TVR.

ARBO nu era informat la timp despre programele cu potential de audienta pentru a avea vreme sa fie vandute clientilor. Contractul cu TVR a reprezentat un procentaj semnificativ din cifra de afaceri a ARBOmedia. Dupa acest divort anuntat, ramane de vazut de anul viitor daca TVR se va descurca sa-si vanda singura spatiul de publicitate si daca ARBOmedia va acoperi gaura lasata de fostul partener.

Veniturile TVR din asocierea cu ARBOmedia

* Venituri exprimate la cursul leu/dolar din fiecare an.

In 1999, contractul TVR - IP Bucuresti (ARBO) a fost semnat pentru ultimele doua luni ale anului si 2000.