Comisia Europeana obliga concernul Coca-Cola sa rezerve un spatiu de minim 20% din capacitatea frigiderelor companiei plasate in magazine pentru alte bauturi racoritoare, in cazul in care in spatiul comercial respectiv nu exista alte frigidere destinate bauturilor racoritoare.

Comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes, a spus: "Aceasta decizie va fi in beneficiul consumatorilor prin imbunatatirea concurentei pe piata bauturilor racoritoare in Europa."

Una dintre prevederile deciziei in ceea ce priveste competitia pe piata bauturilor carbogazoase este acea de a interzice aranjamentele de exclusivitate astfel incat agentii comerciali si clientii finali sa fie liberi sa-si aleaga distribuitorii, respectiv, marca de bautura preferata. Coca cola nu va oferi recompense pentru clienti doar pentru faptul ca achizitioneaza cantitati mai mari.

Scopul este de a asigura libertatea de alegere a clientilor.

Doar in cazul in care la o licitatie pentru furnizarea de bauturi racoritoare firma Coca-Cola prezinta cea mai buna oferta va putea obtine un contract de exclusivitate cu firma respectiva (publica sau privata).

Comisia a mai impus companiei sa nu mai utilizeze brandurile sale puternice pentru a-si promova vanzarile unor branduri mai slabe. Acest lucru era facut prin oferirea de pachete cu bauturi care se vand mai bine, impreuna cu bauturi cu vanzari mai slabe.

Decizia acopera UE, Islanda si Norvegia si va fi valabila pana in 2010. Angajamentele companiei vor fi urmarite in special in tarile in care Coca Cola are o pozitie foarte puternica.

Compania Coca Cola poate fi amendata cu 10% din cifra de afaceri la nivel mondial, daca incalca aceasta hotarare.

Solicitata de catre EurActiv.ro sa comenteze masurile Comisiei din perspectiva pietei din Romania, compania Coca Cola nu a raspuns.

---

Acest material a fost realizat de catre participantii in "Roma Program 2005", derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent.