Diminuarea subventiilor acordate agriculturii cu circa 1.400 miliarde lei pune uzina "Tractorul" Brasov intr-o pozitie extrem de dificila, care ar putea afecta. procesul de reprivatizare a uzinei. Daca nu se va reveni asupra taierii subventiilor, in doua saptamani, uzina va intra din nou in colaps financiar.

Programul de subventionare a agricultorilor, pentru cumpararea de tractoare si masini agricole, are, de acum incolo, serios de suferit de pe urma rectificarii bugetare recent operate de Cabinetul Tariceanu. Pentru agricultura, rectificarea bugetara inseamna, printre altele, reducerea subventiilor pentru cei doritori sa achizitioneze tractoare din productia autohtona cu peste 1.400 miliarde lei.

Acest fapt afecteaza grav uzina producatoare de la Brasov. Din cele circa 500 de tractoare, care se produc, deocamdata, lunar, la Brasov, jumatate sunt destinate exportului in tari precum cele din fosta Iugoslavie sau Egiptul, iar restul sunt pentru piata interna. Grosul cumparatorilor de tractoare la intern, insa, il reprezinta agricultorii care beneficiaza de subventii de stat.

Or, data fiind reducerea drastica a acestor subventii, practic, nici un taran nu va mai putea sa-si permita sa cumpere tractoare de la Brasov, ceea ce pentru uzina producatoare echivaleaza cu injumatatirea productiei. Cifra de numai 250 de tractoare pe luna este una total insuficienta pentru ca fabrica sa mai subziste pe piata panala reluarea procedurii de privatizare.

Daca Guvernul Tariceanu nu va gasi caile de mentinere a subventiilor pentru cumpararea de tractoare la nivelul anterior, atunci, potrivit parerii unanime a sindicalistilor de la Tractorul, uzina va intra in colaps financiar si nu va mai putea fi privatizata.

«Tractoristii» se duc peste Tariceanu

Atat administratia uzinei, cat si salariatii sunt decisi sa nu astepte cu mainile in san ca uzina sa intre – iarasi – in stare de colaps. Conform declaratiilor facute presei locale de liderul sindical Gheorghe Apostu, o delegatie a sindicalistilor, impreuna cu una a administratiei, se va deplasa la Bucuresti, la inceputul saptamanii viitoare, pentru a se intalni cu insusi premierul Tariceanu.

Tractoristii brasoveni vor cauta, spune Apostu, sa il convinga pe prim-ministru si pe ministrul de finante Ionut Popescu, sa renunte la solutia taierii subventiilor. Altminteri, intreg procesul de reprivatizare al uzinei brasovene ar putea fi total compromis.

De mentionat ca precedenta tentativa de privatizare a uzinei Tractorul, cu firma italiana Landini, a esuat, dupa ce italienii au renuntat sa mai investeasca. Momentan, pentru achizitionarea pachetului majoritar de actiuni al Tractorului, in pole-position se afla concernul indian Mahindra, un colos industrial al Asiei, partener traditional al uzinei brasovene de mai bine de 20 de ani.