In ansamblu, piata auto a crescut in primele trei luni ale anului. Din aprilie, vanzarile de masini autohtone au scazut, iar vanzarile marcilor de import au mai crescut o luna. In fine, in mai, toata lumea a iesit pe minus. De fapt, individual, unele marci au continuat sa creasca, in timp ce grosul plutonului a privit cu amaraciune cum cifrele nu mai ating rezultatele anterioare.

Performerele sunt in majoritate firmele care au sustinerea companiilor producatoare.

Exista o explicatie, am putea spune, daca am parafraza o reclama la un produs pe care nimeni nu-l mai tine minte. Ca toate celelalte piete pentru produse de folosinta indelungata, si cea a masinilor «mici» (cum frumos erau ele denumite pana de curand) a cunoscut un reviriment odata cu relascarea fiscala.

In multe cazuri, castigul rezultat din reducerea impozitului era perfect pentru o rata la masina mult visata. In plus, anuntatele mariri la accize pentru autoturismele de import i-au facut pe multi sa se grabeasca, respectandu-se mentalitatea celebra deja in Romania: «Hai sa cumparam, ca de maine se scumpeste!».

Cam astea ar fi premisele generale ale cresterilor spectaculoase de pe piata autoturismelor. In particular insa, analiza cifrelor furnizate de importatori si producatori, prin intermediul APIA, scoate la iveala o evolutie diferita a marcilor.

Dacia creste, Daewoo se stinge

La producatorii autohtoni, situatia este oarecum previzibila. Dacia a cunoscut un boom explicabil tinand cont de lansarea modelului Logan. Dupa un varf inregistrat in martie, numarul de Loganuri vandute lunar s-a stabilizat, urmand sa creasca, probabil, odata cu lansarea versiunilor diesel.

Celalalt producator care inca mai conteaza, Daewoo, a pierdut teren pas cu pas, prevestind parca viitoarea inchidere a fabricii de la Craiova. Daca in 2004 cota sa de piata se apropia de 20%, acum mai pastreaza doar 10 procente si nici nu da semne ca se simte prea bine.

Modelele pe care le comercializeaza sunt imbatranite, concurenta din import se inghesuie sa aduca preturi din ce in ce mai coborate, iar tatal vitreg, Chevrolet, ii mai arde o copita peste nas cu proaspatul Spark, dupa ce Kalos ii pusese piedica.

Cat despre ARO, am descoperit ca in luna mai a mai vandut o masina, iar anuntata redeschidere a uzinei s-ar putea, cu putin noroc, sa readuca cifrele de vanzari la nivelul de anul trecut, adica la 100 si ceva de bucati.

Crestere sa fie, da’ sa stim si noi

Modelele de import au o situatie aparte. Campionii de pana acum sunt Reanult, Skoda si VW, ultimele doua fiind, de fapt, marci ale aceluiasi grup, Porsche. Ce diferentiaza totusi aceste branduri de restul pietei? Sunt importate in Romania de companii subsidiare ale firmelor straine care le produc.

Au o strategie coordonata de companiile-mama, au bugete pe masura si o sustinere care le-a impus pe piata. Toate aceste elemente au condus la cresteri substantiale luna de luna, care au ridicat media pe ansamblul importurilor.

Ceilalti importatori nu s-au simtit cu siguranta prea bine in perioadele in care toata lumea aplauda cresterile vanzarilor, in timp ce situatia lor era, de multe ori, in scadere. Daca facem o comparatie cu decembrie, cea mai buna luna a anului trecut, descoperim ca majoritatea importatorilor independenti au pierdut clienti in favoarea importatorilor-filiale.

Peugeot, singurul brand care se bate cu Renault, VW si Skoda, importat de Trust Motors, a cunoscut o scadere a rezultatelor, comparativ cu decembrie. La fel stau lucrurile cu Ford, adus in Romania de Romcar, una dintre firmele ce compun holdingul }iriac Auto, sau cu BMW, importat de Automobile Bavaria.

In ciuda eforturilor sustinute facute de aceste firme, absenta unor bugete de investitii specifice unor companii straine s-a simtit. Exista si unele exceptii. Fiat, model importat de Auto Italia, a crescut constant, evolutie datorata probabil relatiei aparte pe care actionarii (straini) o au cu grupul Fiat.

O crestere constanta (desi cifrele nu sunt spectaculoase) a cunoscut si Citroen, adus pe meleagurile noastre de ATS, cunoscuta firma a premierului Tariceanu.

Ban la ban trage

Deocamdata, primele concluzii arata ca piata auto este in stadiul de reorganizare, e drept ca una dezechilibrata. Cresterile totale de anul acesta demonstreaza ca exista bani si clienti dispusi sa-i cheltuiasca pe masini. Importatorii si distribuitorii incep sa se dezmeticeasca si sa treaca de la faza de comercializare pasiva - asteptand clientii sa treaca prin fata magazinului - la cea activa.

Asta inseamna investitii in extinderea retelelor de dealeri, in marketing si publicitate inteligenta si, nu in ultimul rand, in PR. Un studiu al bugetelor de publicitate pe ultimele sase luni ar demonstra ca succesul in vanzari a fost direct proportional cu banii cheltuiti, dar nu este singurul element care face delimitarea.

Capacitatea fiecarui importator de a se adapta specificului pietei locale poate fi un bonus. Si aici am putea include si viteza cu care modelele lansate in tarile de origine ajung in Romania. Pentru ca este dezolant sa vezi cum masini de care piata vestica deja s-a plicitisit sunt lansate cu pompa la noi, pe post de noutati.

Si asta in conditiile in care cumparatorul roman este din ce in ce mai informat si mai orgolios, preferand sa-si aduca masina «de afara» decat sa astepte un an pentru a o cumpara de aici.