Sorin Oancea, bossul Antenelor 1 si 3, crede ca investitiile de milioane de euro din televiziunile lui Dan Voiculescu nu merita riscate de dragul Partidului Conservator

Sorin Oancea are 41 de ani si a detinut o pozitie-cheie in afacerile media ale lui Dan Voiculescu timp de zece ani. Mai exact, la Antena 1. La jumatatea anului trecut, miliardarul i-a oferit fiicei lui, Camelia Voiculescu, pozitia detinuta pana atunci de Oancea, de director general al Antenei 1.

Acesta a ramas vicepresedinte al postului, responsabil cu stirile si director general la noul proiect, Antena 3. Dupa un an si cateva amanari, a lansat-o. Intre timp, „Observatorul” lupta cot la cot cu Stirile PRO TV, pentru preferintele romanilor de la oras.

Probabil ca numele si functia lui Sorin Oancea sunt cunoscute de cel mult cateva sute de romani. Totusi, prin deciziile pe care le ia in numele familiei Voiculescu, el influenteaza decisiv opinia publica.

EVZ: Antena 3 s-a lansat pe 27 iunie. Cum stati?

Sorin Oancea: Lucrurile stau promitator, fiindca acoperirea noastra teritoriala a fost cam de o treime din ce au celelalte televiziuni de nisa. Ne-a dus la ratinguri de 0,3-0,4 pe segment. Am depasit si un punct, daca nu ma insel, a doua zi dupa atentate am facut un jurnal de 21 cu rating mediu de 1,3.

EVZ: In cat timp se va vedea Antena 3 pe toate retelele de cablu?

Sorin Oancea: Avem dealuri cu Astral, RDS si UPC. Speram ca pana in septembrie sa fim pe toate retelele.

Antenele 2 si 4

EVZ: O intrebare putin stupida: de ce s-a lansat Antena 3 inaintea Antenei 2 si cu ce se va ocupa Antena 2? Despre Antena 4 au inceput sa apara diferite date ca va fi un canal de teleshopping.

Sorin Oancea: Decizia de a numi Antena 3 canalul de stiri s-a luat inainte de achizitia celor patru frecvente. Antena 2 si Antena 4 nu se vor numi asa, inca nu pot sa va dezvalui numele. De ce Antena 3 si nu Antena 2? Asa s-a intamplat.

EVZ: Antena 2 nu se va numi Antena 2 fiindca va exista o asociere cu SBS? Au circulat informatii neoficiale cu privire la tratativele Intact cu lantul scandinav.

Sorin Oancea: Nu e legat de SBS. SBS este un subiect despre care nu pot vorbi acum.

EVZ: Va fi un canal de tineret?

Sorin Oancea: Da. Axat suta la suta pe divertisment. Este tot ceea ce va pot spune in momentul de fata.

Credibilitatea Antenei 1

EVZ: Un sondaj CSOP arata o crestere de credibilitate a Antenei 1, in mai, fata de februarie. Cat de credibil este sondajul, fiind comandat chiar de Antena 1?

Sorin Oancea: Noi facem astfel de cercetari de piata de doua ori pe an, iar ele verifica perceptiile noastre. Dupa campania electorala de anul trecut, am suferit o pierdere de incredere. Iar sondajul de acum arata ca am reusit sa o recuperam.

EVZ: Aveau sau nu aveau dreptate oamenii cand nu v-au mai considerat credibili?

Sorin Oancea: Nu are importanta ce cred eu. Conteaza ce cred oamenii. De ani de zile, muncim ca sa dovedim ca Antena 1 este un post comercial care-si face treaba.

Ganditi-va la ce era aceasta televiziune in 1998 si la ce este acum. Am reusit sa facem o treaba buna. Se vede in audiente si in veniturile din publicitate. Faptul ca oamenii ne percep in continuare ca fiind televiziunea lui Dan Voiculescu, care Dan Voiculescu este presedintele unui partid politic aflat in competitie electorala, e un lucru pe care nu poti sa-l contesti.

Am fost penalizati de oameni la capitolul incredere, iar asta e un fapt. Probabil ca e un fapt justificat, pana la un punct. Si chiar daca n-ar fi justificat, tot ar trebui sa tinem cont de el.

In termenii aparuti in presa, „pierderea de credibilitate” era consemnata ca o intoarcere a armelor la Antena 1: critica la adresa PSD la locale si apropiata de PSD in toamna, in acord cu politica PUR. Si recent, in criza anticipatelor, au aparut interpretari de felul: Dan Voiculescu scoate Antena 1 la mezat pentru locuri pe listele principalilor concurenti politici.

Pana in vara anului trecut, Antena 1 a fost condusa de o anumita echipa de management. Eu si echipa mea, mai precis. Sa zicem ca eu, de teama patronului, as fi putut fi mai flexibil la recomandarile lui. Acum, seful Antenei 1 este fiica patronului, Camelia Voiculescu. Care nu vad ce-ar putea face pentru tatal ei, domnul Voiculescu, pentru a-l ajuta in campania electorala.

Hai sa ne uitam inapoi: anul trecut, la locale, PUR a avut vreo sase procente, iar la alegerile generale a prins locuri in parlament ca membru al unei coalitii. Rezultatele partidului n-au fost legate de sprijinul Antenei 1.

Cum e cu politicienii

EVZ: Dumneavoastra, personal, cu cine ati votat?

Sorin Oancea: E o optiune secreta. Nu cred ca Antena 1 poate fi de folos Partidului Conservator, nici in campania de anticipate din 2005, nici intr-o alta campanie.

O televiziune poate ajuta un partid cand acesta e pe un trend pozitiv. Sau ii poate face rau cand e pe un trend negativ. Dar nu poate schimba trendul. Trendul Partidului Conservator depinde de domnul Voiculescu, nu de Antena 1.

Nu stiu la ce a folosit PSD sau Aliantei ca s-au sprijinit - sau nu - pe Antena 1, fiindca tot publicul a hotarat. Antena 1 este o afacere de vreo 200 de milioane de euro. In pragul aderarii la Uniunea Europeana, exista sanse ca valoarea afacerii sa se dubleze. Credeti ca merita sa risti valoarea asta - pentru ce?! Uitati-va la trecutul politic al Partidului Umanist si la istoricul Antenei 1.

Dan Voiculescu a dat televiziunea pe mana fiicei lui si acum ce credeti ca face? In loc sa o ajute pentru a creste afacerea, va baga televiziunea intr-o campanie electorala pentru ca s-o distruga?

EVZ: Cat de des vorbiti la telefon cu domnul Dan Voiculescu?

Sorin Oancea: Cand eram directorul Antenei 1, vorbeam foarte des. Acum mai rar, din pacate.

EVZ: Si ce vorbiti?

Sorin Oancea: Afaceri. Cheltuieli, incasari, vanzari de publicitate.

EVZ: Telefoane referitoare la PUR sau PC ati primit de la domnul Voiculescu?

Sorin Oancea: Am primit mai ales telefoane de repros. De multe ori ne feream sa dam anumite stiri cu PUR ca sa nu fie considerate campanie pentru PUR. El ne reprosa ca nu e corect ce facem noi.

EVZ: Cat de des suna alti lideri politici?

Sorin Oancea: Destul de des.

EVZ: De cate ori pe zi?

Sorin Oancea: In campanie, erau si cate zece telefoane pe zi. Si de o parte, si de cealalta.

EVZ: Ce vi se reprosa sau ce vi se cerea?

Sorin Oancea: Politicienii suna ca sa dea indicatii, ca sa-ti reproseze ca nu ai fost suficient de corect, ca sa spuna ca reporterul nu a inteles bine, sa-si anunte o initiativa sau un discurs... Si, uneori, pentru a ascunde un lucru sau altul.

EVZ: Dati-mi un exemplu.

Sorin Oancea: O serie de investigatii pe care le-am facut noi la Mihailesti. Ministrul transporturilor de la vremea respectiva (Miron Mitrea - n.r.) ne reprosa faptul ca nenorocirea nu a fost atat de mare pe cat am aratat-o noi la televizor. Iar noi, de regula, in astfel de situatii, le spuneam: „Foarte bine, intrati in direct si spuneti acest lucru!”.

Logica telefoanelor cam asta este: nu e un dezastru atat de mare, e unul mai mic. Nu s-a furat, s-a investit si asa mai departe.

EVZ: Care este cea mai independenta televiziune din punct de vedere politic in Romania, in momentul de fata? Asta, in ideea ca „independent” suporta la noi grade de comparatie.

Sorin Oancea: (Face o lunga pauza.) Ca sa nu supar pe nimeni, as spune Antena 1 si Antena 3. E normal, pentru ca le reprezint.

Concurenta: Antena 3-Realitatea TV

Pe segmentul de nisa in care a intrat cu Antena 3, Sorin Oancea are ca principal concurent Realitatea TV.

EVZ: Cum definiti Antena 3 prin raport cu Realitatea TV?

Sorin Oancea: Noi am pornit de la ideea de a fi orice altceva decat Realitatea TV. In primul rand, resursele lor financiare par sa fie nelimitate. O spun cu o oarecare invidie profesionala si ma refer la declaratia publica referitoare la contractul de publicitate cu Petromservice, in valoare de 10 milioane de dolari pentru 2005.

O finantare pe care Antena 3 nu o are si care, din punctul meu de vedere, comercial, este aberanta. Cum sa bagi atatia bani intr-o campanie publicitara pe un singur post de televiziune, si acela de nisa? Daca ei ar lucra la preturile din piata, ar consuma 10 milioane de dolari pe Realitatea TV in 10 ani. Nu vreau, totusi, sa insinuez ca fac ceva ilegal.

Petromservice nu a gandit, totusi, o campanie publicitara, ci o solutie de finantare a postului la care detine 10 la suta din actiuni.

Exista si solutii de finantare unanim acceptate, ca majorarea de capital.

Daca Petromservice da 10 milioane de dolari si ramane cu 10 procente inseamna ca prin aceasta schema de finantare ar putea pompa bani in actionarul majoritar, Bluelink Communicazioni, o firma obscura, actiuni la purtator, din Logano.

Ce pot spune decat ca sper ca Petromservice sa mai aiba bani pentru actiunile Petrom, dupa aceasta finantare? S-ar putea sa nu mai aiba si sa caute parteneri externi pentru imprumuturi. Dar, revenind la Antena 3, am cautat un public mai tanar, mai dinamic, mai educat si mai pretentios. Ne-a interesat timpul pe care il au pentru a sta in fata televizorului.

Nu stiu daca publicul de acest tip poate vedea talk-show dupa talk-show. Avem unul singur in prime-time, „Stirea zilei”, cu Gabriela Firea. In rest, in afara jurnalelor, avem un pachet de productii de tip magazin pe care romanii nu mai au unde sa le vada in alta parte, in acest moment. „Top Gear” se difuzeaza la noi inaintea BBC.

Iar „Jay Leno” se difuzeaza in America la pranz, dupa ora noastra, si seara e la Antena 3.

Comparativ cu cele 10 milioane, care sunt investitia Petromservice, exista o informatie referitoare la costurile de operare ale Antenei 3 pe un an: trei-patru milioane de dolari. Este corecta?

Da.