Vineri 24 mai 2005, ar fi trebuit sa fie o zi deosebita in viata operatorului CosmoRom si nu numai.

O conferinta de presa cu o participare deosebita, ministrul Zsolt Nagy, Panagis Vourloumis presedinte al grupului OTE, James Hubley director general RomTelecom, Evangelos Martigopoulos - managing director CosmOTE, anunta ca, in fine, dupa mai bine de 2 ani de tergiversari, se pare ca s-a gasit o solutie pentru CosmoRom.

Se anunta ca operatorul CosmOTE va prelua controlul (70%) CosmoRom, punand astfel capat incertitudinilor care au dominat scurta istorie a acestuia, RomTelecom urmand sa retina restul de 30%.

In fine CosmoRom are un actionar, operator de telefonie mobila cu ambitii regionale, cu putere de control, iar daca acest lucru s-ar fi intamplat acum 5 ani probabil ca alta era situatia – cu o „comportare medie” CosmoRom ar fi putut avea acum peste 2 milioane de utilizatori si o valoare de piata de circa 1 miliard US$.

In fine, CosmoRom are sanse sa devina copilul cu o singura moasa, dupa ce vreme de peste 5 ani preamultele lui moase si disputele lor au facut sa se uite de ... copil.

1. De ce trebuie salvat CosmoRom?

CosmoRom trebuie salvat pentru a avea competitie in telefonia mobila din Romania, unde operatorii GSM900 detin 96% din piata, fapt aprope unic in Europa centrala. Avem un duopol, iar relansarea competitiei in telefonia mobila este in interesul Romaniei!

CosmoRom trebuie salvat pentru marirea valorii de piata a operatorului RomTelecom. O relansare cu succes a operatorului CosmoRom va insemna implicit un interes mai mare (adica si o valoare mai mare), pentru actiunile RomTelecom la oferta publica initiala planificata in acest an sau in 2006.

Relansarea cu succes este o conditie necesara pentru succesul listarii RomTelecom.

CosmoRom trebuie salvat pentru viitorul operatorului RomTelcom. Astazi RomTelecom este un operator atipic pentru Europa, unde, de regula, un fost monopolist are un portofoliu de afaceri diversificat: telefonie fixa si mobila, internet, televiziune prin cablu, fiecare cu ponderi importante in cifra de afaceri.

Cifra de afaceri a grupului RomTelecom se bazeaza preponderent (>95%) pe telefonia fixa, in timp ce operatorul european tipic are o cifra de afaceri in care telefonia fixa are o pondere in scadere, iar telefonia mobila are o pondere in crestere (40% la OTE, Matav).

2. Pregatirea relansarii

Acoperirea retelei Inca din 1997, de la lansarea operatorilor GSM900 (Connex si Orange), competitia in telefonia mobila a fost una in calitate, iar calitatea a insemnat in primul rand acoperirea retelei. Din acest motiv operatorii GSM900 au marit foarte rapid acoperirea retelelor lor, ajungand sa “acopere” 90% din populatie dupa circa 3 ani.

Nu acesta a fost si cazul CosmoRom, un motiv al esecului fiind slaba acoperire a retelei: sub 60% astazi. Pentru a concura cu operatorii GSM900, CosmoRom are nevoie de o retea cu acoperire la nivelul acestora: peste 95% acoperirea populatiei si 80% a teritoriului.

Deabia in momentul in care CosmoRom va avea o astfel de acoperire se poate spune ca va intra in competitie cu operatorii GSM900. Evident, acest lucru trebuie sa se produca cat mai repede – nu mai tarziu de anul 2006. Iar aceasta inseamna investitii mari in primii doi ani.

Investitii Una dintre cauzele principale ale esecului operatorului CosmoRom a fost finantarea necorespunzatoare: operatorii GSM900 au investit fiecare aproape 1 miliard US$ de la lansare.

CosmoRom nu a avut suficienti bani pentru a construi o retea cu acoperire nationala, sa dezvolte o afacere cu acoperie nationala, sa construiasca o imagine, iar relansarea este puternic conditionata de finantare. Au fost avansate cateva cifre: 120 milioane € anul acesta si 400 milioane € pe termen mediu.

Dupa ce au obtinut o acoperire satisfacatoare (peste 95% in populatie) operatorii GSM900 au investit fiecare peste 100 milioane € pe an pentru “intretinerea retelei”.

Ar rezulta ca operatorul CosmoRom ar trebui sa investeasca in urmatorii 5 ani circa 500 milioane € daca ar avea o acoperire a populatiei de peste 95% si daca nu ar trebui sa ia in consideratie si tehnologia 3G. Dar cum nici una, nici alta, CosmoRom va trebui sa investeasca mult mai mult.

Probabil ca anul acesta se vor investi cele 120 miloane € promise, iar in anul 2006 ar trebui investit cel putin restul pana la 400 milioane, pentru a avea o acoperire care sa-i permita sa intre in competitie cu operatorii GSM900.

Astfel ca pe termen mediu (5 ani) investitiile cumulate s-ar putea ridica la peste 700 milioane €, din care mai mult de jumatate in primii 2 ani. Sau, chiar mai mult daca se are in vedere si 3G.

Organizatia O alta cauza a esecului operatorului CosmoRom a fost organizatia.

Asa cum Mobil Rom ( Orange Romania) a fost o clona a companiei mama, France Telecom, tot asa si CosmoRom a fost o clona a companie mama – RomTelecom, care la vremea respectiva nu era chiar modelul de afacere de succes pentru telefonia mobila din Romania.

Sa reamintim ca organizatiile (structura, cultura, personal) operatorilor GSM900 au fost construite de experti straini cu experienta in telefonia mobila si competitie trimisi de companiile mama, care evident au adus cu ei si au implementat cultura companiei mama.

Cei mai multi dintre acesti straini au plecat lasand locul unor specialisti romani formati intre timp. Rebranding-ul CosmoRom, despre care deja se vorbeste, va trebui sa inceapa din interior.

O noua imagine/rebranding CosmoRom are nevoie si de o noua imagine pentru a se putea distanta de vechea imagine asociata cu ezitarile, nesiguranta, amanari, etc. Asa cum spuneam, reconstructia CosmoRom trebuie sa inceapa din interior si sa se termine cu “exteriorul” – imaginea perceputa de utilizatori.

Licenta 3G Sansele Cosmorom sunt legate si de tehnologia 3G – tehnologie care schimba intrun fel configuratia pietei si-i pune pe operatorii oarecum cam pe aceleiasi linie de start: este adevarat ca unii au citeva ture avans.

Mai mult, CosmoRom se afla in situatia fericita de a alege sa continue dezvoltarea retelei folosind tehnologia 2G, tehnologie matura, dar care peste cativa ani s-ar putea dovedi prea matura, sau folosind tehnologia 3G, o tehnologie inca nematura, dar care se maturizeaza rapid.

CosmoRom ar trebui sa acorde credit tehnologiei 3G, daca doreste sa priveasca in viitor.

3. Guvernul Romaniei: reglementare pentru relansarea competitiei!

Guvernul Romaniei nu ar trebui sa considere ca odata cu preluarea CosmoRom de catre CosmOTE a rezolvat problema. Obiectivul este realansarea cu scucces a operatorului CosmRom si pentru aceasta guvernul trebuie sa asigure conditii pentru relansarea competitiei in telefonia mobila.

Romania este singura tara din Europa, in care primii doi operatori de pe piata, operatorii GSM900, detin circa 96% din utilizatori de telefonie mobila, duopol, in timp ce in Europa, de regula al treilea operator detine peste 15% din piata.

Relansarea cu succes a operatorului CosmoRom este conditionata si de o legislatie care sa relanseze competitia: accesul la retelele operatorilor GSM900 cu putere semnificativa de piata (roaming national) si tarife de interconectare cu retelele mobile bazate pe costuri.

Roamingul national ar fi o sansa in plus pentru CosmoRom si pentru competitia din telefonia mobila, permitand operatorului sa ofere chiar de la inceput servicii in intreaga tara fara a avea acoperire inchiriind infrastructura de la operatorii GSM900.

Pentru aceasta guvernul Romaniei ar trebui sa schimbe inainte de relansarea CosmoRom reglementarile astfel incat sa se permita operatorului CosmoRom sau altor operatori sa inchirieze infrastructura competitorilor sai acolo unde inca nu au acoperire.

Tarife de interconectare cu retelele mobile care sa stimuleze competita! Actualele tarife de interconectare, US$0.10/minut, sunt prea mari si descurajeaza competitia facand ca pe termen mediu operatorii mici sa devina si mai mici.

De exemplu o convorbire din reteaua Atlas Telecom si terminata intr-o retea de telefonie mobila era, la lansare, mai scumpa (€0,14/minut) decat una terminata intr-o tara europeana (€0,12/minut)! Punerea tarifelor pe costuri (pe baza modelului LRIC, de exemplu), promisa de ANRC pentru finele anului 2004 si amanata sine die, ar

elimina o bariera in calea competitiei pe piata noastra de telecomunicatii. Pana atunci, ar trebui ca tarifele de terminare a convorbirilor in retelele mobile sa fie stabilite la nivelul tarifelor de interconectare stabilite de ANRC pentru RomTelecom, adica 2,55€centi/minut, in loc de US$0,1 cat este acum.

Costurile investitionale si chiar operationale o recomanda, astazi, investitiile in telefonia mobila sunt mult mai mici (~US$200/utilizator) decat in telefonia fixa (~US$500/linie), iar tarifele (chiar in propria retea) ... mai mari. 2,55€centi/minut ar fi un inceput….

De fapt tarifele de interconectare ar trebui sa dispara, utilizatorul ar trebui sa plateasca acelasi tarif indiferent de retea. Ponderea interconectarii (investitii si cheltuieli operationale) este prea mica in total cheltuieli, iar tarifele existente suficient de mari pentru a justifica eliminarea tarifelor de interconectare.

4. Scenarii pe termen mediu

Viata pe piata telefoniei mobile romanesti nu va fi una prea usoara, iar succesul nu este garantat.

Operatorii GSM900 sunt foarte puternici (in structura actionariatului gasim cei mai mari operatori de telefonie mobila din lume: Vodafone, Orange), iar viitorul operatorului Cosmorom depinde de viteza de reactie a noului actionar CosmOTE, dar si de modul lui de reactie (modelul de afacere, finantare, etc.

), de implicarea statului roman in relansarea competitiei.

Pe termen mediu este de asteptat cresterea in continuare a numarului utilizatorilor serviciilor de comunicatii mobile, un scenariu moderat avand in vedere 15 milioane SIM-uri vandute pana la finele anului 2009, iar altul optimist 18 milioane.

Dupa preluarea contolului de catre CosmOTE, este de asteptat re-lansarea comerciala in toamna 2005 (varianta optimista): finele lunii septembrie sau inceputul lunii octombrie ar fi cea mai potrivita pentru a putea “prinde” in bune conditii luna decembrie, varful de vanzari al anului.

CosmoRom ar putea avea astfel la finele anului 2005 intre 400,000 si 600,000 utilizatori.

Presupunand investitii care sa asigure o buna si rapida acoperire, un model de afacere de succes, este de asteptat ca la finele anului 2009 CosmoRom sa aiba intre circa 1 million utilizatori (scenariul moderat) si circa 2 milioane utilizatori in cazul scenariului optimist, adica cote de piata intre 6% si 10%.

nicolae_oaca@yahoo.com

Publicat in Market Watch (www.marektwatch.ro)