In urma taierii zerourilor, preturile de genul 1,99 vor invada etichetele. Finantistii americani au avut ideea introducerii fisei de 99 centi pentru a fi utilizata in cazul preturilor psihologice. Daca tot am avut prima bancnota de plastic din Europa, de ce sa nu lasam si "moneda psihologica" de 99 de bani.

Dupa evenimentul denominarii, romanii se vor confrunta cu o noua provocare a marketingului: pretul psihologic. La noi, el va avea forma cifrelor ce alcatuiesc valoarea unui produs expus in raft si se termina in 99. Mai exact, are doua zecimale care formeaza aproape un intreg.

Cum vor aparea preturile psihologice? In urma taierii de zerouri, preturile se "reduc" brusc si capata o forma cu mai putine cifre. Acest lucru permite acum existenta pe piata a preturilor terminate in "si nouazeci si noua de bani".

"Psihologicele" vechi

Pana acum acest lucru se practica destul de rar. In forma "si 99 bani" nu era intalnit practic deloc. Preturile psihologice ale leului vechi din ultimii lui ani aveau formele ".990", ".900" sau "...9.000". Preturile care sa se termine intr-un sir de "9" nu s-au prea vazut.

In cazul unui astfel de pret, "reducerea" de 1 leu vechi erau neglijabila, iar efectul nu era deloc cel scontat, ci dimpotriva: inducea in eroare cumparatorul care ar fi crezut ca pretul este mult mai mare, din cauza numeroaselor cifre.

Preturi terminate in "990" sunt intalnite cel mai des in hipermarketuri. Un iaurt poate costa 14.990 lei, iar o paine - 5.990 lei. Preturile care se termina in "900" sunt intalnite in cazul produselor ceva mai scumpe. Un fier de calcat ar costa 199.900 lei vechi, iar un filtru de cafea poate fi cumparat cu 249.900 lei vechi.

Aceste preturi isi pastreaza calitatea de "pret psihologic" si dupa 1 iulie. Prin disparitia ultimelor doua zerouri si mutarea virgulei inainte de grupul de cifre "99", avem un pret de 19,99 lei noi sau 24,99 lei noi. Suna ca in filme, nu-i asa?

In cazul produselor cu mult mai scumpe, zecile si sutele de lei vechi dispar, iar pretul psihologic se termina in "9.000". De exemplu un televizor cu ecran LCD poate fi gasit la un pret de 79.999.000 lei vechi. Denominat, acest pret va fi de 7.999,90 lei noi. Destul de psihologic. Cifra "9" descopera un zero in cazul unor produse cu mult mai scumpe.

Daca aveti bani si va cumparati mobila pentru toata casa, puteti plati un pret de 499.990.000 lei vechi. Parca nu mai conteaza cei 10.000 lei vechi primiti ca rest... In lei noi, mobila ar costa 49.999 lei noi. Chiar daca nu are 99 de bani in coada, totusi suna a "pret psihologic".

RON-ul fara un ban

Preturile psihologice ale leului nou vor fi - intr-o prima faza - o transformare a preturilor vechi. Cam cele de mai sus. Adica 19,99 lei noi, 7.999,90 lei noi si 49.999 lei noi. Majoritatea produselor cu preturi de acest gen, cele de zi cu zi, vor avea forma ",99".

In acest fel s-a implinit visul guvernatorului BNR Mugur Isarescu, care afirma in urma cu cateva luni ca, prin introducerea leului greu, "vom avea si la noi preturi de genul 1,99".

Un aspect ce face nota discordanta este reprezentat de preturile care au acum in coada ".990". Potrivit reglementarilor legale, acest pret ar trebui sa fie rotunjit in sus, adica produsul sa primeasca un plus de 10 lei vechi, sa devina 1.000 de lei vechi intreaga si sa poata fi apoi denominat la valoarea de 0,10 lei noi. Adica pretul produsului sa devina intreg.

In aceasta situatie se afla unele companii de taximetrie, ale caror tarife sunt in prezent 9.990 lei/kilometru. Un pret psihologic exprimat in lei vechi. Transformat in "roni", kilometrul ar costa 1 leu nou. La fel ca si painea de mai sus: de la 5.990 lei vechi pretul devine prin rotunjire 0,60 lei noi. In aceste cazuri efectul de marketing se duce pe apa Sambetei.

Pentru a pastra preturile psihologice, o decizie inteleapta ar fi rotunjirea in jos a preturilor. Adica 0,99 lei/kilometru si 0,59 lei o paine.

Deja o serie de magazine au operat schimbarea in preturi psihologice noi, inca dinainte de denominare. Si-au schimbat preturile pentru a se termina in ",99". Astfel, o pereche de adidasi poate fi achizitionata pentru 74,99 RON. Adica 749.900 lei vechi.

Motive contemporane

In prezent, magazinele practica preturile psihologice din motive de vanzari. Mai exact, de atragere a cumparatorului pentru un prdus anume. Intr-un studiu al Centrului pentru Cercetari de Marketing din cadrul Universitatii din Chicago, realizat de Kenneth Wisniewski si Robert Blattenberg, s-a observat ca preturile psihologice au fost preferate celor intregi.

In cauzl unui produs al carui pret a scazut intr-o perioada promotionala de la 0,89 $ la 0,71 $, vanzarile au crescut cu 65%. Cand pretul a fost redus la 0,69 $, vanzarile au crescut cu 222%. Motivatia gasita a fost aceea ca clientii ignora cifrele cu mica importanta, zecimalele.

Ei "citesc" pretul (la propriu) de la stanga la dreapta, acordand prea putina atentie ultimelor cifre si foarte multa importanta primelor cifre. Chiar daca pretul este citi cu voce tare, in subconstient subdiviziunile sunt ignorate, fara a se face rotunjirea. Pentru a avea un efect maxim la acest nivel, unii comercianti au scris subdiviziunile cu corp de litera mai mic.

In acest mod subconstienul este pacalit, "uitand" de zecimale. Mai in gluma, mai in serios, unii finantisti americani au propus de multe ori introducerea monedei de 99 centi, pentru a fi utilizata tocmai in aceste situatii.

Unii casieri "uita" sa mai dea rest, in cazul achizitionarii unui produs cu cu un asemenea pret. In acest caz, banii sunt incasati de firma vanzatoare, sau de casier, inainte de predarea banilor. In aceste cazuri, clientul pierde si marfa castiga o plus-valoare. Unele retele isi intruiesc vanzatorii sa nu insuseasca necuvenit restul.

In cazul Flanco, casierii sunt instruiti sa aiba fise pentru a da rest. Situatie care se va imbunatati din 1 iulie, deoarece vor exista mai multe monede de 1 ban, sustine Marius Ghenea CEO Flanco.

Definitii si adaptari

Potrivit teoriile practicate in spatiul anglo-saxon, prin "pret psihologic" se intelege o valoare exprimata in cifre intregi, terminate in zero, sau in diviziuni ale sutei. Astfel, pretul psihologic de peste Ocean este 10, 20, 25, 50, 75, 100, 200, 500, 1.000. La noi, aceasta valoare intreaga este cunoscuta in forma de "prag psihologic".

Conform definitiilor de specilitate, pretul terminat in "99" poarta numele de "odd price", adica "pret impar". Lipseste doar o subdiviziune care prin adunare il poate transforma intr-un pret par. Adica 0,99 dolari inseamna 99 de centi. O cifra impara. Prin adaugarea unui cent (99+1) pretul devine 1 dolar (adica 100 centi), unde 100 este un numar par.

Istorie

Pretul psihologic a fost inventat in secolul al XIX-lea, de Melville E. Stone. Americanul a inventat aceste preturi pentru a combate furtul din magazine. In acea perioada in SUA, mai ales in Chicago, orasul sau de bastina, vanzatorii obisnuiau sa fure din magazinul in care erau angajati.

Ei ofereau produsul clientului, ii luau banii si bagau banii in buzunar, in loc sa-i plaseze in casa, apoi raportau obiectul ca furat. Prin introducerea preturilor psihologice, pierderea era minima, iar vanzatorul era obligat sa deschida casa pentru a da rest. In acest mod, tranzactia era inregistrata si banii nu dispareau.

Bancile au program de lucru redus

BNR a declarat zilele de 30 iunie si 1 iulie drept zile nebancare. Acestea pica joi si vineri, lasand bancherilor "prada" si week-endul din zilele de 2 si 3 iulie. Adica sambata si duminica. In aceste zile, bancile vor avea o activitate intensa in spatele usilor, dar vor fi inchise publicului. Cu unele exceptii. ING Bank va inchide Multimatele in ziua de 30 iunie.

Mai exact, nu se vor putea face plati. HVB Bank s-a decis sa ofere consultanta clientilor sai asupra acestei teme. Desi nu se vor face operatiuni, banca va primi cereri de credit, de emitere carduri, de deschideri de cont si instructiuni de plata. Dar acestea vor fi procesate pe 4 iulie.

Alpha Bank anunta ca reteaua sa de bancomate va fi inchisa in perioada 30 iunie ora 15 - 1 iulie ora 0. De asemenea, in data de 29 iunie se vor elibera extrase de cont pentru fiecare client, care vor contine sumele in lei vechi si actualizarea lor.

Prima zi din care Banca Tiriac va procesa operatiuni va fi 4 iulie. Pana atunci, sucursalele vor fi inchise cu exceptia agentiilor dschise in magazinele Metro. Activitatea prin carduri va fi imposibila in data de 30 iunie toata ziua, urmand a fi reluata pe 1 iulie la ora 0. Serviciile de utilitati vor putea fi platite incepand cu data de 2 iulie.

(G.N., L.P.)