Noul ministru al Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, membru in Biroul Permanent Central al PNL si totodata presedintele Uniunii Compozitorilor din Romania va continua linia impusa de predecesoarea sa, Mona Musca.

Dupa cum ne-a declarat ministrul in cadrul unui interviu in exclusivitate pentru "Averea", "aceste programe sunt parte a programului de guvernare promovat de Alianta D.A.".

Adrian Iorgulescu a avut deja trei intalniri cu demisionara Mona Musca si cu cei trei secretari de stat pentru preluarea stafetei in deplina cunostinta de cauza.

La capatul acestei prime runde de discutii, noul ministru al Culturii mentioneaza intre prioritatile sale imediate cam aceleasi obiective pe care le regasim si pe lista alcatuita de echipa Monei Musca in urma cu 7 luni.

Una dintre ele este organizarea festivalului "George Enescu", proiect despre care Iorgulescu marturiseste ca-i este "foarte drag". Pe de alta parte, mai spune noul ministru, "lucrurile nu sunt foarte avansate, desi festivalul incepe peste o luna.

Am mai discutat despre un alt proiect foarte important, Sibiu - Capitala Culturala europeana 2007, am stabilit deja ca voi face o deplasare la Sibiu la sfarsitul lunii, o intalnire cu autoritatile sa vedem cum putem sa grabim lucrurile".

Un alt proiect discutat cu Mona Musca se refera la destinatia culturala a centrului vechi al Bucurestiului, reconstructia lui, mai spune Iogulescu referindu-se, evident, la programul "Regenerarea centrului istoric al Bucurestiului", un proiect pe care Mona Musca nu a apucat sa-l miste mai departe de stadiul de intentie.

Raman, deocamdata suspendate celelalte trei mari prioritati anuntate de echipa Musca la preluarea mandatului acesteia, campania "prin lectura la cultura", proiectul care vizeaza Biblioteca Nationala a Romaniei si cel care isi propune informatizarea bibliotecilor.

Iorgulescu este decis insa sa largeasca paleta prioritatilor Ministerului Culturii, pornind de la premisa ca "desi cultura romana nu este cu nimic mai prejos decat ale altor tari din Europa, ea este foarte putin vizibila.

Vom incerca sa-i convingem pe oamenii valorosi din diaspora sa contribuie prin lucrarile lor la o mai buna conturare a culturii nationale. Cred ca suntem in deficit in ceea ce priveste imaginea culturii romanesti in lume.

Vorbim despre integrarea europeana, eu cred ca suntem integrati cultural, dar trebuie sa stie si altii despre noi. Trebuie sa ducem in afara tarii cultura romaneasca, sa fim exportatori de cultura", spune Iorgulescu.

Deocamdata insa, adauga acesta, trebuie sa studieze foarte bine actualele proiecte pentru a nu suprapune ideile lui cu cele continute deja in proiectele aflate in derulare.

"Voi face discutii separate cu fiecare secretar de stat si voi cere un raport in extenso a activitatii de care raspunde", asigura noul ministru.

Venirea lui Adrian Iorgulescu in fruntea MCC a starnit deja ingrijorarea ca acesta, in calitatea sa de compozitor, ar putea privilegia programele muzicale, in defavoarea celor care privesc artele spectacolului sau cartea.

Iogulescu asigura insa ca biografia sa nu este una care are de-a face doar cu creatia muzicala: "Tin sa mentionez ca si muzica tine tot de artele spectacolului. As face cateva precizari: in primul rand, sunt autorul a doua volume de poezie, a patru carti de estetica generala si muzicala, a unei carti de politologie.

Cred ca aceste contributii culturale ale mele pot contura profilul unui om care are si alte deschideri decat cele pur muzicale. In al doilea rand, am scris muzica de film, pentru studioul de la Buftea, deci cred ca am anumite afinitati si cu acest domeniu.

Sunt un amator de arte plastice si am multi prieteni care lucreaza in acest domeniu. In ceea ce priveste alocarea fondurilor pe domenii concrete, voi arata toata echidistanta necesara. Cred ca va trebui sa mergem pe valoarea proiectelor si nu pe apartenenta lor la un gen sau altul.

Asta este o promisiune! In acelasi context, as sublinia ca am fost presedintele fondator al Aliantei Nationale a Uniunilor de Creatori, care cuprinde circa 14. 000 de creatori din toate domeniile artei si, in aceasta calitate, stiu foarte bine care sunt prioritatile si sunt convins ca vom gasi un echilibru.

Daca, de pilda, se disting cinci-sase proiecte pe carte si sunt toate bune, le vom sprijini, in aceeasi masura", declara Adrian Iorgulescu.

Cat priveste comisiile independente de specialisti chemate de Mona Musca sa jurizeze proiectele finantate prin Fondul Cultural National, Iorgulescu afirma ca "Fondul Cultural National va avea un consiliu de administratie.

Sub tutela Consiliului se vor forma comisiile care vor juriza fiecare proiect in parte. Pur si simplu se va face o licitatie de proiecte".

Iorgulescu anunta si ca isi propune sa aiba raporturi excelente cu uniunile de creatie, dat fiind ca "acolo de fapt se gaseste esenta creatiei romanesti; dincolo de muzee, monumente sau creatia noastra clasica cred ca va trebui sa sustinem cat se poate de mult creatia tanara.

Cred ca acesta va fi un punct forte al programului meu. Sa-i stimulam pe autorii romani sa lucreze, sa produca opere!", vrea noul ministru al Culturii.

Totodata, Iorgulescu ii asigura pe angajatii Ministerului ca nu a preluat portofoliul Culturii cu ganduri vindicative.

Dar, mai spune acesta, "le-am dat asigurari ca cei care sunt valorosi vor ramane pe locuri. De altfel ideea este de a pune oameni potriviti la locuri potrivite si in nici un caz nu am intentia de a destabiliza ministerul. Cred ca trebuie sa fructificam capacitatile celor care au o anumita experienta.

La nivelul consilierilor se vor face niste schimbari in anumite directii. Cei care n-au fost performanti pana acum, e greu de crezut ca vor incepe sa fie performanti de-acum inainte", mai spune ministrul, sugerand ca, probabil va aduce modificari in schema de personal.

Iorgulescu isi exprima, totodata, disponibilitatea de a se folosi de expertiza Monei Musca, in calitatea acesteia de fost detinator al portofoliului Culturii, si a lui Ion Caramitru, directorul celui mai important teatru romanesc si fost ministru al Culturii in perioada 1996-2000.