Mici, cochete, dar accesorizate din plin, autoturismele din clasa mini incep sa faca furori si pe piata romaneasca. Dupa un puternic declin inregistrat in urma cu doi ani, clasa A revine in forta in 2005, cand sunt preconizate vanzari cu 50% mai mari fata de anul anterior. Parcarea autoturismului de catre femei a reprezentat din totdeauna o tema de amuzament generala.

Atunci cand vezi o masina parcata oblic pe doua locuri, toata lumea intuieste sexul soferului. Eternele scuze: prea multe manevre si spatiu prea mic. De la volanul SUV-urilor de aproape cinci metri lungime, barbatii explica ironic aparitia clasei mini prin nevoia femeilor de a parca usor autoturismul. Lucrurile nu stau insa chiar asa.

Incet, dar sigur, si barbatii au inceput sa aprecieze calitatile unei masini de mici dimensiuni. Pretul scazut, consumul redus si usurinta cu care te strecori prin traficul naucitor din marile orase sunt argumente care incep sa cantareasca din ce in ce mai mult la decizia de achizitie a unei astfel de masini. Specialistii spun ca Romania nu este o piata pentru masini mici.

In contextul in care piata auto s-a apreciat sustinut in ultimii cinci ani, vanzarile de autoturisme de import de la clasa A nu au depasit niciodata 1.000 de unitati anual. Mai mult, pana in 2003, vanzarile au marcat un declin accentuat. Astfel, daca in 2001 la clasa mini se vindeau 564 de masini de import, doi ani mai tarziu numarul acestora s-a redus la 130.

Explicatia sta in primul rand in absenta modelelor noi. La inceputul anilor 2000, segmentul era dominat autoritar de modelul Seicento de la Fiat, care detinea peste 75% din piata. Modelul se apropia insa de final, iar scaderea vanzarilor era inevitabila. In anul 2001, din 564 de masini vandute, 498 erau Fiat Seicento.

Doi ani mai tarziu se mai livrau doar 81 de Seicento, insa ponderea modelului in totalul clasei se pastra la 62%. Practic, scaderea vanzarilor de Seicento a determinat declinul intregului segment. Vanzarile singurului exponent al productiei interne de la clasa A, modelul Daewoo Matiz, au evoluat totusi intr-un ritm diferit de cel al pietei de import.

In anul 2004, acestea s-au ridicat la aproape 20.000 de unitati, fiind practic cel mai cautat model al fabricii de la Craiova. Pana la urma si piata europeana a inregistrat acelasi trend. Dupa o expansiune puternica a Clasei A, la finalul anilor ‘90 au urmat cativa ani de declin, determinati de reducerea ofertei si varsta inaintata a modelelor disponibile.

Din 2004, insa, situatia se schimba radical, prin aparitia unor noi modele. In Romania, vanzarile autoturismelor de import de la clasa A cresc de sapte ori, iar marii producatori europeni incep sa acorde din nou o atentie din ce in ce mai mare acestui segment.

Segmentul mini este dominat pe piata romaneasca de modelul Fiat Panda, despre care se poate spune ca a tras in sus vanzarile intregii clase. Desi se afla sub media aprecierii pietei in ansamblu, in 2005 vanzarile de la clasa A au crescut cu aproape 40%. Din 780 de autoturisme de la clasa A livrate in 2004, 567 au fost Fiat Panda.

„In primele cinci luni ale anului 2005 am vandut 276 de unitati, cu aproape 22% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut“, spune Valeriu Tones, responsabil PR la Autoitalia Group, importatorul marcii Fiat in Romania. Practic, in 2004, din totalul vanzarilor de autoturisme Fiat in Romania, 24% a fost reprezentat de modelul Panda.

Companiile incep sa ia din ce in ce mai mult in calcul achizitia de masini de la clasa mini pentru dotarea propriilor parcuri de autoturisme. Rapiditatea cu care se strecoara prin traficul urban, costurile mici de intretinere si consumul redus le recomanda ca fiind optime pentru agentii comerciali. In cazul Panda, de exemplu, 25% din vanzari este reprezentat de flote.

Citroen C2 este al doilea model care s-a impus anul trecut pe pozitia a doua in clasamentul masinilor de import de la clasa A. Conform statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, in anul 2004 vanzarile de Citroen C2 le-au depasit pe cele ale intregii clase in ansamblu din anul anterior.

Vanzarile ar fi fost si mai mari daca modelul constructorului francez reusea sa atraga si atentia companiilor interesate de achizitia de flote. Faptul ca este dotat doar cu trei usi l-a depunctat serios in calculele celor care se ocupa in companii de achizitia flotelor.

Totusi, nivelul de vanzari inregistrat anul trecut de C2 s-a pastrat si in primele cinci luni din 2005, cand a vandut 37 de unitati, cu doar 2% mai putin decat anul trecut. Citroen se pregateste sa atace si mai serios segmentul mini prin „aruncarea“ pe piata a modelului C1.

Dezvoltat in Cehia, impreuna cu Peugeot si Toyota, C1 va ataca piata romaneasca de la finele acestui an cu un pret foarte scazut si cu dotari standard de invidiat.

„Anul acesta vom vinde peste 100 de modele C2, iar odata cu aparitia lui C1 ne vom consolida serios cota de piata la acest segment“, spune Monica Jitariuc, marketing director la Automotive Trading Services, importatorul marcii Citroen in Romania. In primele cinci luni ale anului 2005, modelul Kia Picanto a urcat pe pozitia a doua in clasa A, cu vanzari de 57 de unitati.

Dupa ce anul trecut s-au vandut doar 18 autoturisme Kia Picanto, schimbarea importatorului a determinat aprecierea vanzarilor la fiecare clasa. „Trebuie tinut cont ca abia acum ne incalzim motoarele. La modelul Picanto vom ajunge la un ritm de vanzari de 20-25 de masini pe luna.

Conform previziunilor noastre, vom vinde peste 150 de Kia Picanto in anul 2005“, spune Ionut Gheorghe, director de comunicare la Kia Autorom. In acest moment, Picanto este cel mai bine vandut model al constructorului asiatic in Europa. „Acest lucru influenteaza ritmul de productie. Din aceasta cauza, nici livrarile noastre din Romania nu sunt foarte spectaculoase“, spune Ionut Gheorghe.

In acest moment, la nivelul pietei europene, clasa mini inregistreaza o cota de piata de 6%, insa analistii prevad deja o apreciere in anii urmatori la 9%. Tendinta este de asteptat sa se manifeste si pe piata romaneasca, ponderea clasei mini in totalul pietei de import urmand sa creasca.

Evolutia vanzarilor la clasa mini (importuri)

Dupa un an 2003 in care vanzarile de autoturisme de import de la clasa mini au scazut dramatic, in 2005 este prevazuta depasirea pragului de 1.000 de unitati.