La intalnirile cu oficialii romani, coreenii mimeaza furia starnita de propunerile negociatorilor romani: ridica vocea, se infurie, se inrosesc, parasesc incaperea, revin, se calmeaza, se infurie iar, ameninta ca pleaca si nu se lasa deloc. Toate fac parte din arta negocierii.

Statul roman vrea sa redevina majoritar in compania Daewoo Automobile Romania (DAR) inainte de data la care expira intelegerea prin care societatea craioveana mai are dreptul sa construiasca masini cu acest brand. Reprezentantii actionarului coreean stiu ca guvernul roman este la stramtoare si negociaza de pe pozitii de forta

Pentru a rezolva problema coreeano-craioveana, Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) a fost mandatat de guvern sa negocieze cedarea de catre Daewoo Motor a cotei de 51% din actiunile DAR si stingerea creantelor partii coreene fata de producatorul auto din Craiova.

Pentru aceasta, OPSPI a fost mandatata sa angajeze o societate civila profesionala de avocati din Romania, specializata in tranzactii comerciale internationale, si o firma de consultanta specializata in tranzactii economico-financiare recunoscuta pe plan international pentru expertiza juridica la nivel international in rezolvarea situatiei de la Daewoo Automobile Romania.

„Au inceput demersurile de selectare a consultantilor. Nu va fi un proces selectiv de lunga durata. Vom alege consultantii intr-un termen scurt. Ei trebuie sa ne ajute la finalizarea documentelor si sa ne acorde sprijin, intrucat negocierile cu reprezentantii firmei coreene sunt extrem de dificile”, a declarat pentru SFin Mihai Catuneanu, presedintele OPSPI.

Surse din domeniul avocaturii ne-au declarat ca a fost deja ales consultantul juridic: Societatea de Avocati Suca si Asociatii. Creata prin desprinderea unei puternice echipe de avocati de la o casa de avocatura importanta, Suca si Asociatii a atacat inca din primele luni de la infiintare varful ierarhiei societatilor de avocati.

Selectata in echipele de consultanti din cele mai importante privatizari ale momentului, firma prinde astfel unul dintre cele mai bune culoare in avocatura de afaceri.

DAR poate deveni o problema sociala

„Pana acum am avut nenumarate contacte directe si discutii intense fara asistenta, pe forte proprii. S-au facut cativa pasi inainte, dar partenerii de discutii coreeni sunt extrem de rigurosi si inflexibili”, ne-a declarat Mihai Catuneanu. In opinia sa, DAR poate deveni o problema sociala, intrucat de soarta societatii nu depind doar angajatii fabricantului de automobile din Craiova.

Efectele se prelungesc in industria orizontala, astfel incat vor fi afectati furnizorii de piese si accesorii si vor avea de suferit cei care au achizitionat autoturisme Daewoo. Se poate asigura, evident, un sistem de garantie alternativ, dar este un proces de durata si gandit doar ca ultima solutie daca reprezentantii Daewoo Motors nu vor intelege ca nu prea mai au alternative.

„Aceasta problema mi-a mancat cel mai mult timp in ultima perioada, mi-a consumat cea mai multa energie”, a conchis seful OPSPI.

Negocieri in stil asiatic

Daca Mihai Catuneanu este rezervat in declaratiile facute, surse din echipa de negociatori au descris pentru SFin cadrul in care se discuta viitorul fabricii DAR: „Negocierile sunt extrem de dure. Coreenii mizeaza pe ideea ca guvernul roman este la stramtoare si vin de pe pozitii de forta.

Folosesc toate tacticile de negociere si parca joaca o piesa de teatru: la intalnirile cu oficialii romani ridica vocea, se infurie, se inrosesc, parasesc incaperea, revin, se calmeaza, se infurie iar, beau un strop de apa, tipa si iar se calmeaza, mimeaza extrem de credibil furia starnita de propunerile noastre.

Ba chiar ameninta ca parasesc tara inainte de finalizarea discutiilor, dar se razgandesc inainte de a ajunge la aeroport, suna si fixeaza o alta intalnire in sala de protocol de la Otopeni; unde iar tipa si gesticuleaza, se inrosesc, mimeaza furia si isi exprima stupoarea in fata propunerilor facute de romani, ridica tonul si vorbesc repezit pana la scara avionului.

Altfel spus, negocieri dupa toate regulile artei, pe stil asiatic”.

Nici partea romana nu-si pierde capul insa. Negociatorii executivului au inteles ca reprezentantii firmei coreene vor duce aceasta confruntare pana in panzele albe si incearca sa gaseasca o rezolvare amiabila a problemei Daewoo pana in octombrie.

„Trag de timp si, din cand in cand, la contrele mai puternice, sunt dispusi la mici compromisuri, iti mai dau o portie de aer, dupa care revin.

Este o tactica foarte cruda de negociere. Daca tot aveti investitori care vor societatea, duceti-i pana in panzele albe, cereti-le lor ce va cerem noi, sugereaza acestia. Ce nu vor ei sa creada este ca stau pe un teren friabil, iar situatia nu e atat de sigura pe cat pare.

In octombrie nu o sa mai aiba prea multe atuuri, se va discuta sigur altfel, pentru ca devin exigibile vechile facilitati si, brusc, societatea va deveni foarte indatorata la buget”, ne-au spus negociatorii romani.

Renault s-a retras din cursa

In acest moment, expresiile ferme de interes adresate executivului pe diverse canale, apartin companiilor Ford si General Motors. Asa cum am scris cu cateva luni in urma, in cursa pentru DAR a fost inscrisa si Renault.

Producatorul francez de autoturisme viza doar construirea pieselor de schimb la uzina craioveana si a decis sa nu mai astepte finalul intruntarii dintre actionarii romani si coreeni de la Craiova. Grupul Renault s-a decis sa investeasca peste 215 milioane euro pentru a construi o unitate de productie a cutiilor de viteza Renault-Nissan.

In cursa au ramas, asadar, GM si Ford, dar fiecare asteapta sa vada ca negociaza cu statul roman in calitate de actionar majoritar.