Recent, compania de transport aerian Blue Air spargea piata din Germania cu preturi mici. Ofertele de zbor erau de 19 euro pret-baza, de la Muenchen sau Stuttgart, la Timisoara si Bucuresti. La 1 iulie 2005, firma DU German Flight GmbH, ofertanta de zboruri Blue Air in Germania, comunica clientilor ca aceasta din urma a reziliat acordul in baza caruia se zbura la preturi mici.

BlueAir, sustine ca a reziliat contractul cu respectiva agentie "in urma neindeplinirii conditiilor contractuale de catre DU German Flight (respectiv neachitarea sumelor contractuale pentru cursele ce urmau sa se efectueze ulterior)."

Zbor in Romania „pe nasturi”

Dar sa incep cu inceputul. Primo tempo. Acum vreo doua luni, aflu intr-o convorbire telefonica, ca „UAU, se zboara in Romania cu 19 euro. Ai auzit de oferta?“. Nu auzisem si nici nu ma interesa la acel moment sa zbor in Romania, stiind ca, de regula, nu-i chiar ieftin, si intrebandu-ma unde-i carligul. Deci, intrat pe o ureche, iesit partial pe alta.

Secundo tempo. La uriasul festival de vara de la Nuernberg din 5 iunie -la care am fost ca reporter- peste tot, fluturasi cu oferta Blue Air. Potentialul client m-a interesat. Intr-atat, incat am sunat la oficiul din Stuttgart din Koenig Str. (buricul bulevardier al orasului), ca sa cer detalii si sa le prezint oferta noastra de publicitate platita.

Dar nu numai atat. Ma interesau si cateva oferte de zbor pentru prieteni. Mi s-a raspuns prompt in nemteste, apoi am luat-o pe romaneste, cu o duduie cu nume jumi-juma. Oferta n-a fost tot atat de prompta, ci dupa consultare „cu seful“: 238 euro dus-intors Stuttgart-Bucuresti.

(ma prezentasem ca jurnalista si comunicasem ca persoanele interesate ar rezerva telefonic sau prin e-mail, nu prin deplasare „la locul faptei“, caci nu locuiesc in oras). Deci, pretul comunicat, cu toate taxele aferente, era cam de 12 ori mai mare ca oferta din fluturasul promotional.

Publicitate in barter si spagat pe bune

La publicitatea platita mi s-a raspuns franc ca „noi nu platim, oferim doar zboruri gratuite“!? Probabil neadevarat, deoarece Blue Air isi facuse reclama si in Wochenblatt-ul nemtesc, un saptamanal gratuit care nu traieste decat din anunturile publicitare platite. In schimb, daca le-as putea imparti ceva fluturasi la manifestari romanesti cu mult public, ar fi minunat.

Si patriotic, as adauga, caci noi, fraierii de nostalgici romani din Germania, ne bucuram sa facem propaganda pe toate planurile tarisoarei noastre candidate la UE.

Terto tempo (suna cam rau, insa, daca suntem anuntati pe homepage-ul oficial ca „Incepand cu 1 iulie a.c. vom introduce in sistemul de vanzari orarul de iarna pentru zborurile catre Lyon, Barcelona si Roma“, incercam sa ne adaptam situatiei lingvistice). Deci, revin. Unii au muscat. Si la publicitate „in barter“, si la rezervari cu plata inainte.

Altii au zburat intr-adevar. M. D. zburase cu compania cea azurie si nu s-a plans decat de intarzieri. O ora la dus, o ora la intors.

Cand a vrut insa sa zboare a doua oara, a aflat de la o cunostinta din Romania, o „insidera“ care lucreaza in turism, ca zborurile erau sistate, deci prudenta… Prietena ei insa, avea deja la mana un bilet de 88 de euro, pentru sfarsitul saptamanii trecute.

Dar n-a mai zburat, ci a rulat vreo 30 de ore pe rotile unei companii de transport terestru, la care si-a luat bilet in regim de urgenta. Nu i s-a oferit la ghiseul din Stuttgart, dupa spusele ei, „ABSOLUT NIMIC, nici o alternativa“ la zborul in Romania anulat.

Acord de zbor reziliat

Ce s-a intamplat si cu restul virtualilor pasageri? S-a intamplat…un comunicat oficial pentru clienti, din partea patronului turc al DU German Flight GmbH, sub titlul „Informatie pentru pasagerii nostri de zbor“, emis la 01.07.2005. In el se spune in germana si negru pe alb ca:

„ DU German Flight GmbH va informeaza: compania de zbor romaneasca Blue Air, care efectua zborurile noastre in Romania, a reziliat acordul de afaceri cu firma noastra la 01.07.2005, adica azi. Premergator acestei rezilieri au avut loc tratative care, din pacate, nu au dus la nici un rezultat.

Din acest motiv, DU German Flight GmbH se gaseste in imposibilitatea de a mai efectua zborurile rezervate in Romania. Ne vom stradui, incepand cu 09.07.2005 sa procuram avioane de inlocuire. In masura in care aceste tratative vor fi incununate cu succes, se poate relua din nou traficul de zbor.

[…] Va semnalam ca pasagerii care nu pot beneficia de serviciile noastre datorita rezilierii de acord cu Blue Air, vor primi contravaloarea biletelor de avion. Aceasta poate insa, in momentul de fata, sa aiba loc doar partial. DU German Flight GmbH regreta acest incident, continuarea relatiilor de afaceri cu Blue Air era insa de neconceput pentru firma noastra.

“ In continuare, se cer scuzele de rigoare pentru neplacerea cauzata clientilor, se semneaza la nivel inalt.

Un alt document atasat informatiei catre clientela -probabil pentru justificarea celui al agentiei de vanzari bilete- este, de data aceasta, de la contractorul de zboruri in sistem charter din Romania, o „flota“ de 1 Boeing 737-300, si un BAE 146 in leasing de la operatorul de zbor bulgar Hemus Air (Encicloperia Libera Wikipedia, iulie 2005). Nota de iesire este inregistrata la Blue Air cu nr.

254 / 01.07.05 si spune ca (de data asta in engleza):

„ In conformitate cu prevederile articolului 2.4 al ACORDULUI DE CHARTER PASAGERI nr. 1022, prin si intre Blue-Air Tansport Aerian Srl, ca transportator si FATIH TOURS Flugdienst GmbH (DU German Flight GmbH) ca si CHARTERER, Blue Air emite aceasta instiintare de incetare a acestui acord, fara vreo alta notificare ulterioara.

“ Mai urmeaza un paragraf care priveste mai putin opinia publica, si dupa „Best regards“ urmeaza stampila rotunda Blue Air si semneaza Gheorghe R., Director general.

Rabdare si tutun

E perioada de concedii, lumea a rezervat la Blue Air pe toata perioada de vara. Locuri ieftine nu mai gaseai decat in noiembrie, lucru dovedit si de faptul ca homepage-ul lor www.blueair-web.com anunta o noua promotie zburatoare, la tarife de iarna, de la 38 de euro in sus.

In schimb, capitolul „Stiri“ de pe site se concentreaza intre 04.04-29.06.05. De la 1 iulie, niente. Cel putin la momentul cand am scris eu articolul de fata.

Clientei care sustine ca ar fi ramas cu paguba de 88 plus spaga i s-ar fi cerut, dupa solicitarea de rambursare a costului biletului, numarul de cont prin telefon !? Ce va fi, vom mai vedea si noi, si cei vizati de problema.

Televiziunile germane au dat recent un reportaj despre turisti ramasi in aeroporturi cu ochii in soare si intorsi acasa cu chiu cu vai, pe speze proprii sau ale asigurarilor de calatorie. Si cu un gust amar, de farsa nedorita de concediu.

Drept la replica

Punctul de vedere al companiei BlueAir

In urma articolului aparut pe site-ul dumneavoatra ieri, 14 iulie 2005,

semnat Dani Rockhoff, va semnalam ca jurnalista este dezinformata in

legatura cu situatia reala. Informatiile publicate in legatura cu compania

Blue Air sunt false deoarece:

  • agentia germana a semnat un contract full charter cu Blue Air (ceea ce inseamna ca a fost in intregime responsabila cu privire la emiterea si vanzarea biletelor, publicitatea zborurilor vandute si oferte de pret);

  • contractul cu respectiva agentie a fost reziliat de catre Blue Air
    in urma neindeplinirii conditiilor contractuale de catre DU German Flight (respectiv neachitarea sumelor contractuale pentru cursele ce urmau sa se efectueze ulterior).

    Adina Camara
    Director de Marketing
    Blue Air