Importul de carne de porc pe primele sase luni ale acestui an s-a dublat fata de aceeasi perioada a anului trecut. In structura deficitului comertului cu produse agroalimentare, carnea de porc occupa primul loc, in conditiile in care subventia pentru producatorii interni a crescut de la 8.000 la 12.000 de lei/kilogram.

In paralel, Romania importa in jur de 2,5 milioane de porci vii pentru abatorizare.

In negocierile cu Uniunea Europeana, la capitolul agricultura, Romania nu a solicitat pentru sectorul de porcine nici o perioada de tranzitie. Nu avem cote, nu avem restrictii, dar nici sanse de a dezechilibra piata europeana cu productia proprie destinata exportului. In momentul de fata se estimeaza ca efectivul de porcine ajunge undeva in jurul a 5 milioane de capete.

Dintre acestea, doar un milion se afla in fermele comerciale si alte patru milioane in gospodariile taranesti. Cele 5 milioane de capete asigura in jur de 30-40% din consumul intern. Asadar, faptul ca importam este mai mult decat o necesitate, iar pentru urmatorii doi-trei ani trebuie sa ne asteptam la o noua crestere a importurilor.

“Deficitul de carne de porc este foarte mare si nu il putem acoperi din productia interna”, afirma Stefan Nicolae, directorul general al Institutului de Diagnostic si Sanatate Animala. “Importurile se justifica si vor mai creste”, considera Mihai Lungu, fost secretar de stat in Ministerul Agriculturii si initiatorul primei cooperative agricole “capitaliste” din Romania.

Razboiul surzilor

Pe fondul acestei situatii, crescatorii de porci si procesatorii din Romania duc o lupta de cativa ani buni. Primii cer subventii si taxe vamale la importurile de carne de porc, ceilalti vor un comert liber, neingradit de taxe. Orice taxa suplimentara duce automat la o majorare a pretului la produsele prelucrate.

Cresc taxele vamale, creste pretul la mezeluri si la carne in general, spun procesatorii. Fara taxe, sectorul de crestere a porcilor da faliment, spun fermierii. Cine are dreptate? Mai nou, razboiul dintre procesatorii si crescatorii de animale a inceput sa capete iz politic.

Gheorghe Caruz, presedintele Asociatiei Crescatorilor de Porci, este si membru al Partidului National Liberal, la fel ca ministrul agriculturii, caruia i-a fost solicitata o crestere de 45% a taxelor vamale pentru importurile de carne.

In replica, membrii Asociatiei Romane a Carnii (ARC), adica procesatorii, sustin ca Gheorghe Caruz incearca sa profite de pozitia sa de membru al partidului aflat la guvernare pentru a obtine facilitati de la Ministerul Agriculturii. "Cererea patronatului crescatorilor de porci se rezuma la nevoia de profituri marite”, considera Sorin Minea, presedintele ARC.

In replica, Gheorghe Caruz incearca sa argumenteze ca taxele ar urma sa protejeze micii crescatori de animale, dar recunoaste ca subventiile nu au dus la cresterea efectivelor. Concret, in primele cinci luni ale anului in curs, s-au obtinut doar 24.799 tone, fata de 31.682 tone inregistrate in aceeasi perioada din 2004.

In schimb, importurile au crescut de la 35.200 tone, in valoare de 36,9 milioane euro, in 2004, la 62.600 tone (95,6 milioane euro), in acest an. Iata ca lucrurile se complica.

Modernizare pe sistem vechi

Incercarile repetate ale statului de a salva sectorul de porcine par a fi fost sortite esecului. Din circa 180 de mari complexuri industriale de crestere a porcilor, existente in urma cu 10-12 ani, cu un potential de circa 10 milioane de capete, au ramas doar zece, cu un numar de aproape un milion de capete.

Situatia este si mai dramatica daca luam in considerare faptul ca, dintre cele existente, foarte putine pot face fata cerintelor europene, dupa integrare. “Fermele care au fost modernizate au inca o productivitate scazuta pentru ca modernizarea s-a facut dupa principiile anilor ‘70”, spune Mihai Lungu.

Aceste complexuri sunt populate permanent, ceea ce face ca bolile sa se raspandeasca cu mare usurinta, iar tratamentele sa fie tot mai costisitoare. S-a incercat importul unor rase cu sporuri foarte rapide de crestere, numai ca acestea au o sensibilitate extrem de ridicata la conditiile de mediu (curatenie, hrana, mirosuri, apa etc.

), conditii pe care fermele existente nu le pot asigura la fel ca in tarile de provenienta a animalelor. “Intr-o ferma occidentala intri ca la NASA”, explica Mihai Lungu, care recunoaste ca in tara noastra nu exista unitati asemanatoare din punct de vedere al conceptului celor din Uniunea Europeana.

Pentru ca intr-o ferma din Romania se intampla sa convietuiasca chiar patru generatii de animale, riscurile sanitare sunt extrem de ridicate. Nu in ultimul rand, data fiind marimea complexurilor romanesti, acestea au avut permanent nevoie de finantari foarte ridicate, dar mai ales extrem de scumpe in ultimii ani.

In Uniunea Europeana, fermele sunt de dimensiuni mai mici si sunt specializate de la maternitate si pana la ingrasare. Acest lucru nu ridica probleme de mediu, ca in Romania, si asigura randamente mult superioare.

Statul nu a fost inspirat

Dupa prabusirea complexurilor de porcine (perioada 1997-2000), statul a incercat sa vina in sprijinul producatorilor prin subventionarea activitatii. Acest lucru nu a dus insa la rezultatul scontat, cel mai adesea subventia acoperind doar pierderile din exploatare.

“Subventia a fost gandita sa sprijine producatorii pentru ca acestia sa faca fata subventiilor acordate in tarile care exportau catre Romania”, afirma Lungu. Cum in aceste tari nu mai exista acum nici un fel de subventie, teoretic si la noi ar trebui eliminata. Numai ca, in conditiile de productivitate existente, majoritatea complexurilor de crestere a porcilor ar intra pe pierderi.

In paralel cu subventia, statul a intervenit si prin politica taxelor vamale. Dar de data asta a facut-o prost insa. In primul rand, nu este normal ca taxele sa fie diferentiate, pentru a incuraja importul unui anumit tip de produs in detrimentul altuia. Carnea de porc este taxata diferit la intrarea in tara, ceea ce deschide drumul fraudelor vamale.

Sistemul persista in incoerenta si ineficienta, reprezentantii Asociatiei Crescatorilor de Porci solicitand, mai nou, taxe vamale la importurile de carne de porc de 45%.

Nu este totul pierdut

In ciuda interventiilor neinspirate ale statului, specialistii spun ca sectorul de porcine are totusi sanse de redresare in Romania. Din punctul de vedere al importurilor, a disparut factorul inhibator. Altfel spus, tarile din care Romania importa masiv la preturi foarte scazute nu mai aplica subventii, incepand de anul trecut, pentru exportatorii lor.

In aceste conditii, nu mai putem vorbi de o concurenta neloiala. Nu intamplator, tot de anul trecut si-au facut prezenta pe piata romaneasca si investitori de calibru, cum sunt americanii de la Smithfield Foods, care au achizitionat pachetul majoritar si controlul operatiunilor fostului Comtim din Timisoara.

Compania americana este listata la Bursa din New York si e cel mai mare procesator mondial de carne de porc, desfasurand operatiuni in Franta, Polonia, Mexic si Brazilia, precum si in SUA. Vanzarile sale totale depasesc 8 miliarde dolari pe an. Americanii au adus si un nou concept, lucrand cu fermierii locali, care furnizeaza animale pentru fabrica de procesare.

Deocamdata insa, fermierii locali sunt doar prestatori de servicii pentru Comtim. Pe de alta parte, a aparut prima cooperativa agricola dupa modelul din tarile Uniunii Europene, care si-a propus, numai pentru anul 2005, sa realizeze adaposturi pentru minimum 100.000 de capete porcine (investitii de circa 10 milioane euro) si un abator cu o capacitate anuala de circa 150.

000 de capete (2,3 milioane euro). Sistemul de procesare a carnii va fi cuplat cu cel agricol, astfel incat pretul final al carnii sa poata fi unul competitiv. Pentru fermele existente viitorul nu este insa prea roz, singura sansa de a face fata competitiei fiind pornirea investitiilor de la zero, dupa modelul european.

In concluzie, si in anii viitori Romania va fi un importator de carne de porc.

Nimic nou sub soare

In cazul majorarii taxelor vamale la importurile de carne de porc, aceasta s-ar putea scumpi cu 30-40%, sunt de parere reprezentantii Asociatiei Romane a Carnii. In prezent, importurile de carne de porc transata si congelata sunt scutite de la plata taxelor vamale, singurul produs din aceasta categorie, la care se aplica o taxa de 20%, fiind carnea refrigerata.

Si aici apar diferente, astfel ca taxa este de 10% pentru carcasa, fata de 20% la pulpa fara os, muschi file si jambon. De asemenea, la importurile de carne congelata in carcasa se aplica o taxa vamala de 45%. Membrii ARC sustin ca preturile la carne in Romania sunt cu 25-30% peste cele din UE, iar marirea taxelor va duce sigur la o majorare a preturilor la carne si mezeluri.

Pretul unui kilogram de carne din import, inclusiv taxele, se ridica la circa 75.000 lei, nivel aproximativ egal cu cel practicat pe piata interna. Costurile pentru obtinerea unui kilogram de carne de porc in carcasa se ridica la circa 50.000 lei.

Efectivele si productia de carne de porc

2001 2002 2003 Prognoza2004

Efectivele totale de porcine mii cap 4.447 5.058 5.145 5.100

Productia totala de carne in viu mii tone 613 635 710 715

Greutatea medie kg/cap 117 119 111 110

Greutatea minima pentru acordarea de subventii kg/cap - 90 - 110 90 - 110 90 - 110

Cantitatea totala de carne subventionata mii tone - 160 131 151