Guvernul a marit recent valoarea tichetului de masa de la 68.000 la 70.000 de lei. De aceasta prevedere beneficiaza sute de mii de salariati din Romania. Sistemul multumeste partial si angajatii, si angajatorii. O serie de firme spun insa ca afacerea tichetelor de masa ii costa prea mult, ca platesc comisoane prea mari firmelor care emit aceste tichete.

In acelasi timp, ele nu vor sa desfiinteze o masura de protectie sociala. De aceea propun inlocuirea tichetelor de masa cu carduri de masa, ceea ce le-ar scadea costurile.

Proiectul de lege privind tichetele de masa a fost prezentat ieri de presedintele Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR), Marian Petre Milut. Conform celor declarate de Milut, proiectul este o initiativa sustinuta de firmele membre UNPR pe baza unor consultari cu intreg mediul financiar si bancar din Romania.

Masura ar urma sa reduca costurile pe care firmele le suporta datorita acestor tichete de masa.

Presedintele UNPR, Marian Petre Milut, a declarat ca multe companii sunt nemultumite de faptul ca trebuie sa plateasca sume mari firmelor care furnizeaza tichete de masa. „Nu este normal ca unele firme sa realizeze profituri uriase din banii nostrii“ spune Milut. El a prezentat si date referitoarea la profitul net al unor firme care emit tichete.

Astfel, in 2003, Sodexho Pass Romania a avut un profit net de 400 miliarde lei, Accor Services 570 miliarde lei, iar Hungastro 113 miliarde lei. „Piata tichetelor de masa se cifreaza la 700-800 milioane de euro. Comisioanele platite de firme si comercianti ating 7-10%“, a specificat Milut.

Firmele care vor sa ofere tichete de masa angajatilor lor platesc un comision de circa 3% firmelor care emit tichete. Comerciantii care primesc tichetele de masa de la populatie platesc la randul lor firmelor furnizoare comisioane de rascumparare, care ating 8% din valoarea tichetelor. Astfel incat fabricantii de tichete pot castiga aproximativ 10% din valoarea tichetului emis.

Milut apreciaza ca prin inlocuirea tichetelor de masa cu carduri se asigura un control mai strict asupra banilor si permite economisirea a 70-80 milioane de euro prin eliminarea comisionelor platite de agentii economici la rascumpararea tichetelor. „Cardurile nebancare au inceput sa se dezvolte in ultimul timp.

Cel mai bun exemplu este cel al cardurilor pe care firmele le ofera angajatilor pentru a cumpara combustibil“, spune Milut. UNPR propune totodata deducerea cheltuielilor cu cardurile de masa din impozitul pe profit.

Societatile care acorda angajatilor carduri de masa vor putea lucra cu banca la care au deschise conturi sau in functie de oferta. Prin tiparirea cardurilor se elimina si costurile de tiparire a tichetelor de masa. Costul emiterii unui card cu o valabilitate de cinci ani este incomparabil mai mic decat costul de tiparire a tichetelor de masa.

Deocamdata, insa, surse bancare ne-au spus ca se emit carduri cu valabilitate de numai doi ani, iar in cazul altor tipuri de carduri nu va fi acceptata o perioada mai mare.

Presedintele UNPR, Marian Petre Milut, nu pare impresionat de acest amanunt si considera ca introducerea cardurilor de masa va incuraja dezvoltarea retelei de POS-uri si va incuraja plata cu cardul la un numar cat mai mare de magazine. El apreciaza ca instalarea unui POS va fi amortizata intr-o luna si va permite magazinelor sa-si atraga mai multi clienti.

„Nu este de neglijat elementul psihologic al introducerii cardurilor de masa. Acest demers va permite utilizarea mai frecventa a cardurilor de orice tip si stimularea economisirii“, spune presedintele UNPR, Marian Petre Milut. Practic, prin controlul exercitat asupra produselor cumparate pe carduri de masa nu se vor mai putea cumpara bauturi alcoolice si tigari.

Si legea actuala nu permite utilizarea tichetelor de masa pentru bauturi si tigari sau pentru produse nealimentare. Cu toate acestea, comerciantii le accepta. Prin intermediul cardurilor de masa, marfurile cumparate vor fi inregistrate. Un alt avantaj al sistemului este acela ca valabilitatea cardului de masa este nelimitata asa ca suma de pe el nu trebuie consumata pana la o anumita data.