Logan reprezinta inceputul transformarilor globale din industria auto. Metoda „revolutionara“ a celor de la Renault forteaza concurenta sa adopte o noua strategie privind constructia de automobile. Din China pana in India, conceptul unei masini care sa poata fi vanduta in toata lumea devine din ce in ce mai atractiv. Companiile concurente lucreaza deja la astfel de proiecte.

Volkswagen are in proiect producerea unei masini mici de 3.600 dolari in China, iar constructorul indian Tata Motors incearca sa construiasca o masina de doar 2.400 dolari.

Pentru a obtine o reducere cat mai mare a costurilor, Renault a recurs la o metoda „revolutionara“: combinarea unui proiect simplu cu forta de lucru manuala. In loc de a pune in functiune o tehnologie moderna, Renault a construit Logan-ul intr-o fabrica unde activitatea principala este realizata prin munca manuala.

Cei mai multi producatori de masini au fabrici unde sunt instalati sute de roboti, cu linii de productie extrem de silentioase. Dacia, dimpotriva, are un singur robot in halele uzinei Dacia, care lipeste aparatoarele de vant, sarcina care cere un grad ridicat de precizie.

„Costurile si tehnologia sunt atat de simple si masina atat de usor de asamblat, incat nu ai nevoie de roboti“, a afirmat Christoph St?rmer, analist al institutului Global Insight din Frankfurt, care se ocupa cu cercetarea de piata. Restul activitatii de la Pitesti, unde se produc anual aproximativ 175.000 de masini, este realizata de cei 1.060 de angajati.

In proiectarea masinii, scopul a fost clar: cat mai mult accent pe spatiu, „sa fie loc cat sa incapa patru adulti, un porc, o suta de kilograme de cartofi si o chiuveta de bucatarie“, a afirmat un membru al conducerii companiei.

Renault este, de departe, primul constructor de automobile care a reusit sa fabrice o masina pentru toti. Alte companii, Fiat de exemplu, au incercat si ele acest lucru, dar modelele lor nu au prins. Renault pare sa fi gasit cheia succesului.

Paradoxal, nu realizarea conceptului a reprezentat o problema, ci, mai degraba, incercarea de a elimina o parte din accesoriile cu care sunt dotate masinile vest-europene, in scopul obtinerii unui automobil cat mai ieftin, dar totusi atractiv. Tabloul de bord, comenzile electronice sunt astfel de accesorii pe care Renault s-a straduit sa le reproiecteze, lucru care nu a fost foarte usor.

Complexitatea crescuta si preturile mari sunt caracteristice celor mai multe automobile.

Simplificarea metodei de fabricatie a modelului Logan a reprezentat principiul fundamental de la care au pornit constructorii masinii. Una dintre inovatii a fost reducerea punctelor de sudura de la 4,300 la 3,750. Un alt punct forte este faptul ca aproape 50% din componente sunt produse la Pitesti, element vital pentru a mentine costurile de productie la un nivel scazut.

Intr-un raport prezentat de Deutsche Bank se estimeaza ca totalul costurilor de productie a unui automobil Logan a fost de 1,089 USD, fata de 2,468 USD costuri de productie pentru un Volkswagen Golf. Compania a pus la punct un program de construire a unor uzine gen Dacia Pitesti in mai multe zone din lume.

O fabrica din Rusia functioneaza deja, altele doua, in Maroc si Columbia, vor incepe productia cel tarziu la sfarsitul anului, urmatoarele pe lista fiind Iran, India, Brazilia si China, in 2006. Ideea companiei Renault de a imbina inventivitatea cu un mod simplu de fabricare ii forteaza pe ceilalti producatori sa schimbe strategia.

Deja Volkswagen are in proiect producerea unei masini mici de 3,600 USD in China, iar constructorul indian Tata Motors a declarat ca incearca sa construiasca o masina care sa se vinda cu 2,400 USD.