Miscare surprinzatoare pe piata promovarii brandurilor. Danone este marca pentru care s-a cheltuit cel mai mult in primele cinci luni ale anului. Potrivit tarifelor oficiale din mass-media (rate card) compania a alocat peste 30 de milioane de dolari pentru reclame la radio, televizor sau in presa scrisa. In urma cu citiva ani, brandul ocupa doar locul 25.

Locul al doilea este ocupat de operatorul de telefonie mobila Connex. Singura marca romaneasca get-beget aflata in acest top este Altex, a carei campanie a inghitit aproape 13 milioane de dolari. In continuare se afla brandurile Coca-Cola si Pepsi. Specialistii apreciaza ca in curind bancile si alti furnizori de servicii financiare vor intra in top datorita creditelor mai accesibile.

Danone, Connex, Altex, Pepsi si Coca-Cola sint primele cinci branduri care s-au vazut pe TV, la radio sau pe print cel mai des in primele cinci luni ale acestui an.

Ratecardurile arata ca pentru popularizarea brandului omonim Danone a cheltuit in primele cinci luni ale anului in curs peste 30 de milioane de dolari. Din aceasta suma, aproximativ 29,9 milioane de dolari au fost inghitite de televiziuni. De altfel, compania se situeaza pe locul secund in topul advertise-rilor, cu o investitie totala de 38,5 milioane de dolari.

„Evolutia Danone ca si companie este una surpinzatoare. In urma cu citiva ani era cam pe locul 25. Acum este in top zece", sustine Adrian Dura, presedintele RAAA. Potrivit acestuia, „inca este loc de crestere in zona institutiilor financiare". „Ele vor fi probabil in top ten cit de curind", estimeaza Dura.

Pentru Connex, care si-a adjudecat locul doi in clasamentul brandurilor in care s-au facut cele mai multe investitii, compania Mobifon a cheltuit in perioada analizata 13,2 milioane de dolari. Pentru difuzarea spoturilor TV, compania a platit aproximativ 11,4 milioane de dolari, in vreme ce pentru reclamele printate cheltuielile s-au ridicat la 1,6 milioane de dolari.

Al treilea clasat in topul cinci al brandurilor in care s-au investit cei mai multi bani este practic si singurul brand romanesc. Luind in calcul ratecardurile din primele cinci luni ale acestui an, brandul Altex inseamna o investitie de peste 12,5 milioane de dolari.

Cei 11,8 milioane de dolari cheltuiti de Altex in reclamele TV plaseaza brandul pe locul secund in rindul marcilor pentru care s-au dat cele mai multe sume pentru a aparea pe micul ecran. „Daca facem comparatie cu cifra de afaceri, bugetul pe care l-am alocat pentru publicitate este normal, pentru ca este direct proportionala cu acest indicator", ne-a declarat Dan Ostahie, CEO in cadrul Altex.

Compania aloca anual in jur de 2% din cifra de afaceri pentru publicitate. La distanta de aproximativ 400 de mii de dolari fata de Coca-Cola, pentru reclamele la Pepsi s-au alocat 11,2 milioane de dolari.