Achizitionarea companiei Astral Telecom de catre UPC a limpezit lucrurile pe piata de televiziune prin cablu. Dupa ce procesul de inghitire a Astral se va termina, pe piata vor mai fi doar doi mari furnizori de cablu: UPC si RCS. Acestia vor trebui sa contracareze ofertele firmelor de televiziune digitala.

Piata de comunicatii din Romania se asaza incetul cu incetul. Recenta achizitionare a Astral TV de catre UPC este o confirmare a acestui proces. Dupa acest pas, cei doi mari provideri de televiziune prin cablu detin peste 60% din piata romaneasca de profil, care insumeaza 3,7-4 milioane de abonati. Pe restul de aproximativ 40% se inghesuie aproape 400 de firme.

In vreme ce persoanele implicate in aceasta afacere apreciaza ca tranzactia este benefica deoarece s-ar crea un grup cu un puternic potential investitional, clientii spera ca vor avea parte de o imbunatatire a calitatii serviciilor. Paradoxal, marea concurenta nu se intrevede intre cei doi jucatori de pe piata, ci intre acestia si companiile de televiziune digitala.

Final asteptat

Achizitionarea Astral TV de catre UPC nu este o miscare surprinzatoare. Faptul ca acest lucru se va produce era cunoscut de mult timp, dat fiind ca negocierile nu s-au incheiat rapid. „Discutiile au durat aproximativ un an de zile“, afirma Richard Anderson, CEO UPC Romania.

Dupa finalizarea tranzactiei, firma va deveni principalul operator de pe piata de televiziune prin cablu, dat fiind ca la sfirsitul anului 2004 Astral avea 890.000 de abonati la acest serviciu, iar UPC, 360.000. Totalul abonatilor ar fi de 1.250.000, in vreme ce principalul concurent de pe piata, RCS, avea 950.000 de abonati.

„Tranzactia va fi finalizata pina la sfirsitul acestui an“, apreciaza Dinu Malacopol, CEO Internet, Date si Voce Astral.

Structuri complementare

Intre cele doua companii nu se poate spune ca a fost, pina acum, o concurenta acerba. O trecere in revista a judetelor in care acestea activeaza arata ca drumurile li s-au intersectat in putine rinduri. Astfel, cele doua au convietuit doar pe pietele din Alba, Hunedoara, Iasi, Bacau si Bucuresti.

In rest, au activat pe piete diferite. Noua companie va fi prezenta in peste 50% dintre judetele tarii. Ramine de vazut in ce masura se va lua in calcul extinderea in judetele neacoperite. Majoritatea acestora, printre care Arges, Sibiu, Teleorman, Arad, Caras-Severin, sint in aria de influenta RCS, deci o extindere le-ar necesita o oferta atractiva.

Atunci s-ar putea vorbi despre concurenta pe piata.

Concurenta cu televiziunea digitala

Exista voci care spun ca, prin aceasta tranzactie, pe piata de cablu s-a format un duopol care nu ar fi benefic pentru clienti. Ideea este respinsa de reprezentantii firmelor de cablu. „Nu este duopol, deoarece au aparut FocusSat si DigiTV, care ofera aceleasi servicii la preturi atractive. Se va dezvolta si IPTV.

Competitia nu va mai fi doar intre firmele de televiziune prin cablu“, considera Radu Petric, directorul Asociatiei de Comunicatii prin Cablu. Ipoteza merita luata in seama, insa trebuie sa tinem cont de faptul ca serviciul DigiTV a fost lansat de RCS. Radu Petric este de parere ca sint necesare investitii consistente pentru a rezista pe piata.

„In ceea ce priveste concurenta, companiile de cablu trebuie sa integreze in pachetele oferite de serviciile de telefonie si transmisii de date, pentru a face fata. Acesta este atuul cablului, ca poate face acest lucru. Tranzactia este binevenita, deoarece are necesarul de investitii pentru modernizare“, mai spune Radu Petric.

Cei de la UPC au facut o afacere buna. Compania oferea servicii de transmisie de date in Timisoara, Ploiesti si Cluj Napoca. Astral avea insa o retea dezvoltata. „UPC va prelua de la Astral peste 25.000 de clienti Internet si circa 3.000 de clienti de transmisii de voce“, mai spune Richard Anderson.

In aceste conditii este clar ca viata grea vor avea micile companii de cablu, care opereaza in orasele si in mediul rural si care sint concurate de firmele de televiziune digitala.

Cum este greu de crezut ca vor avea resursele financiare pentru modernizare, astfel incit sa ofere telefonie si date, vor avea doua posibilitati: fie vor intra sub umbrela celor doua companii mari, fie vor practica preturi mici.

Viitor misterios

Abonatii Astral vor trebui sa mai astepte citeva luni pentru a sti ce grila de programe vor avea si care va fi calitatea serviciilor de care vor beneficia. „Pentru moment, este prematur sa ne pronuntam asupra unor detalii operationale. Este prea devreme sa decidem acest lucru.

In general, tarifele abonamentelor la serviciile oferite au la baza dorinta de a oferi clientilor un cit mai bun raport calitate-pret. In acest moment, in Romania exista cel mai scazut nivel al abonamentelor la televiziunea prin cablu din Europa“, considera Richard Anderson.

Dupa finalizarea tranzactiei se va sti daca va fi o schimbare in adevaratul sens al cuvintului sau doar o schimbare a proprietarului in acte. •

Consiliul Concurentei decide

Tranzactia, una dintre cele mai mari din acest an, trebuie sa obtina si avizul Consiliului Concurentei. Oficialii nu par prea ingrijorati de acest pas. „Nu credem ca vor fi probleme in avizarea tranzactiei“, afirma Richard Anderson (foto). Se asteapta ca tranzactia sa fie incheiata in ultimul trimestru al anului.

Valoarea acesteia reprezinta de 7,8 ori nivelul fluxului operational de lichiditati al Astral Telecom, calculat fara a include economiile rezultate din utilizarea in comun a retelelor, iar achizitia va fi realizata prin intermediul subsidiarei Liberty Global din Europa, UPC Broadband.

In prezent, actiunile Astral Telecom se afla in proprietatea fondului de investitii AIG New Europe si a unui grup de investitori romani si straini. Pina la finalizarea tranzactiei o alta problema ramine sa fie rezolvata de operatorii de cablu: cea a accesului la stilpii Romtelecom, Electrica sau ai firmelor de transport in comun.