Masuratorile de audienta TV trebuie imbunatatite. Un auditor francez a semnalat mai multe probleme ale modului in care se masoara audienta posturilor TV. Evenimentul anului 2003 pe piata TV a fost stabilirea unei singure companii care sa masoare audienta TV.

Toata lumea a rasuflat usurata cand Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA) si firma furnizoare, TNS-AGB International, au semnat contractul dupa luni de negocieri, in principal legate de pret. Parafarea contractului consfintea un singur furnizor de audienta, o moneda unica pentru clientii de publicitate, posturi TV si agentii.

Victoria de atunci a fost cu atat mai mare, daca amintim ca furnizorul de audienta, TNS-AGB, se nascuse prin asocierea a doi jucatori puternici, rivali pe pietele internationale. A fost un pas inainte pentru dezvoltarea pietei TV. Toate bune si frumoase! TNS-AGB masura audienta, ARMA platea. Mariajul a functionat perfect pana in primavara acestui an. Marul otravit a fost un audit.

La cererea ARMA, Centre D’etude Des Supports De Publicite (CESP) din Franta a facut un audit al Sistemului National de Masurare a Audientei TV (SNMATV) in perioada noiembrie 2004 – februarie 2005. Rezultatele auditului i-au ingrijorat pe membrii ARMA. Au fost constatate probleme de masurare care ar putea influenta acuratetea datelor de audienta.

ARMA a cerut TNS-AGB sa rezolve cele noua probleme ivite in urma auditului. Au fost chiar si intalniri intre cele doua parti. Fara nici un rezultat. Pentru ca ARMA nu a fost multumita de raspunsurile si lipsa de reactie a companiei de masurare a audientei, reprezentatii asociatiei s-au dus la CNA, institutia care patronase licitatia din urma cu doi ani.

In fata Consiliului, ARMA a prezentat situatia si a cerut organismului de reglementare in audiovizual sa medieze acest blocaj de comunicare. „Cele noua solicitari ale ARMA nu sunt aditionale prevederilor din contract, iar nerespectarea lor de catre TNS-AGB reprezinta incalcarea contractului", a declarat Mihail Vartosu, presedintele ARMA, in cadrul recentei Adunari Generale a Asociatilor".

In fapt, ARMA solicita lui TNS-AGB implementarea cat mai rapida a noua cerinte ce deriva din raportul de audit. Astfel, dupa ce auditorul a constatat ca o parte din gospodariile vizitate din panel nu erau metrate, ARMA a cerut ca TNS sa precizeze clar cand vor fi instalate aparate de masurare (peoplemetere) in toate caminele din panel.

„La sfarsitul lunii mai exista un panel identificat de 24 de televizoare nemetrate, din care doar sase erau programate pentru instalare, urmand ca restul de 18 sa fie programate in viitorul apropiat. Este o incalcare a contractului", a declarat Nicu Laita, seful comisiei tehnice din cadrul ARMA, cu ocazia aceleiasi adunari generale.

O alta problema tine de faptul ca o parte din gospodarii erau trecute in sistemul de masurare cu date de identificare gresite. O parte din camine aveau datele socio-demografice sau marimea gospodariei trecute incorect sau neactualizate. De asemenea, s-au constatat defectiuni ale telecomenzilor de la peoplemetere. Doar 20,5% din telecomenzile din caminele vizitate de auditor sunt in stare buna.

In aceasta situatie, ARMA cere ca toate telecomenzile sa fie schimbate cu unele noi si toti membrii familiei sa fie instruiti, astfel incat sa le utilizeze corect. „Am cerut transparenta din partea TNS, in sensul sa ni se spuna ce vechime au telecomenzile si daca au un program de inlocuire a acestora. Nu cred ca o telecomanda reprezinta un cost foarte ridicat", a afirmat Mihail Vartosu.

In continuare, ARMA solicita ca perioada de proba pentru o casa nou intrata in panel sa fie extinsa de la trei zile la doua-trei saptamani. Alte cerinte sunt legate de managementul sistemului si al panelului. Acestea sunt principalele probleme semnalate de audit si solicitate de ARMA pentru rezolvare. Raspunsurile oficiale ale TNS i-au nemultumit pe membrii asociatiei.

„Raspunsurile TNS ascund de fapt lentoarea, indecizia si lipsa de colaborare in ce priveste respectarea obligatiilor din contract care sunt scrise negru pe alb", a declarat Mihail Vartosu. In replica, Doru Czobor, directorul firmei TNS-AGB, a declarat pentru Capital ca „avem o comunicare permanenta cu ARMA.

De fiecare data cand am primit solicitari de la ARMA am expus punctul nostru de vedere, iar solutiile pe care le-am convenit au fost aplicate." Doru Czobor a mai adaugat ca „TNS-AGB considera orice solicitare formulata de ARMA drept legitima si binevenita si ca parametrii serviciului corespund standardelor de calitate".

ARMA isi pune sperante in rolul de mediator al CNA pentru deblocarea crizei de comunicare. O intalnire tripartita CNA-ARMA-TNS este programata pe 5 iulie. Dorinta ARMA este implementarea rapida a solicitarilor. Foarte important, in noiembrie 2005 va fi efectuat un alt audit asupra serviciului. Daca auditul va iesi prost, ARMA are in vedere sa scurteze cu un an durata contractului.

De ce TNS-AGB nu se grabeste sa reactioneze la solicitarile clientului? Cele noua cerinte presupun investitii financiare. Membrii ARMA sunt nervosi pentru ca platesc multi bani pentru finantarea sistemului de masurare, dar furnizorul se zgarceste la administrarea si la cresterea calitatii acestuia.

La randul sau, TNS-AGB stie ca este unicul furnizor de audienta (un monopol), acoperit de legea audiovizualului si de contractul semnat pe patru ani. Chiar si in cazul in care ARMA ar rupe contractul, mecanismul de organizare a unei noi licitatii ar fi cronofag. In plus, pe piata romaneasca nu exista pregatita o alta firma care sa ofere aceste servicii.

Totodata, TNS-AGB este constienta, in cazul in care criza de comunicare s-ar adanci, ca ARMA nu va avea curajul s-o actioneze in judecata pentru ca ar fi o lovitura pentru imaginea credibilitatii serviciului si a pietei TV. Negocierile din aceasta vara, mediate de CNA, vor fi decisive pentru cresterea calitatii serviciului de masurare a audientei TV in Romania.

Ce probleme a descoperit auditul

• Aproximativ 9% din televizoarele din gospodariile vizitate nu erau metrate.

• Intre 13,6% si 31,8% din membrii gospodariilor vizitate aveau datele socio-demografice gresite sau neactualizate. Marimea gospodariei era trecuta sau neactualizata la 5% din caminele vizitate.

• Numai 20,5% din telecomenzile gospodariilor vizitate nu aveau nici o problema tehnica. 9,8% aveau probleme grave: nu functionau sau butoanele erau stricate.

• Erori cauzate de frecventele TV.

• Perioada de proba insuficienta (doar trei zile) pentru caminele nou intrate in panel.

• O buna parte din audienta zilnica (25%) este data de un nucleu de telespectatori. O buna parte dintre indivizi (23,3% si 6,9% din gospodarii) nu se uita la TV.

• Existenta in paralel a doua softuri in loc de unul singur.

• Numar insufficient de persoane (trei) pentru managementul panelului.

Cine sunt TNS-AGB si ARMA

TNS-AGB International este unicul furnizor de date de audienta TV din Romania. Compania este un joint-venture intre filialele retelelor internationale TNS si AGB si a fost infiintata in 2003. (Romania este singura tara in care cele doua companii rivale si-au dat mana.) Firma a castigat in urma cu doi ani licitatia organizata pentru desemnarea operatorului oficial de audienta TV.

Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor, proprietarul datelor de audienta TV si cel care finanteaza studiul, reuneste statii TV, agentii de publicitate si clienti. Contractul intre ARMA si TNS-AGB s-a incheiat pe o perioada de patru ani.