Un proiect al Primariei Municipiului Bucuresti este pe cale sa declanseze un adevarat razboi, pe deoparte intre RATB si transportatorii privati, iar pe de alta parte intre Bucuresti si orasele limitrofe.

In acest act se prevede rearanjarea liniilor destinate transportatorilor privati de persoane, astfel incat acestea sa ocoleasca anumite zone din oras.

Pana aici nimic spectaculos, insa, prin aceasta decizie, companiile de transport vor fi nevoite sa isi modifice traseele care traverseaza centrul capitalei, ramanand astfel fara o mare parte dintre clienti.

In cazul alegerii unor variante ocolitoare, costurile aferente si timpul afectat unor astfel de calatorii vor creste, nemultumind astfel atat transportatorii cat si calatorii.

Responsabilii Primariei sustin ca astfel se vor reduce emisiile de noxe din zonele aglomerate, uitand insa sa ia in calcul faptul ca plusul de calatori ai RATB, rezultat din schimbarea liniilor de maxi-taxi, va impune utilizarea unui mai mare numar de autobuze, care oricum polueaza mai mult decat un microbuz si se deplaseaza mult mai greu, blocand traficul.

Companiile private in locul fostelor linii preorasenesti

Se pare ca decizia edililor este luata mai ales pentru a impinge companiile private catre marginea orasului, acolo unde, de curand, au fost eliminate toate liniile preorasenesti ale RATB.

Efectul acestei decizii este deja vizibil. Dimineata si seara o multime de oameni se deplaseaza pe jos spre si dinspre serviciu, evitand tarifele prohibitive ale liniilor de maxi-taxi.

Drept rezultat, miile de de angajati ai companiilor din Bucuresti care au domiciliul in orasele limitrofe intarzie la serviciu, pierd timp si bani, si injura ca la usa cortului transportul in comun.

Costurile pe care le suporta acesti paria ai Capitalei, cu singura vina ca nu locuiesc in cutiile de chibrituri avute in grija de primaria Capitalei, vor creste exponential in urmatoarea perioada.

De exemplu un cetatean din comuna Pantelimon care are un loc de munca in Rahova cheltuia pentru a ajunge la serviciu numai 15 mii de lei, utilizand linia de maxi-taxi 504.

Ca rezultat al deciziei municipalitatii, ei vor fi nevoiti sa circule cu linia de maxi-taxi preoraseneasca pana la Granitul (10 mii lei), tramvaiul 5 sau 14 (10 mii), sa parcurga pe jos distanta dintre capetele liniei 5 si un alt mijloc de transport RATB care circula spre Rahova de la Unirea (10 mii).

In total plusul de efort financiar al nefericitului angajat va creste cu nu mai putin de 15 mii lei, dublul sumei necesare pana la intrarea in vigoare a deciziei PMB.

Un sfert din populatia judetului Ilfov nu mai ajunge la munca

Un deputat de Ilfov, primari si localnici protesteaza acum fata de decizia prin care liniile preorasenesti RATB au fost desfiintate, hotarare care - afirma ei - pune aproape un sfert din populatia judetului in imposibilitatea de a mai ajunge la munca.

Intr-o scrisoare deschisa adresata prefectului Marian Petrache, deputatul de Ilfov Gabriel Oprea atrage atentia autoritatilor asupra efectelor negative ale acestei decizii, solicitand interventia imediata a acestora pentru rezolvarea situatiei create dupa disparitia liniilor preorasenesti ale RATB.

Intr-un alt comunicat de presa comun, primarii din 14 localitati din Ilfov contesta decizia municipalitatii Bucurestiului de a desfiinta liniile preorasenesti.

Edilii localitatilor limitrofe Capitalei au anuntat ca se vor intruni saptamana viitoare, pentru a identifica solutii care sa rezolve aceasta problema.

Ei spun ca vor discuta cu operatorii privati de transport, pentru a gasi solutii de reducere a preturilor biletelor de calatorie pentru pensionari, elevi si studenti, conform atributiilor care revin prin lege primariilor si consiliilor judetene.

Autoritatile locale din judetul Ilfov mai reclama faptul ca, in ciuda efectelor pe care desfiintarea liniilor preorasenesti le are asupra ilfovenilor, ele nu au fost consultate si nici macar informate din timp cu privire la hotararea luata de municipalitatea Bucurestiului.

Prin Hotararea 202/2004 a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, liniile preorasenesti au fost desfiintate si urmau a fi inlocuite cu mijloace de transport in regim maxi-taxi, in urma unei licitatii organizate de Autoritatea Rutiera Romana.

Firmele care au cistigat licitatiile circula - potrivit hotararii - pe traseele preorasenesti, insa numai pana la capetele de linie pe care mijloacele de transport RATB le au la intrarea in Capitala.

O data cu desfiintarea liniilor preorasenesti, 180 de autobuze care circulau pe aceste rute au fost redistribuite in Bucuresti, diminundu-se timpul de asteptare pe unele trasee, dar crescand aglomeratia din trafic si nivelul de noxe, mai ales ca vehiculele utilizate de RATB pe la periferie erau de mult depasite din punct de vedere tehnic.