Pe fondul unei cresteri anuale de aproximativ 20% a pietei de publicitate, se anunta vremuri bune pentru patronii trusturilor mass-media. Peste doi ani, preturile pentru spatiile publicitare vor creste in medie cu 20-30 de procente.

„Preturile vor creste in continuare la toate mediile, in special datorita cresterii cererii de spatiu de publicitate intr-un ritm mai mare decit oferta. Starcom estimeaza ca preturile la publicitate vor creste cu aproximativ 30% in 2007 fata de 2005", apreciaza Carmen Chipuc, managing director la Agentia de publicitate Starcom.

De asemenea, Daniel Ene, media planning director in cadrul Zenith Media, estimeaza „o crestere procentuala a investitiilor in publicitate de 20% in 2007 fata de 2006, echivalind cu o dublare a acestora fata de 2004".

Investitorii ne cresc preturile

De ce cresc preturile? Pe de o parte este vorba de o majorare a bugetelor alocate pentru promovare de catre investitorii cu traditie de pe piata de profil, dar si de iesirea la rampa a producatorilor locali care, pentru a supravietui, vor fi practic nevoiti sa aloce bani si in aceasta directie.

„Cererea va veni din mai multe directii: investitorii actuali care isi cresc bugetele, categoriile noi - in special cele legate de finantare (retail, masini, banci) - care incep sa devina din ce in ce mai vizibile, intreprinzatori locali care nu vor avea alta alternativa daca vor sa reziste intr-o piata competitiva", sustine Chipuc.

Legislatia la tigari scade pretul publicitatii outdoor

Dintre toate mediile de comunicare in masa, TV-ul este si se pare ca va fi in continuare cel mai vinat, cu implicatii si asupra preturilor. Vin insa puternic din urma Internetul, cinema-ul si DVD-ul. „Cea mai accelerata crestere a preturilor o vedem si o vom mai vedea pe TV, unde exista un deficit acut de spatiu publicitar.

Exista situatii de sold-out din ce in ce mai frecvente, incepind cu luna mai a anului, nu numai la statiile mari, ci si la cele de nisa precum Discovery Channel sau Realitatea TV, sustine Oana Petroff, managing director la Mindshare Romania. Acesata explica insa ca fascinatia creata de TV limiteaza avintul preturilor din presa scrisa.

„Presa se comporta diferit, apar noi publicatii in fiecare an, dar preturile nu pot creste foarte mult". De asemenea, Chipuc apreciaza ca cea mai mare crestere, in procente, nu in volum, o va inregistra Internetul. Nu acelasi lucru se poate spune despre outdoor.

„Este foarte probabil ca panotajul stradal sa stagneze sau chiar sa scada in 2007 din cauza restrictiilor pe care le vor avea producatorii de tigari - care in prezent reprezinta o cota importanta din cifra de afaceri a companiilor de panotaj", sustine managerul de la Starcom.

Privite ca medii unde se pot difuza momemte publicitare, destul de frunmos va fi si viitorul cinematografelor si DVD, medii unde producatorii ii pot agata in special pe tinerii intre 15 si 24 de ani. Daniel Ene sustine ca „sint doua canale de comunicare de impact.

„Ne asteptam sa creasca, dezvoltarea conceptului de Mall si Multiplex fiind un factor important iar costul este competitiv cu celelalte medii. Cinema-ul modern are si avantajul masurabilitatii", mai spune aceasta.