Cred ca toti posesorii de masina au trecut macar o data prin service, de voie-de nevoie si s-au intors cu o multime de impresii si povestioare pe care au simtit nevoia sa le impartaseasca si celorlalti "colegi de suferinta".

Service-ul auto este un loc al pierzaniei, unde nimeni nu se duce de placere si de unde automat se va intoarce mai sarac. Asta poate ca nu ar fi chiar o problema, daca mecanicii, electricienii, vopsitorii si-ar face treaba ca la carte.

Dar exact despre asta vom vorbi, despre mici trucuri care sa va ajute sa nu fiti inselati.

In cele mai multe service-uri, mai ales in cele de reprezentanta, nu vi se da voie sa stati langa mecanici, existand mai multe explicatii: protectia muncii, altfel spus riscul sa va cada masina pe picioare sau sa ricoseze vreo cheie in capul dvs., "spionaj industrial" si riscul ca un client sa "usureze" masina altui client, prezenta in acelasi service.

Cred insa ca explicatiile sunt altele: riscul ca clientul sa vada ce se intampla intr-adevar la masina si sa isi dea seama cat a durat efectiv manopera.

Mai rau este ca astfel de service-uri nu au nici un perete de geam despartitor, asa incat nu veti vedea absolut nimic. La service-urile in care manopera se plateste la ora, clar veti fi inselati.

Trebuie sa va feriti de astfel de service-uri cand doriti sa schimbati uleiul si filtrele, intrucat masina se va comporta la fel la iesirea din service si daca nu au fost inlocuite consumabilele.

Daca nu puteti vedea ce se intampla, luati-va gandul de la service! Nu putine au fost cazurile in care masina a intrat, mecanicii au tinut-o o ora, clientul a platit, dar de fapt nu i s-a schimbat nimic si i-au fost confiscate si consumabilele, dupa ce a platit degeaba manopera.

Daca disparitia propriu-zisa a pieselor nu se intampla prea des, inlocuirea pieselor noi cu cele vechi este frecventa. Este foarte usor sa va fie inlocuit un pivot relativ nou cu unul foarte uzat, un amortizor, o lama de stergator, un electromotor, un injector, o bobina de inductie sau chiar si un mecanism de geam electric.

Legile nescrise ale unui service:

LEGEA 1: Cu cat masina sta mai mult in service, cu atat este o prada mai usoara.

LEGEA 2: Mecanicii incearca sa va puna sa schimbati piese care nu sunt defecte.

LEGEA 3: Tot ce ramane in torpedo sau in interiorul masinii risca sa dispara (telefon mobil, bani, produse, etc.)

La fel de aberant este sa platiti pentru teste, daca nu puteti fi de fata la realizarea lor. O compresie a motorului, joc la articulatie, control la planetare, controlul noxelor nu au nici o valoare (dar platiti scump!) daca nu sunteti de fata. Vi se poate spune ca au fost efectuate. Oare?

La iesirea din service pierdeti 15 minute si verificati: trusa de scule, roata de rezerva, trusa de prim-ajutor, triunghiul reflectorizant, telecomanda de la instalatia audio (unde exista), ca "entitati".

Verificati si functionarea geamurilor electrice, a aerului conditionat, a luminilor si mai ales a instalatiei de descarcare Xenon. Becurile sunt la mare cautare (pret mediu 100 de euro/bucata) si vi se poate inlocui un bec bun cu unul ars. Daca ati plecat, e prea tarziu, Si asa vi se poate spune ca s-a ars intre timp.

Trucuri:

-Cereti mereu piesele inlocuite si anuntati din timp. Astfel riscati mai putin sa vi se spuna ca au fost inlocuite piese si sa nu fie adevarat. Puteti folosi scuza ca va trebuie pentru decont.

-Marcati vizibil piesele noi cu o carioca cu vopsea.

-Nu va scandalizati inainte de a introduce masina in service. Mecanicul jignit se comporta exact ca un chelner nemultumit care stim cam ce (ar) face.

-Verificati sa fie trecute pe factura TOATE operatiunile si sa aveti garantie la manopera si la piese (dupa caz).

-Duceti in service masina cat mai goala si fara "artefacte" in ea. Degeaba incuiati torpedoul, in service lasi masina cu tot cu chei.

-Verificati sa nu fie lovita sau zgariata.

Mult succes!